OPERSJON: En fjernstyrt beltedrevet maskin henter biler ut av det ødelagte parkeringshuset.
OPERSJON: En fjernstyrt beltedrevet maskin henter biler ut av det ødelagte parkeringshuset. Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix

Storbrannen på stavanger lufhtavn:

Henter de utbrente bilene med fjernstyrt beltemaskin

SOLA (TV 2): Torsdag begynte det møysommelige arbeidet med å hente ut biler fra parkeringshuset på Stavanger lufthavn, Sola. Ingen kan gå inn i bygget – dermed tas avansert teknologi i bruks.

– Dette er en stor og komplisert operasjon som kommer til å ta lang tid. Det viktigste er selvfølgelig å ivareta sikkerheten, det kommer foran alt annet, sier Sigmund Clementz, informasjonssjef i If Forsikring til TV 2.

Han håper de vil kunne redde store verdier etter storbrannen i parkeringshuset på flyplassen, som vekket internasjonal oppmerksomhet for drøye to uker siden.

Det var lenge fare for at brannen, som startet i en eldre Opel Zafira, ville føre til at hele parkeringshuset kunne klappe sammen.

Deler av konstruksjonen raste også, men etter flere timer med intenst slukkearbeid fikk brannvesenet kontroll.

1.300 biler står fremdeles igjen inne i bygget. Nå er det seige arbeidet med å hente bilene ut i gang.

KOLLAPS: Deler av konstruksjonen klappet sammen som følge av varmen parkeringshuset ble utsatt for. Bygget har massive setningsskader og man risikerer å måtte rive hele anlegget. Foto: Carina Johansen / TV 2
KOLLAPS: Deler av konstruksjonen klappet sammen som følge av varmen parkeringshuset ble utsatt for. Bygget har massive setningsskader og man risikerer å måtte rive hele anlegget. Foto: Carina Johansen / TV 2

Kan fremdeles kollapse

I forrige uke mottok Avinor den første eksterne ekspertvurderingen av byggets tilstand. Konsulentgruppen Cowi konkluderer med at det ikke er forsvarlig å sende folk inn i bygget.

Det massive parkeringshuset har omfattende setningsskader, og det foreligger ingen garantier for at ikke andre deler av konstruksjonen også kan klappe sammen.

Dermed er et fjernstyrt beltegående kjøretøy det eneste alternativet aktørene har til rådighet for å få bilene ut.

Den krevende og spesielle operasjonen koordineres av If, i samarbeid med Avinor og Viking redningstjeneste.

KOORDINATOR: Det er forsikringsselskapet If som koordinerer den kompliserte operasjonen, i samarbeid med Avinor og If-eide Viking redningstjeneste. Informasjonssjef Sigmund Clementz understreker at sikkerheten prioriteres foran noe annet. Foto: If
KOORDINATOR: Det er forsikringsselskapet If som koordinerer den kompliserte operasjonen, i samarbeid med Avinor og If-eide Viking redningstjeneste. Informasjonssjef Sigmund Clementz understreker at sikkerheten prioriteres foran noe annet. Foto: If

Fire biler i timen

Dette er ikke gjort i en håndvending. Det vil heller ikke la seg gjøre å hente ut alle kjøretøyene.

– Mange biler står i områder hvor vi ikke kommer til med roboten. Vi vet ikke hvor mange biler vi får ut, men dette kommer til å ta lang tid. Det blir et kontinuerlig arbeid fremover, sier lufthavndirektør Anette Sigmundstad til Aftenbladet.

Arbeidet begynner i første etasje. Foreløpig vil ikke aktørene anslå noe estimat for hvor lenge de vil måtte holde på med dette. If Forsikring sier de håper å komme i mål så fort som mulig og at de vil holde et høyt tempo, men at de ikke kommer til å ta sjanser.

De anslår at det vil være mulig å hente ut rundt fire biler i timen, men det vil variere stort.

– Det er mange forhold inne i bygget som avgjør det. Det som er viktig i denne fasen er å få kartlagt bedre hvordan det står til inne i bygget, så får vi ta ting litt etterhvert. Dette er ikke noe vi kommer til å rushe, sier Clementz.

STORBRANN: I tillegg til skadene på de 1300 bilene som befant seg inne i parkeringshuset, er det store materielle skader på bygget. Det har blitt anslått at de totale skadene kan beløpe seg opp mot en halv milliard kroner. Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix
STORBRANN: I tillegg til skadene på de 1300 bilene som befant seg inne i parkeringshuset, er det store materielle skader på bygget. Det har blitt anslått at de totale skadene kan beløpe seg opp mot en halv milliard kroner. Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix

Skader for store summer

Håpet er at man kan redde store verdier ved å få bilene ut. På tross av at mange av de 1.300 bilene tilsynelatende ser uskadet ut, frykter noen forsikringsselskap at alle bilene vil måtte kondemneres fordi bilene har stått i sterk varme og røyklukt.

– Selv de bilene som på avstand fremstår som uskadd, kan ha lukt- og sotskader som ikke vil la seg fjerne, uttalte Jostein Tendenes, takstmann i Tryg Forsikring for en snau uke siden.

Tryg anslår at den totale regningen kan bli på minst enn 320 millioner kroner. I kjølvannet av brannen vil flere forsikringsselskaper kreve egenandelen refundert på vegne av sine kunder.

Vil ikke spekulere i summer

If har mottatt hele 450 skademeldinger etter brannen. Til sammenligning har Tryg mottatt 120.

Til nå har If erstattet 90 totalskadde biler, og i en pressemelding opplyser Clementz at det vil bli flere. De har nå avsatt et eget team som kun jobber med denne saken.

De vil imidlertid ikke bli med på spekulasjoner om anslag på verdier, eller om hvorvidt alle bilene må vrakes.

– Først når alle kjøretøyene er ute og faktisk sjekket, vil vi og andre forsikringsselskaper få fasiten. Vi vet fra videobilder via drone og fjernstyrt robot med kamera at en del biler bare ser ut til å ha fått mindre til moderate skader, sier Clementz.

VURDERER: Avinor jobber med å få oversikt over hvilke deler av konstruksjonen som eventuelt kan reddes. Foto: Gunnar Ringen Johansen / TV 2
VURDERER: Avinor jobber med å få oversikt over hvilke deler av konstruksjonen som eventuelt kan reddes. Foto: Gunnar Ringen Johansen / TV 2

Vurderer byggets fremtid

Lufthavndirektøren håper de nærmeste dagene vil kunne avdekke informasjon om hvor store verdier som eventuelt vil kunne reddes.

– Underveis vil en få større oversikt over hvor lang tid dette arbeidet vil ta, og hvor mange biler det er noe poeng å hente ut. I dagene som kommer vil man få oversikt over det, sier Sigmundstad til TV 2.

Parallelt arbeider Avinor med vurderingene av hva som skal skje videre med parkeringshuset.

– Det har fremdeles ikke blitt konkludert med hvilke områder som eventuelt kan reddes. I den nyeste delen, hvor det har brent mest, ser vi at mye må rives. Men det gjenstår vurderinger rundt trappeoppganger og slike konstruksjoner, men der har vi ikke kommet frem til noen konklusjon enda, sier Sigmundstad.