Norske Fred er med på å bygge verdens raskeste bil

– Jeg må klype meg i armen, for dette er faktisk helt sykt.

Mange av oss som vokste opp på 70- og 80- og til dels 90-tallet har fortsatt klare minner om Flåklypa Grand Prix og Il Tempo Gigante. For en film! For et navn, på en bil! For et lydbilde!

Det var ikke få av oss som trasket ut av kinosalen med stjerner i blikket – og planene klare for vår egen racerbil. Hvor vanskelig kunne det være?

Tja, ganske forbasket vanskelig, skulle det vise seg. Men én liten svensk gutt gikk ut hånd i hånd med pappaen sin – og gjorde alvor av planene.

For seks år gamle Christian von Koenigsegg så Flåklypa Grand Prix sammen med sin far Jesko – og etter det ble bilverden aldri den samme.

Ja, dette er i alle fall slik ryktene vil ha det til at bilmerket Koenigsegg ble til. Rett og slett inspirert av vår egen Ivo Caprino. Tenk det. At en norsk dukkefilm er spiren til noen av verden dyreste og raskeste biler. Det høres nesten ikke troverdig ut, en gang.

– Jojo! Det er helt sant. Det var faktisk sånn det startet, forteller Melissa Zhuo, som jobber hos Koenigsegg.

Her vraker de hyperbilen til 16 millioner kroner!

Fra moped-trimming til hyperbil

Vi er på besøk hos den mytiske bilprodusenten. Christian von Koenigsegg har virkelig gjort alvor av guttedrømmen sin. Han startet i det små. Jobbet seg oppover fra å trimme mopeder til å lage biler som Koenigsegg CCXR, Agera og Regera – og en rekke spesialmodeller av disse.

Fellesnevneren er at alle har et design som er ulikt alt annet, at de har ytelser som knapt er mulig å fatte – og at prisene er, la oss si det diplomatisk: Latterlig høye!

Du må kjøre litt ut av Ängelholm sentrum for å finne hovedkvarteret til Koenigsegg.
Du må kjøre litt ut av Ängelholm sentrum for å finne hovedkvarteret til Koenigsegg.

Men om du ikke visste bedre, er det veldig lite med førsteinntrykket som skulle tilsi at dette er et sted man produserer hyperbiler. Det første man tenker på de kronglete småveien inn til lokalene, er at man har kjørt feil ...

Video: Her slår Koenigsegg 80 gammel rekord!

Utenfor allfarvei

Ängelholm er nemlig et søvnig lite tettsted som ligger langs E6 langt sør i Sverige. I utgangspunktet ikke et sted du ville dratt til, sånn helt uten videre. Riktignok ligger det noen flotte sommerhus langs strendene her. Men det er vel egentlig alt.

Så lite spennende ser hovedkvarteret til Koenigsegg ut.
Så lite spennende ser hovedkvarteret til Koenigsegg ut.

I en nedlagt flybase rett utenfor sentrum har altså Koenigsegg funnet det passende å etablere produksjonen av sine biler. Lokalene ser så grå og triste ut, at vi egentlig forventer å finne en eller annen offentlig instans på innsiden av dørene. Men et heller lite imponerende lysskilt på plenen foran hovedinngangen, avslører at vi har kommet til riktig sted.

Vel innenfor dørene blir vi møtt av en knallrød CCR og en oransje CCXR. Den røde er bilen som satte runderekord på Nürburgring i 2012, med tiden 07.34.

De har en rekke andre rekorder også. For eksempel henger det et sertifikat fra Guiness World Records på veggen, som forteller at Agera R er den raskeste serieproduserte toseteren fra 0-300-0 km/t. Den klarte akselerasjons- og bremseøvelsen på 21,19 sekunder.

Stor pågang: Koenigsegg ansetter flere hundre

Lysskiltet er det eneste som avslører hvor du er – ja, også bilen som skimtes bak vinduet i bakrunnen, da.
Lysskiltet er det eneste som avslører hvor du er – ja, også bilen som skimtes bak vinduet i bakrunnen, da.

Kaotisk

Jakten på nye rekorder fortsetter. Inne i lokalene merker vi på de ansatte at noe er i gjære. Det er høye skuldre – og litt kaotisk. Forklaringen på det kan beskrives i ett ord: Jesko.

Ja, dette er navnet på Koenigsegg nyeste modell – rett og slett oppkalt etter von Koenigsegg senior.

Og den bilen må naturligvis overgå alt de har gjort så langt. Ja, den skal etter ryktene overgå alt som er gjort av noen. Toppfarten er ikke avslørt ennå. Men allerede snakkes det om å sette verdens raskeste bil, Bugatti Chiron, i skyggen. Bugattien har nemlig "bare" klart 482,8 km/t. Jesko sikter mot 500 km/t.

Det sier i alle fall ryktene – uten at noen i Koenigsegg vil bekrefte det. Forståelig nok.

Slik feirer Koenigsegg én million følgere

Koenigsegg har mange rekorder ...
Koenigsegg har mange rekorder ...

– Surrealistisk

Sentral i arbeidet med Jesko er Fred Halvorsrød, fra Fredrikstad. Han fikk jobb i Koenigsegg i fjor høst – og jobber med å utvikle motoren og girkassen til Jesko.

– Hehe, ja, det hele er helt surrealistisk. Jeg gikk raskt inn i "hverdagen" og tenkte på dette som jobb. Men nå som du er her, og minner meg på perspektivet, da må jeg klype meg i armen. For dette er jo faktisk helt sykt. Jeg er genuint interessert i bil og motor, og så får jeg jobbe med akkurat disse bilene. Jeg er med å utvikle en av de råeste bilene i verden. Det er litt uvirkelig, smiler 48-åringen.

Her kan du lese mer om Koenigsegg-modellen til 16 millioner – som allerede er utsolgt

1.600 hk

Noen ganger brukes begrep som "verdens råeste" litt for ofte. Men det er ingen tvil om at det er full dekning for å kalle Jesko en av de råeste bilene på planeten. Bare hør på dette: Motoren er en 5-liters V8-er. Fyller du vanlig bensin, har du rundt 1.300 hk å rutte med. Velger du å fylle med en blanding av bensin og etanol (E85), som ikke er noe problem, øker effekten til svimlende 1.600 hk og du får opptil 1.500 Nm dreiemoment.

Koenigsegg har også valgt å utvikle sin helt egne girkasse. De kaller den Light Speed Transmission LST). Når et girskifte tar 20 til 30 millisekunder, er det vanskelig å være uenig i at navnet er passende.

Det er sju clutcher, som bidrar til at man har ethvert gir tilgjengelig til en hver tid.

Denne Koenigseggen er noe helt utenom det vanlige

Fred Halvorsrød og Brooms Vegard Møller Johnsen inne i produksjonslokalene til Koenigsegg. Her produseres akkurat nå Regera. Mot slutten av året begynner produksjonen av den neste modellen: Jesko.
Fred Halvorsrød og Brooms Vegard Møller Johnsen inne i produksjonslokalene til Koenigsegg. Her produseres akkurat nå Regera. Mot slutten av året begynner produksjonen av den neste modellen: Jesko.

Formel 1-erfaring

Fred er sentral i utviklingen av både motoren og girkassen.

– Jeg holder på å lage styringssystem for tenning og innsprøytning i motoren. I tillegg lager jeg deler av styringen til girkassen, forteller Fred, som har tittelen senior electronics developer.

Bakgrunnen hans er variert, fra privat næringsliv og konsulentvirksomhet – og han er utdannet sivilingeniør i elektronikk.

– Du har jo faktisk jobbet for Koenigsegg tidligere, også?

– Ja, tilbake i 2006. Da var jeg med å utvikle systemet som gjorde at bilene kunne kjøres på en miks av bensin og etanol. Den gangen var det et konsulentoppdrag. Det er annerledes nå som jeg er ansatt.

Men den teknologien Fred var med å muliggjøre, er altså fortsatt en sentral del av Koenigseggs måte å tenke på.

Arne fra Molde eier biler for 400 millioner kroner

Koengsegg har tilholdssted i en gammel flybase – og er sterkt inspirert av flyindustrien.
Koengsegg har tilholdssted i en gammel flybase – og er sterkt inspirert av flyindustrien.

Hyggelig sjef

I løpet av de fire månedene han har vært der, har han rukket å snakke mange ganger med både gründeren selv, og hans kone, Halldora. Hun er også tungt involvert i selskapet.

– Ja, det er flotte typer, begge to. Man skulle kanskje tro at man mister litt bakkekontakten av å drive med dette, men de er veldig jordnære og hyggelige folk. De er opptatt av å skape et godt miljø her, skryter den eneste nordmannen blant rundt 350 ansatte.

– Og det er ikke noe du bare sier, for å smiske med sjefen?

– Hehe, neida. Nå er jeg helt ærlig. Christian snakker jeg mye med, han har kontor rett borti gangen. Han har mange spennende visjoner. Hvis noen sier "det går ikke an", så kan du banne på at han får det til. Samtidig er han flink til å lytte til gode ideer, og er ikke redd for å skifte retning, når det er nødvendig.

Det finnes styggraske hyperbiler som er elektriske, også ...

Her er den i all sin prakt. Koenigsegg Jesko. Prislapp: Ca 27 millioner kroner. Produksjonen er av kundebiler er ikke i gang enda. Men den er utsolgt.
Her er den i all sin prakt. Koenigsegg Jesko. Prislapp: Ca 27 millioner kroner. Produksjonen er av kundebiler er ikke i gang enda. Men den er utsolgt.

Helikopter

Fra sitt kontor i andre etasje, har Fred utsikt rett ut på helikopter-landingen foran hovedinngangen.

Den er ikke noe Koenigsegg selv har laget, den sto der fra før. Men den har vist seg å være praktisk, når enkelte av de pengesterke kundene har lyst å komme på besøk.

– Det hender vi får en mail om at nå kan ingen parkere bilene sine der, fordi det skal komme et helikopter. Sånt er jo litt spesielt, humrer Fred.

Nå vil Ferrari være først i verden

Christian von Koenigsegg har realisert guttedrømmen. Sterkt inspirert av Ivo Caprinos Flåklypa Grand Prix.
Christian von Koenigsegg har realisert guttedrømmen. Sterkt inspirert av Ivo Caprinos Flåklypa Grand Prix.

Lange kvelder

– Det blir kanskje noen lange dager her?

– For å si det sånn: Jeg blir gjerne sittende til nærmere midnatt. Sånn er det. Kanskje ikke ideelt med tanke på familieliv eller å etablerte et nettverk utenfor jobben. Til gjengjeld blir jeg jo godt kjent med kollegene mine, da. Og jeg bor alene, og har ikke noen andre å ta hensyn til.

Etter at mørket har senket seg, og Fred tar BMW i8-en sin til det koselige sommerhuset han leier, kan det imidlertid bli litt trekkfullt.

– Beliggenheten er utvilsomt strålende. Med utsikt rett ut på fjorden og flott strand. Men det blåser hardt her, og helt tett kan man ikke si at huset er. Så jeg skal flytte inn i et kollektiv, faktisk. En diger villa som vi er flere som skal bo i. Det blir bra.

Lover at verdens dyreste SUV skal bli ladbar

I dette gule sommerhuset har Fred hatt tilhold i vinter. Men snart blir det flytting ut i kolllektiv.
I dette gule sommerhuset har Fred hatt tilhold i vinter. Men snart blir det flytting ut i kolllektiv.

Snart avduking

Men de neste ukene er det kun én ting som står i fokus: Bilutstillingen i Genéve.

– Vi er nok i godt selskap med andre bilprodusenter, om å stresse med å få på plass de siste brikkene før utstillingen. Genéve har alltid vært viktig for Koenigsegg. Men vi skal klare det!

Det tviler vi egentlig ikke på. Koenigsegg er kjent for å levere varene.

Og du kan være sikker på at vi skal være på plass på standen til Koenigsegg når teppet tas av den nye stoltheten. Kanskje tar Fred turen nedover, også ...

Koenigsegg lager design på sin egen måte – og er veldig inspirert av jagerfly. Noe vingen på hekkpartiet på Jesko røper en del om ...
Koenigsegg lager design på sin egen måte – og er veldig inspirert av jagerfly. Noe vingen på hekkpartiet på Jesko røper en del om ...

Hold deg fast – og bli med på tur i verdens raskeste bil!

PS: Apropos nordmenn og Koenigsegg: Bård Eker har vært styreformann i Koenigsegg i en årrekke. Vi traff han på bilmessen i Genéve i fjor: