FROKOST PÅ TERRASSEN: Sydenturen ble lengre enn forventet for Annette Turøy Ulveseth, Wenche Jangsett, Janne Wiig, Paul Ulveseth og Kai Steinar Karlsen. Foto: Privat
FROKOST PÅ TERRASSEN: Sydenturen ble lengre enn forventet for Annette Turøy Ulveseth, Wenche Jangsett, Janne Wiig, Paul Ulveseth og Kai Steinar Karlsen. Foto: Privat

Annette (52) er sandfast på Tenerife – aner ikke når hun kommer hjem

Annette Turøy Ulveseth skulle reist hjem til Bergen på søndag. Fortsatt vet hun ikke når hun kommer seg hjem.

52-åringen er på ferie på Los Americas på Tenerife sammen med ektemannen Paul og flere venner. De reiser med Apollo og skulle reist hjem på søndag. Slik gikk det ikke.

– Det var så mye sand i luften i går at vi stort sett holdt oss inne. Det var ekkelt å puste, forteller Ulveseth til TV 2.

Mandag er det mindre sand i luften, og reisefølget har våget seg ut på hotellhjørnet for å spise frokost. Men de vet fortsatt ingen ting om når de kommer seg hjem.

Flyet de skulle hjem med måtte snu til Bergen i går, så de regner med at det vil ta tid.

– Det ser ikke ut som det blir i dag. I en melding fra Apollo, sier de at det jobbes med å finne en løsning. Og de ber oss holde oss på hotellet.

– Glad jeg har strikketøy

I mellomtiden har de ikke lidt noen nød. De fikk beskjed fra Apollo før de reiste til flyplassen og fikk sjekket inn igjen på hotellet da det viste seg at de ikke kom seg hjem.

– Jeg er glad jeg har med meg strikketøy. Det er litt vakuum når vi bare må holde oss rundt hotellet, sier hun.

De vet ikke hva forsikringen dekker, men har fått beskjed om å ta vare på kvitteringer for mat.

Har krav på forpleining

Jurist Caroline Skarderud hos Forbrukerrådet forklarer at sandstorm og andre ekstraordinære forhold er noe flyselskapene ikke kan gjøre noe med. Det betyr at retten til standardkompensasjon faller bort.

SANDSMAK I MUNNEN: Slik var utsikten fra hotellrommet til TV 2-reporter Asbjørn Øyhovden i Playa de las Canteras på Gran Canaria lørdag. Folk holder seg inne, og de få som er ute, går med munnbind, forteller Øyhovden.
SANDSMAK I MUNNEN: Slik var utsikten fra hotellrommet til TV 2-reporter Asbjørn Øyhovden i Playa de las Canteras på Gran Canaria lørdag. Folk holder seg inne, og de få som er ute, går med munnbind, forteller Øyhovden. Foto: Asbjørn Øyhovden

– Når ventetiden overstiger to timer, vil passasjerene ha rett på forpleining avhengig av reiselengden. Blir flyet innstilt eller forsinket på Gran Canaria, må du for eksempel vente i tre timer før du kan regne med forpleining. Du har uansett krav på hjemreise så snart forholdene tillater det, forklarer Skarderud.

– Dersom flyselskapet ikke klarer å skaffe overnatting og mat, kan man legge ut for dette selv. Ta vare på kvitteringene og krev refusjon fra flyselskapet når du er vel hjemme, fortsetter juristen.

Hun anbefaler folk som er rammet om å sjekke Forbrukerrådets nettside for en oversikt over rettigheter og adresser for hvor krav om refusjon skal sendes.

– Vil være fleksible

Forsikringsselskapet Frende har hatt en del trafikk til alarmsentralen i forbindelse med flytrøbbelet på Kanariøyene, forteller kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen.

I utgangspunktet er det reiseselskapene som har ansvaret, og det er der kundene skal rette kravene først. Forsikringen kan dekke ekstra utlegg.

– Mange har hatt veldig høye utgifter til hotellrom. I utgangspunktet dekker forsikringen overnatting inntil 6000 kroner per person, men vi er klar over at dette er en spesiell situasjon. Vi vil være noe fleksible nå i og med at vi vet at det ikke har vært rom å oppdrive og noen har måttet ta inn på kostbare steder, sier Slettemoen.

Man har samme rettighet om man har brukt Airbnb eller lignende tjenester. Så lenge utgiften kan dokumenteres, kan man fremme krav.

Reisende som ikke har fått ut innsjekket bagasje kan få dekket utgifter til nødvendige klær og toalettsaker. Om du kommer forsinket frem og går glipp av et forhåndsbetalt arrangement som man ikke får avbestilt, er dette også noe forsikringen dekker.

– Ta heller en telefon for mye

Ole Irgens i Tryg Forsikring legger til at dette også gjelder om man har har en flybillett eller togbillett videre som man ikke får brukt fordi man står fast på Kanariøyene.

– Hvis man skulle videre med fly eller annet forhåndsbetalt transportmiddel, for eksempel fra Oslo eller Bergen, og ikke rekker flyet, så vil reiseforsikringen dekke ny flybillett dit du skal, sier Irgens.

Han oppfordrer folk til å kontakte forsikringsselskapet for å høre hva de har krav på å få dekket.

– De fleste selskaper har en alarmsentral som er døgnbemannet. De som svarer er som regel veldig oppegående, og det er mye enklere både for kundene og for oss om de ringer. Vi blir aldri sure når folk ringer, selv om de ikke har krav på noe, sier Irgens.