INNGIKK KONTROVERSIELL AVTALE: Rodhri Darch (t.v.) fra Kindred og verdensmester i sjakk Magnus Carlsen på torsdagens pressekonferanse, der det ble opplyst at Carlsen har undertegnet en avtale som gjør spillselskapet Unibet til hans hovedsponsor de neste to årene.
INNGIKK KONTROVERSIELL AVTALE: Rodhri Darch (t.v.) fra Kindred og verdensmester i sjakk Magnus Carlsen på torsdagens pressekonferanse, der det ble opplyst at Carlsen har undertegnet en avtale som gjør spillselskapet Unibet til hans hovedsponsor de neste to årene. Foto: Ali Lorestani/tt

Hardt ut mot Magnus Carlsen: – En hån mot dem som sliter

Sjakkverdensmesteren får skarp kritikk for sin nye sponsoravtale.

Torsdag formiddag ble det klart at Magnus Carlsen har undertegnet en avtale som gjør spillselskapet Unibet til hans hovedsponsor de neste to årene.

– Driver ulovlig

Carlsens blir global ambassadør for selskapet som er hans hovedsponsor for 2020 og 2021. Han kommer ikke til å promotere Unibet i Norge på grunn av regelverket her til lands.

Peter Alling i Unibet-eieren Kindred Group presiserer i en pressemelding at sponsoravtalen «ikke vil krenke det norske forbudet mot spillreklame og logoeksponering av spillvaremerker».

Avtalen får generalsekretær i Actis, Pernille Huseby, til å riste på hodet.

– Dette vil oppleves som en hån mot mennesker i Norge som sliter med pengespillproblemer. Vi vet at det er mange som sliter. Når Carlsen nå velger å legitimere en bransje som opptrer på en sånn kynisk måte med markedsføring mot en veldig utsatt gruppe, så mener vi at det er problematisk, sier Huseby til TV 2.

Actis er rusfeltets samarbeidsorgan og representerer 33 organisasjoner. De jobber for å forebygge og begrense skadene ved bruk av alkohol, narkotika og pengespill.

Huseby viser til enerettsmodellen, som gjør at utenlandske spillselskaper ikke slipper til i Norge.

– Der setter vi ansvarligheten først, og her velger Carlsen å støtte opp under et selskap som driver ulovlig og undergraver den demokratisk bestemte måten å drive på, argumenterer hun.

Slår tilbake mot påstandene

Peter Alling i Kindred svarer slik på uttalelsene fra Huseby.

– Jeg tolker Pernille Husebys hoderisting som en kritikk av alle spillaktører som driver såkalt "kynisk markedsføring”, og at hun da også mener at andre, norske idrettsforbilder som Therese Johaug og Johannes Høsflot Klæbo - alle de som løper rundt og promoterer Norsk Tipping-logoen - også håner en utsatt gruppe. Det er nemlig en illusjon at Norsk Tipping er mer ansvarlige enn de internasjonale selskapene. Vi dokumenterte i fjor at Norsk Tipping gjemmer betydelige reklamekostnader - hundrevis av millioner - i det offisielle regnskapet, og er betydelig mer kyniske og omfattende i sin markedsføring enn det folk flest tror, sier Alling til TV 2.

– Dessuten har jo Huseby mistolket selve grunnideen med den internasjonale reklamekampanjen Unibet nå gjør med Magnus Carlsen. Her er hovedbudskapet at flaks ikke er en tilfeldighet. Over hele verden oppfordrer vi våre spillere til å sette seg inn i tallmateriale og statistikk, til ta kalkulert risiko, før de spiller, akkurat som Magnus Carlsen alltid gjør på sjakkbrettet. Hos Norsk Tipping, derimot, er hovedbudskapet at du ikke kan vinne hvis du ikke spiller, og har du flaks kan du bli millionær. Hvor ansvarlig er de reklamebudskapene?

– Når det gjelder påstanden om ulovlighet, så der den også faktisk feil. Vi følger det internasjonale "senderlandsprinsippet” og AMT-direktivet. Disse er forankret i EØS-avtalen, og dermed også en del av norsk rett. Vi er helt sikre på at tiden snart vil vise at det ikke bare er i NAV-skandalen at norske myndigheter har tolket EØS-regelverket feil.

Ikke overrasket av kritikken

Huseby mener at Carlsen kunne fått disse sponsorinntektene som nå tilfaller ham fra «mange andre selskap.»

– Det er et valg han har gjort, og jeg håper han ikke vet hvordan det oppleves å ha et pengespillproblem på kroppen. Over halvparten av dem som spiller på utenlandske nettkasinoer er risiko- eller problemspillere. Han velger aktivt å hente penger fra et selskap som er blant dem som tilbyr spill til mennesker som har en avhengighet eller på en annen måte sliter med pengespillingen sin, mener Huseby.

Arne Horvei, talsperson for Magnus Carlsen, blir overrasket når han får høre påstanden om at sjakkspilleren kunne fått de samme sponsorinntektene fra mange andre selskap.

Hans rolle i prosjektet har vært kommunikasjonen.

– Hun mener det, ja ...

– Dette er en global, kommersiell avtale. I de aller fleste markedene i verden er dette ikke en kontroversiell sponsor. Der er aktører som Unibet heller gode og trygge sponsorpartnere for mange klubber og profiler, sier Horvei, og viser til at spillgiganten er hovedsponsor for blant andre den svenske eliteserien i fotball.

Dessuten påpeker Horvei at sjakkstjernen vil være ambassadør i markedene spillgiganten opererer i, ikke i Norge.

– Dette er ikke en avtale rettet mot Norge. Actis jobber for å forebygge og begrense skadene blant annet for pengespill. Og det er bra. Men vi er mer av oppfatningen at det ikke fungerer godt nok under dagens modell, sier Horvei.

De er tilhengere av lisensmodellen, og mener at den vil regulere alle aktørene bedre under online-spill.

– Oppfatningen er at problemspillerne vil få bedre vern og oppfølging enn i dagens uregulerte marked, mener han.

Horvei var forberedt på kritikk etter at avtalen kom i stand.

– Det er ikke uventet at ikke alle er like entusiastiske. Det ville vært feil å forvente. Så lenge debatten som eventuelt kommer er på et saklig og prinsipielt nivå, er det en debatt vi ønsker velkommen, uttaler han.