Trygderetten om skandalen:

Trygderetten uenig med Nav: «Spesiell situasjon»

Trygderettens leder Trine Fernsjø sier de reflektert mye over hvordan de i en årrekke kunne tolke trygdereglene feil, men de har ikke funnet noe godt svar. Samtidig beskriver hun uenigheten med Nav som spesiell.

BEKLAGET: Trygderettens leder Trine Fernsjø (midten),
Bjørn Arvid Lervik (t.h.), avdelingsleder og 
Øyvind Bø, juridisk rettsmedlem under høringen til kontroll- og konstitusjonskomiteen. Foto: Lise Åserud
BEKLAGET: Trygderettens leder Trine Fernsjø (midten), Bjørn Arvid Lervik (t.h.), avdelingsleder og Øyvind Bø, juridisk rettsmedlem under høringen til kontroll- og konstitusjonskomiteen. Foto: Lise Åserud

- Aller først vil jeg på Trygderettens vegne sterkt beklage de feil som er begått hos oss, sier Trygderettens leder Trine Fernsjø.- Jeg beklager at det har unødvendige belastninger for personer som har fått avslått rettigheter de har krav på.Varselet om at reglene ble brukt feil, kom fra Trygderetten i 2017. Fra juni 2017 til mars 2018 sendte ankeorganet ni saker tilbake til Nav med denne begrunnelsen.Fernsjø orienterte om Trygderettens praksis fra 2012 til juni 2017.