De har en avtale! PSA-sjef Carlos Tavares til venstre og FCAs toppsjef Mike Manley skaper verdens fjerde største bilprodusent. Og ikke minst: De skal spare seriøst mye penger.
De har en avtale! PSA-sjef Carlos Tavares til venstre og FCAs toppsjef Mike Manley skaper verdens fjerde største bilprodusent. Og ikke minst: De skal spare seriøst mye penger. Foto: Groupe PSA

Dette håndtrykket er verdt 40 milliarder kroner – i året

Nå får mange bilmerker ny eier.

Nyheten sprakk tidligere i høst og kom overraskende på mange: Nemlig at bilprodusentene PSA og Fiat Chrysler Group (FCA) hadde kommet langt i forhandlinger om å slå seg sammen og bli en av verdens største bilprodusenter.

Bakteppet er tøffe tider i bransjen. Mange produsenter sliter ennå med etterdønningene av finanskrisen for drøyt ti år siden. I tillegg kommer store kostnader til elektrifisering og selvkjørende teknologi. Mange føler på konkurransen fra kinesiske bilmerker som begynner å yppe seg – og i tillegg er det stor usikkerhet rundt både hvordan bilene skal selges – og eies – i årene som kommer.

I en slik situasjon kan det være smart å stå sammen, og det er akkurat det PSA og FCA nå skal gjøre.

Spare 40 milliarder i året

Det hører med til saken at nyheten også ble møtt med skepsis. Når to så store selskaper ønsker å slå seg sammen, kan det være mange skjær i sjøen. Men de har tydeligvis klart å unngå de verste, for nå har de to akkurat sendt ut en erklæring om at de har inngått en bindende avtale – og at det blir en fusjon.

Dermed får mange bilmerker et nytt eierselskap. PSA tar med seg Peugeot, Citroën, Opel og DS inn i fusjonen, mens FCA blant annet har merker som Jeep, Chrysler, Fiat, Alfa Romeo og Maserati.

Avtalen er verdt rundt 50 milliarder kroner. Målsetningen er at alt skal være avklart og i boks i løpet av de neste 12-15 månedene. Og ikke minst: Som et resultat av dette, skal det nye selskapet spare rundt 40 milliarder kroner årlig, i stordriftsfordeler.

Kommentar: Denne fiaskoen kostet Opel dyrt

Fiat og Peugeot blir to av de største bilmerkene i den nye alliansen.
Fiat og Peugeot blir to av de største bilmerkene i den nye alliansen. Foto: Scanpix

Eie 50 prosent hver

At FCA lenge har letet etter en partner, er ingen hemmelighet. Da Fiat-konsernet tok over amerikanske Chrysler for noen år tilbake, var det to selskaper med mange utfordringer som slo seg sammen.

Slik har det også fortsatt å være. FCA har slitt med å gjøre de mange ulike merkene sine suksessrike. Samtidig har det gått mange rykter om overtagelser og fusjoner. Den tidligere FCA-sjefen Sergio Marchionne la aldri skjul på at han mente selskapet hans var for lite – og at han så på muligheter for å gjøre det større.

Marchionne gikk bort i fjor, men planene om å ekspandere stoppet ikke med det. Snarere tvert imot.

Se hvem som har fått Norge beste garanti

PSA har blant annet mer moderne bilplattformer enn det FCA nå sitter på. Det kan gi gode effekter i starten. Videre fremover vil mye handle om å samkjøre modellutvalget og begrense antall plattformer
PSA har blant annet mer moderne bilplattformer enn det FCA nå sitter på. Det kan gi gode effekter i starten. Videre fremover vil mye handle om å samkjøre modellutvalget og begrense antall plattformer

Imponerende snuoperasjon

Til gjengjeld får de en svært viktig tilgang til det amerikanske markedet. Her står FCA sterkt, med merker som Jeep og Ram. FCA tjener gode penger i USA, men sliter langt tyngre i andre markeder.

PSA har på sin side vært gjennom en imponerende snuoperasjon de siste årene, ledet av toppsjefen Carlos Tavares. Han ble headhuntet fra Renault og har gjennomført en omfattende ryddeprosess i konsernet. Da Tavares kom inn, var PSA i store problemer. Nå ser det betraktelig lysere ut, samtidig som modellutvalget hos flere av merkene har fått et solid oppsving.

Tavares har også fått en god start som Opel-eier. PSA overtok merket fra amerikanske GM tilbake i 2017. Da hadde Opel levert røde tall i en årrekke. PSA har på kort tid klart å snu til overskudd, selv om det fortsatt er betydelige utfordringer hos Opel.

Det nye selskapet vil bli verdens fjerde største bilprodusent, etter Volkswagen, Toyota og Renault/Nissan-alliansen.

Å produsere biler er svært kostnadskrevende. Store volumer er viktig for å kunne regne hjem utviklingskostnadene. Foto: Scanpix.
Å produsere biler er svært kostnadskrevende. Store volumer er viktig for å kunne regne hjem utviklingskostnadene. Foto: Scanpix. Foto: Scanpix

Hva skjer i Norge?

FCA og PSA blir i bransjen sett på som en god match. Én ting er at de vil utfylle hverandre i mange markeder. De har i dag også mange merker som ikke direkte konkurrerer. Samlet sett vil de komme ut styrket på en rekke områder. De to bygger i dag opp mot ni millioner biler årlig. Det er svært kostbart å utvikle nye biler. Da er det viktig å ha størst mulig antall å fordele disse kostnadene på.

PS: Hva fusjonen eventuelt kan få å si i det norske bilmarkedet er det for tidlig å si noe om. PSA-merkene blir i dag importert av Bertel O. Steen, mens FCA har fabrikkeid importør i Norge.

På litt sikt kan det nok være aktuelt å samordne dette på en eller annen måte. Men slike spørsmål er ikke det som haster mest når kjempe-fusjonen skal gjennomføres.

Nei, noen ganger er det ikke smart med pen dame

Video: Dette blir en viktig bil for Jeep i Norge