MATTHIAS HAR EN SPESIELL JOBB:
Her har størrelsen på pølsa alt å si
Matkontrollen (TV 2): Varene du kjøper i butikk, går gjennom store og små kontroller både før og etter de havner i butikken.
Kontroller av importvarer og testing av ferdige produkter er bare litt av jobben som gjøres for å sikre kvaliteten på varene.
Pølsemåling
Matthias Kappelhoff jobber som testleder for Coop. Jobben hans varierer fra å måle omkretsen på pølser, til å veie skinke på pizzaer.
– Vi smaker, lukter og bedømmer konsistens for å se om alt er sånn som vi har avtalt med leverandøren, sier Kappelhoff.
Dersom Coop får en klage fra en av kundene sine, er det Kappelhoffs oppgave å kontrollere produktet.
– Da kjører vi en test så fort som mulig. Vi er veldig glade for at kundene gir oss tilbakemeldinger. Det er viktig for oss, sier Kappelhoff.
Se Matkontrollen torsdag klokken 20:00 på TV 2, eller gratis på TV 2 Sumo.
Popkornkontroll
På Unils lager i Våler kommer det inn varer fra hele verden, og de må kontrolleres før de går videre ut til Norgesgruppens butikker.

– Det er viktig at de bevarer kvaliteten så lenge de er på lageret, sier Wibecke Ødegård Johansen, kvalitetes- og bærekraftssjef i Unil.
Johansen forklarer at det er ulike kontroller på ulike varegrupper. En av kontrollene som utføres er popkorn-kontroll.
– Det tar vi ut og sjekker at det popper før vi sender det ut, sier Johansen til Matkontrollen.
Johansen forklarer at det er enkelte varer de liker å ta en ekstra kontroll på. Et av disse produktene er kokosmelk. Årsaken er en reportasje Matkontrollen laget i fjor høst.
– Den kontrollerer vi fordi dere hadde en sak i høst der dere fant ut at det var høye mengder klorat. Derfor stopper vi de for å sikre at vi får det vi har avtalt med leverandør, sier Johansen.
Kontroll av pasta-produksjon
Kvalitetssikringen omfatter mindre og større kontroller av varene som skal ut i butikk.

I den anledning har Solveig Barstad og Matkontrollen også vært i Milano for å se nærmere på pastaprodusenten til Rema 1000.
Her ble det foretatt en omfattende gjennomgang og kontroll av fabrikk og rutiner. Dette blant annet for å sikre at de får den varen de har avtalt, til avtalt kvalitet.
Hvilke konkrete forbedringspunkter er det dere har avdekket?
– Fabrikken har en ny og en gammel del, så vi ser jo at de har noen utfordringer med kontinuerlig vedlikehold i den gamle delen. Det går på overflate på vegger og gulv, noe på maskin og noe på kondens i taket. Dette bør forbedres, sier Martina Annegret Rabsch, kvalitetsdirektør i Rema 1000.
Hun understreker at de generelt var fornøyd med gjennomgangen av anlegget denne gang.