FAST TRACK-KUNDER KLAGER:

– Vi får ikke det vi betaler for

KØ: Denne køen skal fast track-kundene få slippe. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
KØ: Denne køen skal fast track-kundene få slippe. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Diamantmedlemmer i SAS reagerer på at andre reisende også får bruke fast track-køen.

Fast track-tjenesten gir reisende muligheten til å betale en ekstra sum for å få tilgang til en «hurtigkø». Noen flyselskaper gir også medlemmer tilgang til køen.

Nå reagerer noen av SAS sine «diamant-medlemmer» på at Avinor ved enkelte anledninger også har latt andre "ordinære" kunder få benytte seg av fast track-køen.

Det var flysmart24 som først omtalte saken.

– Jeg betaler dobbelt så mye som en ordinær reisende fordi jeg ønsker denne servicen, men den fjerner Avinor, skriver en av de frustrerte SAS-kundene.

I en klage til Oslo lufthavn har to kunder med diamantmedlemskap bedt om at Avinor ikke lenger skal la «ordinære» reisende få bruke fast track-køen.

Indignert

En av kundene tror hun vet hvorfor Avinor også lar andre slippe igjennom køen.

– Jeg og min kjære har begge diamantkort, og bruker sikkerhetskontrollen to-tre ganger i uka. Vi har begge dessverre opplevd at Nokas-ansatte virker å være mer opptatte av å prate med hverandre enn gjøre jobben sin.

Kunden forklarer videre at hun har vært vitne til at ikke-diamantkunder har fått slippe til i fast track-køen to ganger, datert til den 13. og den 20. januar.

– Når alle kan benytte fast track, får ikke vi diamantmedlemmer det vi har betalt for, skriver hun i klagen.

Videre truer kunden med å også rette en klage til SAS' hovedkontor i Stockholm, ettersom tidligere klager ikke har blitt fulgt opp av Avinor.

Stort sett fornøyde kunder

TV 2 har vært i kontakt med andre eurobonus-medlemmer som også benytter seg av fast track-køen.

– Normalt sett funker det bra, men det er irriterende når de som i utgangspunktet ikke har tilgang får slippe igjennom. Jeg bruker ganske mange kroner i året på SAS, så da forventer man at de leverer i henhold til avtalen, forteller en kunde.

En annen kunde sier at det ikke spiller noen rolle at andre får slippe igjennom fast track-slusen.

– Jeg har opplevd at andre passasjerer har fått bruke fast track-køen. Men fra mitt synspunkt er det ubetydelig for oss kunder, det tar jo ikke mer enn et par minutter uansett.

FORKLARER: Joachim Wester Andersen forteller at Avinor også kan åpne fast track-køen for kunder uten gullkort. Foto: Avinor
FORKLARER: Joachim Wester Andersen forteller at Avinor også kan åpne fast track-køen for kunder uten gullkort. Foto: Avinor

Tar klagene på alvor

– Dette skal ikke skje. Med fast track skal man ha en garanti for at sikkerhetskontrollen skal ta kort tid, sier Avinor sin kommunikasjonsjef på Oslo lufthavn, Joachim W. Andersen, til TV 2.

Andersen forteller videre at fast track-køen også skal minske ventetiden for passasjerer uten spesialkort.

– Om ingen venter ved fast track kan Nokas la tre-fire kunder fra den ordinære køen slippe igjennom fast track-porten.

SAS understreker på sin side at fast track-kundene skal prioriteres på flyplassen.

– Om mange mennesker venter på flyplassen samtidig, skal uansett Fast track-kundene få slippe til først, sier pressesjef John Eckhoff til TV 2.

FORNØYD: John Eckhoff sier at de med spesialkort vil bli prioritert. Foto: SAS
FORNØYD: John Eckhoff sier at de med spesialkort vil bli prioritert. Foto: SAS

Eckhoff opplyser også om at kundenes ventetid, selv ved kø, ikke skal være lang.

– Etter avtalen vi har med Avinor så skal ikke fast track-kundene måtte vente mer enn fem minutter.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook