Står foran enorme forandringer: – Både kult og skremmende

Internasjonal bilsport er midt i et grønt skifte. Fra neste år blir Andreas Bakkerud (28) nødt til å kjøre elbil om han skal bli verdensmester.

Speakeren er blitt stille, publikum har stilt seg opp langs gjerdene. På den smale, islagte veien står seks biler med motoren på. To og to i bredden.

Det røde lyset blir grønt, speakeren hever stemmen. Men bilene, som skyter fart på den oppkjørte isen, kan knapt høres. Ingen brumming, bare summing. Og lyden av piggdekk som frenetisk forsøker å få feste på det glatte underlaget.

Det åpne, franske mesterskapet i isracing, Trophée Andros, låter annerledes enn mye annen motorsport. Bilene går på strøm.

Verkstedet er ladestasjoner og konkurransen nærmest utslippssfri.

– Det er dette som er fremtiden, sier Max Mamers.

Stor forandring

Trophée Andros-generalen er en pionér. Allerede for tolv år siden begynte han å eksperimentere med elbiler i racet sitt, og de to siste årene har mesterskapet vært helt elektrisk.

LIKT, MEN ULIKT: Trophée Andros ser tilsynelatende ut som et vanlig billøp, men denne bilen er elektrisk.
LIKT, MEN ULIKT: Trophée Andros ser tilsynelatende ut som et vanlig billøp, men denne bilen er elektrisk.

– Det var ikke en vanskelig avgjørelse å gå over til elbiler. De kommer til å gå raskere enn bensinbiler, samtidig som det er bedre for miljøet, forklarer Mamers.

I et håp om å gjøre det franske mesterskapet i isracing attraktivt for flere enn franskmenn, har arrangøren i år invitert en profilert nordmann til å kjøre en av bilene.

Andreas Bakkerud (28) fra Bergen ble nummer to i rallycross-VM i fjor. Han er ingen spesialist på iskjøring, men har likevel en tydelig egeninteresse av å delta i Trophée Andros.

Det internasjonale motorsportforbundet (FIA) har nemlig vedtatt at rallycross skal kjøres med elbiler fra 2021, gitt at bilfabrikkene innen den tid klarer å produsere bilmodeller som passer til formatet.

NY KJØREOPPLEVELSE: Andreas Bakkerud synes det er stor forskjell på å kjøre elbil og bensinbil.
NY KJØREOPPLEVELSE: Andreas Bakkerud synes det er stor forskjell på å kjøre elbil og bensinbil.

Det vil markere starten på et veiskille for idretten rallycross.

– Gjennom hele levetiden til motorsport har den aldri stått overfor en større endring enn nå. Det er både litt skremmende og litt kult, sier Bakkerud.

Volkswagen dropper bensin

Omveltningen er godt i gang allerede. Trophée Andros er et eksempel, et annet er Formula-E.

Den elektriske ekvivalenten til Formel 1 er den bilsporten under FIAs paraply som opplever størst økning i popularitet, og den blir overlesset med midler fra store bilprodusenter som vil være med på utviklingen. De har for lengst innsett at el- og hybridbiler er fremtiden.

Det har gått på bekostning av tradisjonell bilsport, som rallycross. For hvorfor skal bilprodusentene investere i en sport med biler som tilhører fortiden?

– Volkswagen har trukket seg ut av all bensindrevet motorsport for all fremtid. Jeg forventer at de andre bilmerkene etterhvert kommer til å gjøre det samme, sier Bakkerud.

LADESTASJON: Det viktigste som skjer på verkstedet under Trophée Andros, er at bilene får påfyll av strøm.
LADESTASJON: Det viktigste som skjer på verkstedet under Trophée Andros, er at bilene får påfyll av strøm.

Samtidig som bergenseren konkurrerer på isen i Frankrike, er han på jakt etter et nytt lag for den kommende rallycross-sesongen. Men at de største bilprodusentene, som Volkswagen, har mistet interessen for bensindrevet bilsport har gjort den jakten vanskelig.

Investeringsviljen er fraværende - og lagene blir dermed færre og mindre.

– Det er et vakuum-år for oss i år. Overgangen til elbiler vil tiltrekke seg helt andre partnere og helt andre miljøer. Akkurat nå er det få som vil investere, sier Bakkerud.

Vil bli grønnere

Og i motorsport er det markedet som styrer. Lagene blir, som regel, finansiert av bilfabrikker, og de ønsker ikke lenger å assosiere seg med bensin og diesel.

