Det som skulle få Boeing til å fly enda høyere på aksjemarkedet, ble istedenfor marerittet. Flytypen Boeing 737 MAX var selskapets mestselgende flymodell frem til oktober i fjor.

Lille julaften sa administrerende direktør, Dennis Muilenburg opp sin stilling, skriver selskapet i en pressemelding. Det skjer etter flere fatale ulykker og hendelser.

29. oktober 2018 mistet 189 mennesker livet da et Indonesian Lion Air-fly styrtet i havet utenfor Jakarta kort tid etter avgang.

Fem måneder senere var det nok en ulykke med flyet.

I mars mistet totalt 157 mennesker livet da et Ethiopian Airlines-fly ET302 styrtet kort tid etter avgang i Addis Abeba i Etiopia.

Siden de fatale ulykkene har de negative nyhetene kommet på løpende bånd.

Aksjefall og produksjonsstopp

Bare for seks dager siden ble det kjent at selskapet har måttet stoppet opp produksjonen av flytypen.

Flyprodusenten har til tross for flyforbudet fortsatt produksjonen av flytypen, men har fra januar 2020 sett seg nødt til å sette den videre produksjonen på vent. Bakgrunnen er at det trolig vil ta måneder før de amerikanske luftfartsmyndighetene FAA innvilger flytillatelse.

Etter at flere hundre MAX-fly ble satt på bakken over hele verden i mars i år, har aksjen falt over 20 prosent. I sommer rapporterte Boeing det største tapet i et enkelt kvartal i selskapets historie: 25 milliarder kroner. 40 milliarder kroner er satt av til å dekke kostnader som flyselskaper har blitt påført.

Store erstatningskrav

Noe av det som Muilenberg måtte håndtere som toppsjef, var de enorme erstatningskravene som selskapet står overfor.

Norwegian regnet i september på at de ville kreve 800 millioner kroner som følge av at flyene deres måtte stå på bakken. I tillegg vil American Airlines ha 6,4 milliarder kroner kompensert.

Etter de to ulykkene har Boeing sagt at de vil gi erstatning på rundt 1,3 millioner kroner til hver familie som mistet noen i ulykkene.

Den nye lederen har troa på ulykkesflyene

Kort tid etter nyheten om lederskiftet ble kjent, steg aksjekursen til Boeing med tre prosent da børsen i New York åpnet, skriver avisen Bloomberg.

Nåværende styreleder David Calhoun blir ny administrerende direktør i det store selskapet, skriver de i pressemeldingen. Han sier han har tro på flyene.

– Jeg har sterk tro på fremtiden til Boeing og 737 MAX. Jeg beæret av å få lede dette selskapet og de 150 000 ansatte som jobber hardt for å skape fremtidens luftfart, skriver den påtroppende toppsjefen i pressemeldingen.