Noen ganger går det skeis når man kjøper bruktbil. Også for de om jobber i Broom. Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen fikk en lite hyggelig første dag i ny bil.
Noen ganger går det skeis når man kjøper bruktbil. Også for de om jobber i Broom. Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen fikk en lite hyggelig første dag i ny bil.

Første turen i ny bil – så kommer denne meldingen, midt på fjellet!

Bruktbilkjøpet ser plutselig ikke så lovende ut ...

2019 går mot slutten – og vi benytter som vanlig anledningen til å oppsummere og mimre litt.

Nå skal du få lese hva de ulike medlemmene i Broom-redaksjonen husker aller best fra året som har gått.

I dag er det redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen sin tur. Her er hans historie:

I fjor da jeg skulle skrive denne oppsummeringen, måtte jeg komme med en tilståelse som virkelig satt langt inne. Jeg hadde blitt stoppet i en fartskontroll og mistet førerkortet. Perioden uten førerkort var faktisk verre enn jeg hadde sett for meg. Derfor var det en euforisk opplevelse å få den tilbake i år. Akkurat det er grunnen til at jeg aldri vil glemme 2019.

Men det har vært mye annet minneverdig, spennende og morsomt også. Noe av det vil jeg fortelle om her.

Men aller først skal jeg fortelle om noe som ble mer "spennende" enn jeg hadde håpet på. Det var ikke noe knyttet til jobb, men snarere et privat bruktbilkjøp.

Han mistet førerkortet: – Dette burde politikerne våre prøve

Drømmebilen

Jeg har plaget Broom-leserne med en rekke historier om bilene jeg har kjøpt privat. Alt fra VW Polo til Porsche 911. For en som er kronisk bilbytter, blir det jo noen kjøp og salg. Ett liv, mange biler, osv.

Så langt ligger antall biler et sted mellom 50-60. Som regel går det greit, men noen ganger skjærer det seg. Og i 2019 opplevde jeg akkurat det.

Det starter som alltid bra! Jeg finner en bil på bruktmarkedet som treffer midt i hjerterota: En entusiasteid og strøken 2011-modell BMW 550i xDrive, med mer eller mindre alt utstyr. Her er det V8-motor på 4,4-liter (nei, jeg forventer ikke noe julekort fra Greta Thunberg i år, heller), som gir riktig lyd og herlig fraspark. Fordi den har firehjulsdrift, klarer den også å utnytte kreftene effektivt. Det er rett og slett en svært potent, helårs familiebil – som har hengerfeste, mulighet for skistativ, god plass i baksetet, stort bagasjerom, fantastiske kjøreegenskaper – og som samtidig gjør 0-100 km/t på under 5 sekunder.

Etter litt fram og tilbake, ender jeg opp med å kjøpe. Og bilen leveres på transport hjem til Vikersund rett før påske. Faktisk dagen før hele familien skal kjøre til den årlig påskeferien i Sauda. Jeg gleder meg til turen. Bedre langkjøringsbil har jeg vanskelig for å se for meg!

Som nevnt tidligere, har jeg ikke førerkort på dette tidspunktet. Dermed er det kona som får æren av å innvie nyervervelsen. I baksetet sitter jeg og arvingen. Enn så lenge lykkelig uvitende om hva som venter ...

Artig tilfeldighet: Jeg laget faktisk en bruktbil-artikkel om akkurat den bilen jeg endte opp med å kjøpe fire år før kjøpet mitt!

Drømmebilen klar for å sendes til meg i Vikersund.
Drømmebilen klar for å sendes til meg i Vikersund.

Pling!

Ruten fra Vikersund tar oss forbi Kongsberg, gjennom Telemark og opp på Haukelifjell. Kona har allerede kommentert hvor deilig frasparket er, og jeg har selv merket komforten.

Men Adam var ikke lenge i paradis. Og selv uten å røre så mye som et eple, eller noe annen frukt, kommer smellen for meg, også. Midt på fjellet kommer lyden:

PLING!

Varsellyden alle BMW-eiere kjenner og frykter. Vanligvis uskyldig varsling om at det kan være glatt, at du må fylle på vindusspylervæsken eller at noen ikke har festet sikkerhetsbeltet. Men ikke denne gangen. Følgende feilmelding dukker opp på skjermen på infotainmentsystemet: Drivetrain.

Skrekk og gru!
Skrekk og gru!

Hjertet synker omtrent ned i skoene. Slike feilmeldinger er like hyggelige som blødende magesår – og kan dessuten fort føre til blødende magesår!

Motoren er ikke samarbeidsvillig, og vi merker at farten går raskt nedover. Bilen er rett og slett gått i nødmodus. 40 km/t er maksfart.