– Bilsporten følger utviklingen av biler samfunnet, og ligger gjerne litt i forkant av den. Bilsporten ser nå en mulighet til å bli en positiv bidragsyter til at vi alle skal forurense mindre ved å utvikle elbiler som brukes først i løp og på gaten senere, forklarer Atle Gulbrandsen, sportssjef i Norges Bilsportforbund, og fortsetter:

OPPKJØRT: Trophée Andros skal egentlig foregår på is, men på grunn av milde temperaturer var deler av løypen så oppkjørt at asfalten ble synlig.
OPPKJØRT: Trophée Andros skal egentlig foregår på is, men på grunn av milde temperaturer var deler av løypen så oppkjørt at asfalten ble synlig.

– Bilfabrikkene er ikke med i bilsport bare fordi det er gøy. De er der også fordi de ser på det som en mulighet til å utvikle og markedsføre ny teknologi.

Slik har det alltid vært. Helt siden mennesker først begynt å kappkjøre med bil, har bilfabrikker brukt racingen til å teste nye løsninger.

– Men utviklingen av bensinbiler har stoppet opp de siste årene, og da er det også begrenset hva motorsporten kan bidra med. Vi er midt i et generasjonsskifte, der elbiler selges som aldri før, så det er naturlig at bilfabrikkene heller vil bruke motorsport til å utvikle el-motorer som er sterkere og kan gå litt lenger, sier Bakkerud.

– Og så er det jo hele Greta Thunberg-greien oppi alt. Vi ser at verden sliter om dagen, jeg har aldri sett så lite snø i fjellene som denne vinteren. Det har skjedd noe. Vi må bli litt grønnere, legger han til.

Skepsis

Men blant tilhengere av bilsport er meningene rundt et grønt skifte delte. I ulike motosportforum og i kommentarfeltet til ulike bransjenettsteder, er det mange som uttrykker sin frykt for at sporten skal bli ødelagt.

FREMTIDEN: Eksperter tror flere bilsporter vil bli elektriske i fremtiden.
FREMTIDEN: Eksperter tror flere bilsporter vil bli elektriske i fremtiden.

For mange er motorlyd, eksos og oljesøl med på å gjøre motorsporten interessant.

– Mitt inntrykk er at folk er redde for hvordan billøp skal bli uten den lyden de er vant til, sier Gulbrandsen, som også har kommentert motorsport på TV i en årrekke.

– Finnes det en reell frykt for at skiftet til elbiler vil gå utover interessen?

– Noen er redde for at det vil bli mindre interesse fra fansen, men det vi ser er at interessen fra bilfabrikkene øker, sier han, og legger til at flere grener innen motorsport innen nær fremtid vil gå over til el- eller hybridbiler.

Positiv sjåfør

Som sjåfør er Andreas Bakkerud positiv til skiftet. Han vil selvsagt savne motorlyden og å sette bilen i gir før start, men han tror at den kommende generasjonen av motorsportfans ikke vil være like opptatt av den slags.

PÅ PODIET: Andreas Bakkerud kjørte inn til en hederlig tredjeplass på første løpsdag i Lans-En-Vercors.
PÅ PODIET: Andreas Bakkerud kjørte inn til en hederlig tredjeplass på første løpsdag i Lans-En-Vercors.

– Jeg er redd for at interessen vil forsvinne i noen år, men mine kompiser kjører jo elbil og synes det er fantastisk. De har et helt annet forhold til det enn eldre folk som stort sett bare har kjørt bensin og diesel. Jeg tror det er et generasjonsskifte på gang, sier rallycrossføreren.

Han velger å se de positive sidene av skiftet. At det med mindre lyd og forurensning er mulig å arrangere billøp nærmere byene, for eksempel.

– Jeg tror dette kan bli veldig bra. Kanskje vi kan gjøre elbilene hippe og kule, sier Bakkerud.

– Hva er den største forskjellen for deg som sjåfør?

– Det er mye roligere i en elbil. Den har jo ingen girkasse, så jeg kan ha to hender på rattet hele tiden. Og så er det en pedal mindre. Det er veldig annerledes å kjøre, egentlig, for du har motorbrems, men ikke håndbrems og clutch, så vi må lære oss nye teknikker, sier Bakkerud.

Derfor bruker han vinteren på å trene på isen i Frankrike.

– Bilene er jo utrolig gøye å kjøre!