PÅ KOLLISJONSKURS: Den røde streken på vei nordover langs den rosa linjen er fiskebåten «Tunfisk» . Den grønne er marinefartøyet og minerydderen «KNM Hinnøy». De to fartøyene var på vei rett mot hverandre før minerydderen fikk streng beskjed om å styre styrbord.
PÅ KOLLISJONSKURS: Den røde streken på vei nordover langs den rosa linjen er fiskebåten «Tunfisk» . Den grønne er marinefartøyet og minerydderen «KNM Hinnøy». De to fartøyene var på vei rett mot hverandre før minerydderen fikk streng beskjed om å styre styrbord. Foto: Kart fra fiskebåten.

Måtte rope på sambandet:
– Forsvaret må ta et kurs i navigering

– Først da jeg ropte forandret de kurs, forteller skipper Svein Ove Ekerhovd, om møtet med Forsvarets minerydder.

Mandag kveld hadde mannskapet på fiskebåten «Tunfisk» et møte med Forsvarets minerydder «KNM Hinnøy» de sent vil glemme. Skipper Svein Ove Ekerhovd, som var på broen denne kvelden, beskriver navigasjonen til marinefartøyet som horribel.

– Jeg ble helt matt, sier Ekerhovd, om situasjonen som oppstod rundt klokken 20.40 mandag kveld.

REAGERTE: Denne statusen postet Ekerhovd på Facebook bare noen timer etter møtet med marinefartøyet.
REAGERTE: Denne statusen postet Ekerhovd på Facebook bare noen timer etter møtet med marinefartøyet.

Ekerhovd forteller at han tidlig fikk øye på «KNM Hinnøy» da den kom inn i Fedjefjorden. De to fartøyene kom mot hverandre ved innløpet av Hjeltefjorden, kun to mil i luftlinje fra stedet hvor «KNM Helge Ingstad» kolliderte med Sola TS for litt over et år siden.

– Vi hadde kontroll på den hele tiden, men da den kom nærmere la den kursen så langt til babord i leden at vi kom på kollisjonskurs. Samtidig holdt vi helt til styrbord, så vi kunne ikke svinge mer, sier Ekerhovd, som mener fiskebåten ville gått på land hvis den skulle manøvrere styrbord.

Mens «Tunfisk» skal ha holdt en fart på rundt 10 knop, skal «KNM Hinnøy» ha hatt en fart på 18,1 knop. Ekerhovd forteller at det var Fedje Sjøtrafikksentral som først gjorde marinefartøyet oppmerksomme på fiskebåten som kom mot de.

– Men etter noen minutter måtte jeg selv rope opp båten og be dem endre kurs. Først da tok de affære og svingte. De svingte hardt, sier Ekerhovd.

KRITISERER FORSVARET: Svein Ove Ekerhovd mener Forsvaret må ta selvkritikk etter hendelsen han opplevde mandag kveld. Foto: Privat
KRITISERER FORSVARET: Svein Ove Ekerhovd mener Forsvaret må ta selvkritikk etter hendelsen han opplevde mandag kveld. Foto: Privat

Hadde han ikke ropt fartøyet opp, frykter han det kunne ha blitt en ny kollisjon mellom fiskebåten og minerydderen, ikke helt ulik fregatt-ulykken 8. november 2018.

– De var ikke mer enn 300 til 400 meter fra oss. Forsvaret må ta et kurs i navigering, sier Ekerhovd og mener Forsvarets oppførsel er helt uakseptabel.

– Det begynner å bli for mye å tolerere, legger han til.

14 mulige brudd under NATO-øvelse

Sist uke startet NATO-øvelsen «Dynamic Guard» på Vestlandet, hvor 15 marinefartøy deltar, både norske og utenlandske. I løpet av øvelsen har det vært 14 mulige brudd på sjøtrafikkforskriften. Det skriver fungerende trafikksentralsjef Arnt Runar Sævrøy i en e-post til TV 2. Utover det ønsker han ikke å kommentere hendelsene da de fremdeles er under behandling.

MINERYDDER: Slik ser Forsvarets minerydder, KNM Hinnøy ut. Foto: Fredrik Ringnes/Forsvaret
MINERYDDER: Slik ser Forsvarets minerydder, KNM Hinnøy ut. Foto: Fredrik Ringnes/Forsvaret

Kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, Torill Herland, viser til et sitat gitt til Bergens Tidende, der hun forteller at det har blitt rapportert inn tre typer avvik til Sjøforsvaret under øvelsen:

1. Brudd på opplysningsplikt ved endret seilas.

2. Manglende innmelding til sjøtrafikksentralen på Fedje sitt virkeområdet.

3. Flere tilfeller der det ikke er lyttet til arbeidsfrekvensen.

Det var Bergens Tidende som først omtalte saken om de mulige bruddene under NATO-øvelsen.

Hendelsen er under vurdering

Når det gjelder situasjonen som oppstod mellom «Tunfisk» og «KNM Hinnøy» sier Sævrøy ved Fedje VTS dette om hendelsen:

«Trafikksentralen var i kontakt med KNM Hinnøy for å informere om nordgående Tunfisk, da KNM Hinnøy lå noe øst i farvannet. Fartøyene ble overvåket og det ble også registrert kontakt på VHF mellom fartøyene etter at trafikksentralen hadde kommunisert med KNM Hinnøy. Deretter ble kursforandring registrert og fartøyene passerer hverandre da iht sjøveisreglene».

Han sier til TV 2 at saken er under vurdering, og at en «replay» og en helhetsvurdering vil avgjøre om det blir sendt en rapport til saksbehandling etter hendelsen.

Anser ikke situasjonen som en sak

Herland sier at «Tunfisk» ble kontiunerlig monitorert fra bro på «KNM Hinnøy» på det aktuelle tidspunktet.

GODT SAMARBEID: Flaggkommandør i Marinen, Rune Andersen, skriver tirsdag kveld på Facebook at Marinen har godt samarbeid og dialog med andre brukere av kysten, og at de hadde møter med Kystverket og Fedje VTS i forkant av NATO-øvelsen. Foto: Daniel Netland/Forsvaret
GODT SAMARBEID: Flaggkommandør i Marinen, Rune Andersen, skriver tirsdag kveld på Facebook at Marinen har godt samarbeid og dialog med andre brukere av kysten, og at de hadde møter med Kystverket og Fedje VTS i forkant av NATO-øvelsen. Foto: Daniel Netland/Forsvaret

– Rorordre om å gå styrbord ble gitt ved 0,9 NM og korteste passeringsavstand var 0,3 NM (ca 550 m). Sjøforsvaret har forståelse for at mange følger nøye med på våre bevegelser, og at enkelte føler ubehag når vi gjennomfører øvelser. Situasjonen mellom KNM Hinnøy og Tunfisk anser vi imidlertid ikke som en sak, skriver Herland til TV 2.

Tirsdag kveld la også Flaggkommandør og sjef for Marinen, Rune Andersen, ut en status på Facebook der han kommenterer de mulige bruddene på sjøtrafikkforskriften, og skriver blant annet:

«Marinens oppdrag er ikke å seile rolig fra A til B. Fartøyene trener på å være uforutsigbare, aggressive og uoppdaget. Området som kontrolleres av Fedje VTS er også vårt øvingsområde.«...» Vi trenger litt armslag, men skal selvsagt ivareta sikkerheten for alle vi møter og overholde regelverk».