Så stor blir Teslas nye Europa-fabrikk
Skal produsere 500.000 biler i året.
Det skal ikke stå på satsningen til Tesla om dagen.
Ved siden av å presentere nye modeller – akselererer de også utbygningen av nye fabrikker, noe som er helt avgjørende for nå produksjonsmålet på 500.000 biler per år.
Ved siden av Teslas fabrikk hjemme i USA, er en ny storfabrikk klar i Shanghai, Kina. Denne fabrikken alene skal kunne produsere minst 1.000 Tesla 3 hver eneste uke.
Dette blir for øvrig også den første bilfabrikken i Kina som er heleid av en utenlandsk aktør.
Blir en av Europas største
Nå fortsetter veksten, også i Europa. Tidligere i år ble det nemlig klart at Tesla skal bygge en splitter ny fabrikk i Tyskland, like utenfor Berlin.
Byggingen starter allerede neste år, og vi snakker virkelig produksjon i storskala.
Ifølge den tyske avisen Bild, ventes produksjonskapasiteten til 500.000 biler per år, hvilket betyr at anlegget blir en av de største bilfabrikkene i Europa.
Til sammenligning er kapasiteten hos Volkswagen sin fabrikk i Wolfsburg på rundt 800.000 biler, mens Volvos anlegg i Gøteborg klarer rundt 300.000 biler per år.
Her bor de som har Norges nyeste biler
10.000 ansatte
Det er Model Y som blir den første bilen Tesla skal produsere på den kommende fabrikken. Her skal det også klargjøres for Model 3.
Ved siden av bilproduksjon, skal Tesla i tillegg produsere batterier på den kommende gigantfabrikken.
Arealet tilsvarer cirka 420 fotballbaner, og rundt 10.000 ventes å få jobb på Europa-fabrikken.
– Alle vet at tysk ingeniørkunst er enestående, og det er noen av årsakene til at vi kommer til å legge vår gigantfabrikk i Europa i Tyskland, fortalte Elon Musk under Germany's Golden Steering Wheel tidligere i år.
PR-effekt
At Tesla velger Tyskland når de skal etablere seg i Europa, er på mange måter litt spesielt. Trenden er nemlig at bilprodusentene ser lenger østover når de skal bygge nye fabrikker. Det handler om kostnads- og lønnsnivå, ofte også om støtteordninger som kan være bedre i Øst-Europa.
Broom-redaktør Knut Skogstad er likevel ikke overrasket:
– Nei, dette er typisk Elon Musk! Her sender han et klart og tydelig signal til den mektige bilindustrien i Tyskland. "Her er vi, og vi er ikke redde for å ta opp kampen på deres hjemmebane!". I det store og viktige bilmarkedet som Tyskland er, gir det en enorm PR-effekt. Dessuten er det nå en gang slik at noen av de flinkeste bilbransje-folkene er tyskere. De har tradisjoner og kultur. Og hvis Tesla skal vokse videre slik Musk ønsker, er det viktig å kunne rekruttere her også. Det blir naturligvis langt enklere når man har en fabrikk på tysk jord, sier Knut.
Perfekt for deg som ikke må ha ladbart
– Jeg våkner, sjekker mobilen – og tror ikke mine egne øyne
Alex Rosén mener det er Tesla og Elon Musk som fant opp bilen. Se intervjuet i Broompraten: