Slik var sikten fra førerplass på bilen da den ble stanset. Dermed røk førerkortet på stedet. Foto: Utrykningspolitiet.
Slik var sikten fra førerplass på bilen da den ble stanset. Dermed røk førerkortet på stedet. Foto: Utrykningspolitiet.

Passerte lyskryss og gangfelt – med denne utsikten

Nå blir hun fotgjenger en god stund.

Vinter og kuldegrader betyr at mange av oss våkner opp til frossen bil, med nedisete bilruter.

Dessverre er det slik at mange da faller for fristelsen til å bli fortest mulig ferdig. De kjører avgårde uten å skrape bort isen skikkelig.

Dette er noe politiet har hatt fokus på å sjekke og slå ned på i flere år. Nå har politiet luket ut en sjåfør i Stjørdal som blir uten førerkort en god stund.

18-åringen hadde kjørt et godt stykke i Stjørdal sentrum og blant annet passert flere lyskryss og gangfelt, med minimal sikt forover. Så ble hun stoppet av patruljen fra Utrykningspolitiet.

Har samme unnskyldning

Det er NRK som forteller om saken, som først ble publisert av Adressa.

– Det er jo ikke noe utsikt der i det hele tatt. Med ingen utsikt, sier det seg selv at dette er veldig, veldig farlig sier UP-sjef i Trøndelag, Anders Sjøtrø, til NRK.

Ifølge Sjøtrø opplever patruljene ofte hendelser som dette på denne tiden av året. Og mange av sjåførene har den samme unnskyldningen:

Mange skraper altfor lite før de kjører avgårde, da kan man utgjøre en stor fare for både seg selv og alle andre ute i trafikken.
Mange skraper altfor lite før de kjører avgårde, da kan man utgjøre en stor fare for både seg selv og alle andre ute i trafikken.

Kan reagere på flere måter

– Forklaringen er ofte stress. Hver enkelt må ta seg den nødvendige tiden med å få fjernet is og snø fra kjøretøyene, sier Sjøtrø, til NRK.

Avhengig av alvorlighetsgraden, kan politiet reagere på flere måter i slike tilfeller.

I beste fall får man beskjed om å skrape bedre før man kjører avgårde. I de mest graverende tilfellene ryker førerkortet.

Hvor mye bør du skrape?

Hvor mye bør du så skrape her? En tommelfingerregel som også politiet praktiserer, er at du minst må skrape det feltet som vindusviskerne dekker av frontruta.

I tillegg skal du naturligvis også ha sikt andre veier også.

Det er også viktig å børste snø av bilen før man kjører avgårde. Snø på panseret bil fort blåse opp og legge seg på frontruta når man kjører, det kan skape skumle situasjoner.

– Jeg kommer rundt svingen og tror nesten ikke mine egne øyne

Denne bilen møtte vi i Broom tidligere i vinter. Hadde politiet vært her, ville nok ferden videre fort ha blitt stoppet.
Denne bilen møtte vi i Broom tidligere i vinter. Hadde politiet vært her, ville nok ferden videre fort ha blitt stoppet.

Varme opp før du kjører

Og snø på taket, kan lage problemer på bilene bak. Snø som fyker av taket i fart, kan være svært skummel for de som får den rett på frontruten sin. Den må derfor fjernes før man kjører avgårde.

Et godt tips: En effektiv isskrape og en skikkelig snøkost bør være obligatorisk i bilen nå. Og har du mulighet til å forvarme bilen, bør du absolutt gjøre det. Da kan du sette deg rett inn i varm bil, med isfrie ruter!

Rullet ned ruta – så røk førerkortet

Se video: Slik måler UP deg ute i trafikken