Turen til Sauda er lang, alt i utgangspunktet. Men vi begynner å skjønne at den denne gangen blir mer tidkrevende enn noe vi har opplevd før.

Sjåføren overså varsellampe - da skjedde dette

Eirik koser seg med Nysgjerrige Nils på DVD. Den gode stemningen skulle ikke vare ...
Eirik koser seg med Nysgjerrige Nils på DVD. Den gode stemningen skulle ikke vare ...

Håp ...

Jeg og Eirik (11) har sett Nysgjerrige Nils på DVD sånn ca 10 ganger, så vi er begge modne for å komme fram.

– Stopp bilen og slå den helt av. Kanskje det hjelper, prøver jeg.

Og faktisk: Etter en god gammeldags "omstart" fungerer den normalt igjen. O lykke! Det var nære på.

Et øyeblikk så det ut som ikke hadde alvorlige problemer. Men nå er alt i orden, og ...

PLING! Drivetrain. Maks fart 40 km/t.

Her kan du lese om vårt første møte med nye BMW 5-serie

Bare halvveis

Selv om dette ikke akkurat er en ny bil, med den mest avansert teknikken, er det ikke slik at folk flest kan løfte panseret og finne ut hva som er galt. Og det er i alle fall ikke hvem som helst som kan begynne å rote rundt med elektronikken, for å fikse det. Dessuten er jeg ikke egnet til stort mer enn å slå nummeret til vår egen bilekspert, Benny, om noe går galt med bilene mine!

Med andre ord: Her er det bare å krysse fingrene for at vi kommer helt fram.

Heldigvis virker det ikke som om bilen har tenkt å knele helt. Den tusler avgårde i sitt eget tempo. Sakte men sikkert – dette kunne vært sakte-TV på et helt nytt bunnivå.

Oppe i hodet går imidlertid tankene i høyt tempo. En ting er turen til Sauda, men vi skal jo hjem, også! Det frister ikke mye å ta returen i 40 km/t – og frykt for å bli stående når som helst.

Bruktimport: Du kan tjene mye på veteranbiler

Det er ikke annen råd enn å få lastet bilen på henger, og levere den til Bavaria for litt
Det er ikke annen råd enn å få lastet bilen på henger, og levere den til Bavaria for litt "førstehjelp".

Stiller opp

Det er ikke moro for hverken kjøper eller selger, når sånt skjer. Særlig ikke midt i påsken. Jeg ringer til Torbjørn Alendal, hos Alendalsgarasjen der jeg kjøpte bilen. Han har virket seriøs hele veien, og han svarer på kveldstid, midt i påsken, også. Vi snakker litt om hva feilen kan skyldes, og prøver å tenke løsninger. Det er godt når man har med seriøse selgere å gjøre, som ikke snur ryggen til telefonen, så snart det dukker opp problemer.

Strengt tatt er han ikke ansvarlig for bilen, heller. Selv om den ble kjøpt av forhandler, var det i dette tilfellet et kommisjonssalg. Men tidligere eier er også både mulig å få tak i – og hjelpsom. Igjen, sånt er det ingen garanti for når man kjøper bruktbil.

Vi blir enige om at jeg i første omgang får bilen til Sauda, så må den til Haugesund for å bli sjekket opp av Bavaria der.

Alexander Haraldsen stilte opp og hjalp til. I bakgrunnen til høyre, står bilen min, og ville ikke kjøre fortere enn 40 km/t. Fristet å bytte til en klassisk M3 da, ja.
Alexander Haraldsen stilte opp og hjalp til. I bakgrunnen til høyre, står bilen min, og ville ikke kjøre fortere enn 40 km/t. Fristet å bytte til en klassisk M3 da, ja.

Det skal ikke stikkes under en stol at sisteetappe av turen fra Røldal, via Sand og inn igjen til Sauda er en møysommelig affære. Eirik, som også begynner å bli grundig lei av den apekatten som kaller seg Nils, blir heldigvis plukket opp av tanten sin som kommer oss i møte, slik at det ikke blir full krise.

Her er en virkelig sjelden BMW-versting!

Bilfolk er bra folk!

For å gjøre en lang og kronglete historie kort(ere): Bilen blir i løpet av andre påskedag kjørt til Ølen (første etappe mot Haugesund). Der får den stå hos en hjelpsom BMW-entusiast (Alexander Haraldsen. Han og de flotte bilene hans kan du forresten lese mer om her), i påvente av transport videre til Haugesund.

Jeg, Katharina og Eirik får heldigvis låne bilen til mamma hjem igjen. Og dermed blir tidenes mest kronglete påske løst, på et vis.

Bavaria i Haugesund fikser problemer, selger tar verkstedregningen – og jeg tar en ny tur til Sauda i bilen til mamma og henter bilen (ja, som du skjønner, jeg fikk tilbake førerkortet i tide til å hente den).

