Her blir det gratis for alle å ta bussen: – Revolusjonerende

LUXEMBOURG (TV 2): Fra 1.mars blir Luxembourg det første landet i verden som gjør all offentlig transport gratis. En av dem som jubler for gratis tog, buss og bane er Nicolina Bordia. – Jeg tror unge mennesker vil endre vanene sine, sier hun.

Den 36 år gamle juristen Nicolina Bordia venter på hovedstadens nye bybane.

Den ble bygget i 2017, og binder sammen jernbanestasjoner og de ulike delene av hovedstaden. Juristen og pendleren omfavner landets nye radikale transportpolitikk, innført av Luxembourgs grønne og liberale regjering.

– Jeg er svært fornøyd med at vi har fått en bybane her i Luxembourg og at all offentlig transport blir gratis, sier hun.

– Transport-revolusjon

Fra 1.mars blir det ikke lenger nødvendig å kjøpe billetter for å kjøre kollektivt i Luxembourg. Det eneste som fortsatt må betales for er enkelte 1.klassebilletter på tog.

Fra kontoret til transportminister Francois Bausch er det utsikt til et nybygd transportknutepunkt. Med jernbanestasjon, bybane-stasjon og en kabelbane som binder de to ulike platåene som hovedstaden ligger på.

Bausch tilhører Miljøpartiet de Grønne som sitter i regjering i lilleputtlandet midt i Europa. Bausch er ekstra stolt av investeringene på 400 milliarder kroner, som Luxembourg har brukt på jernbane og annen kollektivtrafikk de siste årene.

– Det er en revolusjonerende idé, fordi vi er det første landet i verden som gjør transport gratis for alle, sier Bausch.

LÆRE AV OSLO: Francois Bausch vil lære av MDG i Oslo for skape en bilfri by, og et land med færre biler. Foto: Santiago Vergara / TV 2
LÆRE AV OSLO: Francois Bausch vil lære av MDG i Oslo for skape en bilfri by, og et land med færre biler. Foto: Santiago Vergara / TV 2

I tillegg har de stor utbygging av sykkelveier.

– Flytt folk, ikke biler

Luxembourg er på størrelse med Oslo. I tillegg til sine egne 600.000 innbyggere pendler ytterligere 300.000 mennesker inn og ut av landet hver dag.

Utviklingen går mot at flere og flere mennesker bosetter seg nært og i byer. Bausch tror ikke at det går an å bygge seg ut av køproblemene og mener politikere må begynne å tenke annerledes.

– Hovedpoenget må være at du skal flytte folk, ikke biler, sier han.

Verdensrekord i kø

Luxembourg er et rikt land, som har levd godt av at internasjonale banker inntil nylig har hatt gunstige regler med hensyn til åpenhet og skatt.

Landet lever av finanssektoren, Luxembourg har det høyeste antall biler i forhold til hvor mange innbyggere landet har. Bilkøene i Luxembourg er kjent langt utenfor landets grenser.

Frem til kollektivt blir gratis koster det 2.euro for en buss og bane-billett i hovedstaden, noe som tilsvarer rundt tjue norske kroner. Landet har lenge finansiert store deler av kollektivtrafikken over statsbudsjettet.

I et moderne trehus i utkanten av hovedstaden holder flere miljøorganisasjoner til. De har ikke presset på for gratis transport. Det viktigste er kollektivtilbudet, mener de.

– Du må på den ene siden jobbe med folks holdninger og på den andre siden med kollektivtilbudet. Tilbudet her i Luxembourg fyller fortsatt ikke folks behov, sier Blanche Weber, president i Mouvement Ecologique.

– Så lenge det ikke er mulig å kombinere kollektivt med å hente i barnehage, for eksempel, vil folk kjøre bil, mener hun.

Ser til Norge

Transportministeren har store planer for Luxembourg. Etter gratis transport kommer arbeidet med bilfritt byliv. Han er sterkt inspirert av de grønne partikollegene i Norge. Om noen måneder kommer han til Norge for å lære hvordan Oslo har fjernet parkeringsplasser og lagt til rette for flere bilfrie gater.

– Oslo er ledende, et fyrtårn i verden på å gjøre ting annerledes når det gjelder transport. Jeg vet at disse diskusjonene er veldig kontroversielle, sier han.

Han forteller at byer som Paris og Berlin har vært i kontakt med Luxembourg for å høste av erfaringene med å planlegge for gratis transport. En bi-effekt er at han nå reiser verden rundt og forteller om omleggingen, og landet får mye gratis PR.

Investering for fremtiden

Tilbake til bybanen er Nicolina klar på at tiltaket har hjelper.

Hun velger allerede kollektivtransport de fleste gangene hun skal bevege seg rundt i landet, og tror gratis transport kommer til å endre folks oppførsel.

– Jeg mener det er en god investering for fremtiden, og det kommer særlig til å påvirke unge, sier hun.