Luftambulansetjenesten tar selvkritikk – oppdaget ikke risikoen ved operatørbytte

Luftambulansetjenesten tar selvkritikk for ikke å tidlig nok ha forutsett problemene som oppsto da luftambulansepilotene skulle bytte arbeidsgiver.

PROBLEMER: Luftambulansetjenesten har opplevd store problemer med operatørbyttet. Nå tar de selvkritikk. Foto: Rune Stoltz Bertinussen/NTB Scanpix
PROBLEMER: Luftambulansetjenesten har opplevd store problemer med operatørbyttet. Nå tar de selvkritikk. Foto: Rune Stoltz Bertinussen/NTB Scanpix

Det kommer fram i en evalueringsrapport fra Luftambulansetjenesten, ifølge Klassekampen.I begrunnelsen for å gi kontrakten til Babcock heter det at selskapet hadde tilbudt «samme kompetanse» som konkurrenten, og de fikk ti av ti poeng på kompetanse i anbudskonkurransen. Selskapet sto da uten piloter.Babcock overtok etter Lufttransport AS 1. juli 2019. Da Babcock overtok tjenesten, ble be