Det som var galt ...

Hva som var galt? Alle motorluftledninger måtte byttes – og etterhvert viste det seg at dysene og bensinmengdemåler måtte byttes, også. Dette er visst en svakhet på disse motorene. Det ble Ikke billig! Men det siste ble takk og lov dekket av superforsikringen.

Moralen i historien? Tja, litt usikker på om det strengt tatt er noen moral her. Men et tips er i alle fall å få superforsikring på bilen din. Det kan virkelig redde privatøkonomien!

Og jeg er glad for at jeg kjøpte bil av en seriøs forhandler og en selger som var hjelpsom når ting gikk skeis.

Dessuten hyggelig med entusiaster som stiller opp for å hjelpe andre. Takk Alexander! Som jeg alltid sier: Bilfolk er bra folk!

På vei hjem igjen – med en bil som fungerer som den skal! O lykke ...
På vei hjem igjen – med en bil som fungerer som den skal! O lykke ...

Les mer om bilene til Alexander her

Mye reising

Det var altså årets bruktbilopplevelse. Men det har ikke skremt meg - det kommer til å bli mange bilbytter i årene framover, også.

Men for alle del, det er moro med nybiler også. Broomåret har gitt meg muligheten til å prøve mye forskjellig, og ikke minst dra mange eksotiske steder. Det ble blant annet tur til både Tokyo og Los Angeles.

Tokyo er en fantastisk by – det vi fikk sett av den, i alle fall. Utrolig hvor mange mennesker man får plass til på et lite område!

I LA ble det tidenes mest hektisk jobbreise. På én uke var jeg tilstede på avduking av Ford Mustang Mach-e, Audi e-tron Sportback, VW ID Vizzion, LA motorshow – og hadde prøvekjøringer av Audi RS6, Porsche Taycan 4S og Ford Mustang Shelby GT500.

Banekjøring

Ellers ble det også i år en tur til Nürburgring. Denne vanvittige racerbanen, som er åpen for publikum. Her er veiskuldrene breddfulle av historie, enten det handler om racing-legender som Niki Lauda, eller folk som deg og meg, som tester egne grenser.

Og apropos racerbaner. En av de virkelig store opplevelsene mine, var å være til stede på 24-timersløpet Le Mans. Har du aldri vært der, kan det anbefales på det varmeste. En skikkelig folkefest – med opptil 280.000 tilskuere.

Inne på området er det en rekke campingplasser. Og jeg kan love deg at du aldri har vært på en campingplass med så mange fantastiske biler. Hvor ofte ser du en Aston Martin eller Rolls-Royce parkert foran et telt, liksom?

Les mer om LeMans-turen her

Unik mulighet

Høydepunktet for min del, ble muligheten jeg fikk til å kjøre nye Toyota Supra to runder rundt den legendariske løypa. Det er det virkelig ikke mange med norsk pass som har fått muligheten til.

Jeg kan røpe at det var med en god dose ærefrykt at jeg bega ut gjennom de første svingene – og nedover den beryktede Mulsanne-strekken. Der går det i utgangspunktet rett frem i samfulle fire kilometer!

Gjennom årene er det mange som har fått testet toppfarten nedover her. Men etterhvert gikk det så fort, vi snakker godt over 400 km/t, at man valgte å legge inn to sjikaner midt på. Slik at sjåførene tvunget til å bremse ned.

Men selv med "hinderløypa" er Mulsanne-strekken et sted der du virkelig kan la bilen strekke på bena. Supraen nådde toppfarten, for å si det sånn. Og gjett om det var moro!

LeMans er også åsted for historiens verste racingulykke.

Nytt rubrikkmarked

Jeg koster på meg å fortelle at vi også har startet et helt nytt rubrikknettsted. I 2019 så Broommarked dagens lys. Et rykende fersk nettsted for deg som vil annonsere- eller kjøpe bruktbil, bobil, caravan eller MC.

Som prosjektansvarlig har det vært moro å følge utviklingen her. Vi har gått fra 0 til opptil 90.000 unike brukere i uka på veldig kort tid. Så dette skal vi jobbe videre med i 2020.

Kort oppsummert: Jeg får bare videreføre tradisjonen og slå fast: Jeg har verdens beste jobb! Og når jeg skriver dette tilbakeblikket, får jeg virkelig minne meg selv på akkurat det. Målet mitt er at jeg i alle fall skal klare å formidle videre- og på den måten dele disse opplevelsene med alle Broom-leserne.

Riktig godt nyttår til dere alle! Vi sees garantert i 2020 også – i både opp- og nedturer.

Ny tjeneste gjør bruktbilhandel lettere og tryggere

Video: Ikke rart Ford Mustang Shelby GT500 gjorde sterkt inntryk på Broom-Vegard: