Forbrukerrådet:

– Svak konkurranse gir nordmenn høye mobildata-priser

Liten konkurranse fører til at norske forbrukere må betale høyere priser for mobildata, mener Forbrukerrådet.
Liten konkurranse fører til at norske forbrukere må betale høyere priser for mobildata, mener Forbrukerrådet.
Nordmenn bruker langt mindre mobildata enn våre naboer i de nordiske landene gjør. Likevel betaler vi langt mer.

Nordmenn bruker langt mindre mobildata enn våre naboer i de nordiske landene gjør, det viser en fersk undersøkelse fra Forbrukerrådet.

Mens nordmenn nøyer seg med 5,5 gigabyte i måneden, er det finnene som topper listen med nesten 20 gigabyte i måneden.

Det er 259 prosent mer enn hva vi her i Norge bruker.

– Danskene og svenskene bruker henholdsvis 44 og 28 prosent mer data enn oss, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket til TV 2.

– Hvorfor bruker vi så lite mobildata i forhold til våre naboer?

– Små og dyre datapakker gjør at vi ofte er forsiktige med å bruke telefonen, og vi er raske til å kople oss på et hjemmenettverk. Det ser vi ikke minst når vi sammenligner bruk med våre naboland, som får mye mer data for pengene, sier hun.

For samtidig som vi bruker mindre, betaler vi langt mer for mobildataen vår her i Norge, enn forbrukere i Sverige, Danmark og Finland gjør.

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

– Sammenlignet med Sverige og Danmark, betaler vi nær 40 prosent mer, samtidig som vi bruker mye mindre data, sier Blyverket til TV 2.

Dårlig konkurranse

Blyverket sier at dårlig konkurranse fører til at norske forbrukere må betale høyere priser.

– I Norge kontrollerer Telenor og Telia 90 prosent av markedet. Verken Telenor eller Telia anstrenger seg nevneverdig med å utfordre hverandre på verken pris eller størrelse på datapakker, sier hun.

Begge selskapene opererer også i alle våre naboland i Norden.

– Vi trenger myndigheter som aktivt fører tilsyn og legger til rette for reell konkurranse. Dette gjelder spesielt kostnadene for andre selskaper å leie plass i nettene, og hva som skal til for å få på plass et fullverdig, tredje mobilnett, mener forbrukerdirektøren.

Flere årsaker

Kommunikasjonsdirektør Anders Krokan i Telenor bekrefter til TV 2 at prisene ligger lavere på flere varer og tjenester i andre land i Norden, enn hva de gjør i Norge. Han sier at det generelt er en rekke årsaker til ulike lønns- og prisnivåer mellom landene.

– På mobil er det i tillegg to forhold som det er viktig å merke seg. For det første er det ekstra krevende å bygge mobildekning i vårt langstrakte land med lang kystlinje, utfordrende naturforhold og spredt bosetting. Likevel har Telenors mobilnett i Norge blitt kåret til verdens raskeste og vi har en befolkningsdekning på over 99 prosent, sier han.

– Dette får vi til fordi vi hvert år investerer langt over fire milliarder årlig i telenettet. Eksempelvis har Telenor dobbelt så mange basestasjoner i Norge som i Danmark, og vi fortsetter å bygge ut dekning for å sikre at alle i Norge skal være med på digitaliseringsreisen, legger han til.

Krokan legger til at en sammenlikning av mobiltilbudet i ulike land, må ta med totaltilbudet av tjenester.

– Telenor har i Norge bygget et mobilnett i verdensklasse, og vi har et rikt innhold i abonnementene. Dette får vi til fordi det fortsatt er attraktivt å investere i nordmenns mobilutvikling. Vi skal ha konkurransedyktige og gode priser. Samtidig må vi sikre at mobilbransjen makter å investere i nordmenns digitale fremtid. I Norge må vi ikke sakke akterut i digitaliseringen, og vi bør være stolte av at nordmenn har blant verdens beste mobilopplevelser, sier han.

Dyrt å bygge ut

Forbrukerrådets Inger Lise Blyverket sier til TV 2 at den norske geografien spiller inn på prisen.

– Samtidig sier dette bare noe om hvorfor det er så dyrt å være mobilkunde. Ser vi på inntjeningen per kunde, gjør Telenor og Telia svært god butikk i Norge, sier hun.

Konkurransedirektør Lars Sørgard.
Konkurransedirektør Lars Sørgard. Foto: NTB Scanpix/Marit Hommedal

Konkurransedirektør Lars Sørgard sier til TV 2 at Konkurransetilsynet er kjent med studien, og at de vet om andre studier som gir liknende resultater.

– Vi mener dette viser at konkurransen er svak i det norske mobilmarkedet. Argumentet om at det er dyrt å bygge ut i Norge mener vi det ikke er hold i, da mobilnetteierne har høy lønnsomhet også når man tar høyde for investeringer. Da kan ikke kostnader alene forklare de høye prisene, sier han.

– Hvordan kan det ha seg at norske forbrukere må betale så mye mer enn våre naboer, for samme produkt?

– Det spesielle med norske mobilmarkeder er at vi kun har mobilselskaper med landsdekkende mobilnett, henholdsvis Telia og Telenor. Et tredje mobilnett er under bygging, i regi av Ice. Internasjonale studier viser at ett ekstra mobilnett kan ha en betydelig effekt på konkurransen i markedet. Det å legge til rette for et tredje mobilnett blir derfor et viktig tiltak i dette markedet, sier han og legger til:

– I 2018 ga vi Telenor et gebyr på 788 millioner norske kroner for å ha lagt et hinder i veien for en videre utbygging av det tredje mobilnettet. Forhåpentligvis vil dette bidra til at Telenor ikke nå fremover legger hindringer i veien for en videre utbygging av det tredje mobilnettet.

Legger vekt på ulike ting

Telias kommunikasjonsrådgiver Helena Turcato påpeker at det norske mobilkunder har fri fart i sine abonnementer, til forskjell fra for eksempel finnene. I Finland differensierer selskapene seg på hastighet.

Samtidig har omtrent alle abonnement i Finland såkalt unlimited data. Det er det få abonnementer som har i Norge.

I Finland ligger man også langt etter på utrulling av fibernettet. Det gjør at en langt høyere andel av internettbruken går over mobilnettet, forklarer Turcato.

Prisen på et abonnement vil bestemmes av markedet, konkurransesituasjonen, forbruksmønstre og kostnader.

– I gjennomsnitt betaler våre kunder rundt 260 kroner i måneden for sitt mobilabonnement, omtrent det samme som vi betaler for NRK-lisensen per måned og tilsvarende seks kaffe latte på Starbucks i måneden. Sammenligner vi med andre typiske månedsabonnement, som for eksempel abonnement på treningssenter, kommer et mobilabonnement ganske greit ut, uttaler Turcato.

Om prisene blir for lave, kan det dessuten gå ut over investeringer i infrastrukturen. Det er noe man til dels ser i våre naboland, sier Turcato.

– Det tjener ikke forbrukerne på i det lange løp, kommenterer hun.

Glad for fokus

Tidligere i høst varslet regjeringen at de vil legge frem en stortingsmelding om konkurransesituasjonen i mobilmarkedet. Lars Sørgaard forteller at digitaliseringsministeren har signalisert at departementet fremover vil ha fokus på infrastrukturbasert konkurranse og et tredje mobilnett.

– Det støtter vi fullt ut, sier han.

Sørgaard forteller at tilsynet lenge har vært opptatt av det han kaller konkurranseproblemer i norske mobilmarkeder.

– Så vi er glade for at andre også retter fokus mot disse problemstillingene. Som i alle andre markeder fortjener mobilkundene god konkurranse, gode tjenester og å slippe å betale for mye. I tillegg er disse tjenestene infrastruktur som legger til rette for verdiskapning i nær sagt alle andre næringer. Norge har ikke råd til dårlig konkurranse i mobilmarkedet, mener han.

– Beinhard konkurranse

Kommunikasjonsdirektør Anders Krokan i Telenor mener det er hard konkurranse på det norske mobilmarkedet.

– Det er i Norge beinhard konkurranse på mobil både i privat- og bedriftsmarkedet, og denne konkurransen handler ikke bare om pris, men også dekning, hastighet, kvalitet og sikkerhet. Derfor har det også frem til nå vært attraktivt å investere i norske mobilnett. Særlig i Danmark har konkurransen over flere år, presset aktørene til å skvise prisene, noe som går ut over inntjeningen og rammer investeringsevnen. Ensidig fokus på pris hemmer innovasjon og reduserer tjenestekvaliteten, sier Krokan.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook