Interessen var stor da Kia kom med ny e-Soul i fjor. Det var bare ett stort problem: Fabrikken kunne ikke levere i nærheten av nok biler til å dekke etterspørselen.
Interessen var stor da Kia kom med ny e-Soul i fjor. Det var bare ett stort problem: Fabrikken kunne ikke levere i nærheten av nok biler til å dekke etterspørselen.

Nå slipper kundene lange ventelister

Endelig ser det ut til å løsne for Kia.

2019 var et tungt år for mange som selger elbiler i Norge – og kundene deres. Flere merker hadde nemlig store leveringsproblemer. De hadde kunder som sto klare til å kjøpe bil – men ikke i nærheten av nok biler til å dekke etterspørselen.

Blant merkene som slet med dette var Hyundai, Renault, Mercedes – og Kia. Sistnevnte hadde flere store elbilnyheter i fjor og stor etterspørsel. Men det viste seg snart at fabrikken ikke kunne levere det importøren ønsket av biler.

Nå begynner det imidlertid å løsne hos flere. Den norske Kia-importøren går nå ut med nyheten om at de stenger reservasjonslisten for sin kompakte e-Soul.

Kort leveringstid

Det kan jo umiddelbart høres ut som dårlige nyheter for de som har lyst på bil, men virkeligheten er det motsatte.

Kia får nemlig nå god tilgang på elbiler, det gjør at nye kunder kan bestille e-Soul hos forhandler, med kort leveringstid.

– Produksjonen tok seg kraftig opp i fjor høst, og vi er glade for å kunne levere bil til kunder som har stått på reservasjonsliste og ventet veldig lenge på sin e-Soul, sier Irene Solstad som er sjef for Kia hos Bertel O. Steen.

Vi nordmenn var de første som fikk kjøpe Kia e-Soul

e-Soul er en særpreget bil, med svært firkantede linjer.
e-Soul er en særpreget bil, med svært firkantede linjer.

To batteripakker

Forrige generasjon Soul var en stor elektrisk suksess i det norske markedet og ble solgt i over 15.000 eksemplarer. Andre generasjon ble lansert i mars i fjor og har både vokst og blitt en mer påkostet bil. Ikke minst fikk den også en kraftig økning i rekkevidde. Det bidro til høy interesse fra norske kunder.

Bilen kan leveres med to batteripakker: 39,2 kWt batteri gir inntil 276 kilometer rekkevidde. 64 kWt batteri betyr rekkevidde på inntil 452 kilometer.

Tesla eller Kia - hva bør jeg kjøpe

Mye særpreg også innvendig. Kia har med all tydelighet ikke kastet seg på noen minimalisme-trend her...
Mye særpreg også innvendig. Kia har med all tydelighet ikke kastet seg på noen minimalisme-trend her...

100 kilo taklast

e-Soul kommer i tre ulike utstyrsnivåer, og noe av det nye utstyret den kan leveres med er LED nær- og fjernlys, adaptiv cruisecontrol, elektrisk fører- og passasjersete, Head-up Display, Kia UVO app, 10.25" multimedieskjerm, Harman Kardon lydsystem med 10 høyttalere inkludert subwoofer og LED stemningslys på dørsider foran. Dessuten mye sikkerhetsutstyr.

Bilen leveres også med takrails og har godkjent taklast på 100 kilo.

Prisene starter på 281.900 kroner for utgaven med minste batteripakke. Toppmodellen med 64 kWt batteripakke i Exclusive-versjon kommer på 367.900 kroner.

Les også: Elbiler bulker mer enn andre biler

Bilen er kompakt, men overraskende rommelig innvendig.
Bilen er kompakt, men overraskende rommelig innvendig.

Se video av Kia e-Soul under: