Verdens største premiummerke – fjerde år på rad
Audi, BMW og Mercedes leverer solide salgstall i 2019.
Rivaliseringen om å være størst og best har pågått i en årrekke mellom de tre tyske premiummerkene; Audi, BMW og Mercedes.
2019 ble et svært godt år for samtlige merker – hvis vi ser på det globale salget. Her kan både BMW og Mercedes notere tidenes salgsrekord.
Samtidig leverer også Audi solide resultater.
I fjor utleverte Audi 1.845.550 nybiler, noe som er en økning på 1,8 prosent sammenlignet med 2018.
Audi vokser dessuten i alle kjernemarkedene. Det vil si Kina, USA og hjemlandet Tyskland.
Men tross gode tall, må Audi nøye seg med en tredjeplass blant verdens premiumprodusenter.
Rekordmange sportsbiler
På andreplass finner vi BMW, som kan melde om 2.168.516 solgte biler i 2019. Det er tidenes salgsrekord for merket, og en økning på to prosent kontra året før.
– Takket være vår massive modelloffensiv klarte vi igjen å øke salget i 2019. De nye X-modellene ga et betydelig bidrag i den positive utviklingen, påpeker Pieter Nota, styremedlem i BMW AG.
Han legger til at BMW sikter mot nok en salgsøkning i 2020, gjennom å opprettholde en stor modellportefølje, som skal dekke ulike typer behov. Her finner vi alt fra minstemann 1-Serie til den store luksus-SUV-en X7.
Inkludert i de drøyt 2,1 millioner solgte bilene til BMW i fjor, finner vi også en solid bunke med M-modeller. Nærmere bestemt 135.826 biler.
Det er også tidenes beste år for BMWs M-avdeling, og en økning på hele 32 prosent kontra 2018. Den positive utviklingen skyldes blant annet introduksjonen av seks nye BMW M-modeller på markedet: X3 M, X4 M, X5 M, X6 M, M2 CS, samt nye M8.
Test BMW X7: Med denne er du kongen på veien
Mercedes størst fjerde år på rad
Helt øverst finner vi Mercedes-Benz. De er for fjerde år på rad verdens største premiumprodusent. I 2019 leverte Mercedes hele 2.339.562 nybiler – med Kina, Tyskland og USA som de viktigste markedene.
Det er SUV-ene til Mercedes som skal ha mye av æren for rekordåret. I 2019 var nemlig hver tredje solgte Mercedes en SUV. GLC solgte aller best, etterfulgt av storebror GLE.
I likhet med BMWs sportsbilsalg, kan også Mercedes-AMG notere tidenes beste år. I 2019 leverte AMG 132.136 biler, en vekst på 11,8 prosent sammenlignet med året før.
Et bredt modellutvalg, med alt fra innstegsmodellen A35 til banebilen AMG GT R Pro, forklarer suksessen.
Nå kjøper vi dyre verstingbiler som aldri før
BMW størst i Norge
Tar vi turen hjem til Norge, ser listen over de tre tyske premiumprodusentene ganske så annerledes ut.
Her kommer Mercedes dårligst ut med 3.363 solgte biler i 2019. Mye av forklaringen er utvalget av ladbare modeller, som har vært labert. Her ventes det en merkbar økning i år, med både el-SUVen EQC og flere nye ladbare hybrider, deriblant GLE 350 de.
På annenplass følger Audi, med 7.393 solgte biler. Her er det utvilsomt e-tron som har vært avgjørende. Den står nemlig for 73 prosent av det totale Audi-salget i Norge i fjor, ifølge tall fra OFV.
På topp blant det tyske trekløveret finner vi BMW – med 10.330 solgte biler. Nesten halvparten av salget utgjør den lille elbilen i3. Det understreker igjen viktigheten av å tilby ladbare, og helst helelektriske biler, i det norske markedet.
Storselgeren BMW i3 blir ikke erstattet
Audi har lansert en helt ny generasjon RS 6: