PETTER STORDALEN RASER MOT FACEBOOK:

– Det står på viljen

Petter Stordalen er en av mange kjente personer som i lang tid har blitt misbrukt i svindelannonser på nettet. Nå er han lei av at teknologigiganter som Facebook ikke stanser annonsene før de publiseres.

I en av annonsene hevdes det at Petter Stordalen har investert i kryptovalutaen Bitcoin og tjent seg rik på det.

Ifølge artikkelen skal Petter Stordalen i et intervju med Fredrik Skavlan ha anbefalt å kjøpte bitcoin. Dette skal ha fått banker til å skjelve, fordi de ikke vil at folk skal bruke pengene sine på noe som er mye mer lønnsomt enn banksparing.

Svindel

Alt er løgn. Og følger du lenken i artikkelen, havner du på en svindelnettside. Det vil si, havnet. For akkurat denne artikkelen er nå slettet, etter at den har blitt rapportert inn.

Petter Stordalen er oppgitt over å bli misbrukt.

– Jeg handler ikke i kryptovaluta. Jeg anbefaler ikke bitcoin. Dette er ren, skjær svindel, sier Stordalen til TV 2.

– Det er ikke så stort problem for meg. Men det er et stort problem for alle de som tror jeg har anbefalt det og kjøper det.

Lar seg lure

Petter Stordalens medarbeidere har fått flere titalls henvendelser fra folk som er interessert i å følge det som utgir seg for å være et råd fra investoren Stordalen. Noen har også betalt inn penger og tapt flere tusen kroner.

Denne svindelannonsen dukket opp på Facebook flere ganger med ulike avsendere i januar i år.
Denne svindelannonsen dukket opp på Facebook flere ganger med ulike avsendere i januar i år.

Stadig nye annonser

Denne typen svindelannonser har dukket opp jevnlig på nettet i flere år. Programleder Vår Staude, komiker Kristian Valen, kjøpmann Odd Reitan, investor Idar Vollvik og fotballsparker Zlatan Ibrahimovic er noen av de som har blitt misbrukt.

Mange av annonsene blir spredd via Facebook. Selv om folk rapporterer inn annonsene som svindel, tar det ikke lang tid før nesten identiske annonser dukker opp fra en tilsynelatende annen annonsør.

Klarer ikke stoppe alle annonsene

Facebooks direktør i Norge, Rune Paulseth, sier til TV 2 at de stopper inntil 99,5 prosent av denne typen annonser.

– De bruker ekstreme midler for å kunne utnytte vår plattform for å få dette ut. Dette er en konstant krig. Vi bruker ansiktsgjenkjenning og maskinlæring. Men de gjør om på bildene og de kan manipulere bildene så de ser ut som noe annet neste gang. Jeg tror dessverre ikke vi noen gang klarer å få det helt bort.

Ikke fornøyd

Petter Stordalen er ikke fornøyd og mener teknologigiganten, med sine enorme ressurser, burde klare bedre.

– Når de kan løse alt annet, de knekker enhver kode, da er det bare viljen det står på, mener Stordalen. Han mistenker at aktørene tjener såpass gode penger på annonsørene at det går ut over villjen til å løse problemet.

Paulseth sier det ikke står på viljen.

— Vi har ekspertisen. Det står ikke på viljen. Det kommer fra forskjellige selskaper og annonsen kan være ute bare noen minutter.

Brukervennligheten

Det er også begrenset hva Facebook vil gjøre, av frykt for at det skal gå utover brukervennligheten.

– Hvis vi prøver å gjøre det enda vanskeligere for bedrifter eller andre å kunne bruke bilder av kjendiser og andre, vil dette skape andre problemer for de som bruker plattformen vår på en positiv måte.

Direktør for Facebook i Norge, Rune Paulseth.
Direktør for Facebook i Norge, Rune Paulseth. Foto: Tom Rune Orset / TV 2

– Hvorfor gjør dere ikke som finn.no og har manuell godkjenning av annonser?

– Vi har cirka åtte millioner annonsører og leverer milliarder av annonser hver dag. Det er ikke mulig å skalere sånne størrelser på noen annen måte enn god teknologi og maskinlæring.

– Men inntektene deres er jo tilsvarende høye. Dere kan ansette flere folk?

– Vi har allerede ansatt 30-40.000 mennesker som jobber med integritet på innhold og annonser. Maskinene oppdager mistenkelige annonser som flagges opp, så er det mennesker som tar avgjørelser hvis vi er usikre på hvordan det er. Men verken vi eller andre kan klare å skalere sånne volum når det er så mange brukere og annonsører på plattformen. Dette må løses teknologisk.

– Hvor mye tjente dere på svindelannonser i fjor?

– Jeg har ikke noe tall på det. Men kostnaden på å få det vekk er sannsynligvis ti ganger større enn det vi hadde i inntekter på denne typen annonser i fjor. Det handler ikke om businessmodellen vår i det hele tatt.