Finn et sted med god plass, mye snø og lite folk, og du kan virkelig ha det moro med BMW M135i xDrive. Dette er topputgaven av nye 1-serie, som er blitt både romsligere og bedre utstyrt enn forgjengeren.
Finn et sted med god plass, mye snø og lite folk, og du kan virkelig ha det moro med BMW M135i xDrive. Dette er topputgaven av nye 1-serie, som er blitt både romsligere og bedre utstyrt enn forgjengeren.

Her er et skikkelig leketøy for norske vinterveier!

Men én ting er litt nedtur ... Les testen:

BMWs minstemann, 1-serie, er blitt fornyet. I år kom det en helt ny generasjon av bilen. 2019-utgaven har ikke bare fått et nytt design, den er også blitt romsligere – og den har fått forhjulstrekk.

Det siste er nesten som å banne i kirka hos BMW. Men forklaringen er lett å forstå. Akkurat 1-serie-kundene er nemlig veldig lite opptatt av om det er bakhjulsdrift eller forhjulstrekk. Og rent teknisk, gir forhjulstrekk BMW anledning til å unytte plassen i bilen bedre.

Siden 2004, da 1-serie først ble lansert, er det solgt over 1,3 millioner eksemplarer. Så dette er en viktig bil – som også hanker inn mange kunder som aldri har hatt BMW tidligere. Da gjelder det å imponere – og sørge for at de velger BMW også neste gang.

Den minste bilen, er således en svært viktig døråpner.

Men konkurransen er knallhard, ikke minst etter at Mercedes kom med nye A-klasse. Den legger lista skyhøyt. Og i kulissene lurer Audis kommende generasjon av populære A3, også.

Mens både Audi A3 og Mercedes A-klasse er tilgjengelig som ladbar hybrid, er det så langt kun bensin og dieselmotorer på BMW 1-serie. Det vil nok påvirke salgstallene.

Testbilen vi har til å bli kjent med BMWs nykommer er imidlertid ingen hvilken som helst modell. Dette er flaggskipet i 1-serie-sortimentet: M135i xDrive.

Slik blir BMWs gigantiske luksus-SUV

Norsk vinter og BMW M135i xDrive passer godt sammen. Vi synes også dette er den kuleste vinkelen å se på bilen. Fronten er litt mer kontroversiell ...
Norsk vinter og BMW M135i xDrive passer godt sammen. Vi synes også dette er den kuleste vinkelen å se på bilen. Fronten er litt mer kontroversiell ...

Hva er dette?

Her har BMW tatt en liten bil, gitt den en kraftig motor på 306 hk / 450 NM dreiemoment, og i tillegg sørget for at forhjulene slipper å gjøre all jobben alene. xDrive betyr firehjulsdrift.

Vi snakker altså ikke om en fullverdig M-bil, ala M3 og M2, men likevel såpass spenstig at den hever seg over GTI-klassen.

På nye 1-serie er akselavstanden 20 mm kortere enn før og vekten på chassiset er redusert med 30 kg, samtidig som det er blitt stivere.

M135i er i tillegg utstyrt med blant annet sportsunderstell, sportsstyring, åtte-trinns Steptronic Plus automatgir og Torsen-diff på forakselen.

Alt sammen bidrar til ta 1-serie er blitt enda bedre å kjøre enn forgjengeren.

Les vår test av nye BMW 3-serie her:

Grillen er blitt diger, slik vi er vant med på nye BMWer. Heldigvis er den litt mørkere her, slik at den ikke dominerer fronten for mye. Detaljene på hver kant av frontfangeren, i samme farge som grillen, er del av stylingpakken til toppmodellen.
Grillen er blitt diger, slik vi er vant med på nye BMWer. Heldigvis er den litt mørkere her, slik at den ikke dominerer fronten for mye. Detaljene på hver kant av frontfangeren, i samme farge som grillen, er del av stylingpakken til toppmodellen.

Hvordan er den å kjøre?

I testperioden vår, er det mye snø og kulde. Strengt tatt skulle vi nok helst hatt bare veier og sommerdekk, for å virkelig få sjekket kjøreegenskapene. Men samtidig gir norsk vinter oss muligheten til å la den utfolde seg på litt annet føre – og vise seg fra en annen side. Vi klarte å finne noen steder der veiene ikke er ødelagt av salt, der det i stedet er snø og kaldt, og perfekt for å leke seg litt. Og hvis du vil ha det moro, er denne bilen helt med!

Det er riktignok firehjulsdrift, og du får maks halvparten av kreftene sendt bakover. Men den lar seg ikke be to ganger om å slenge litt med rumpa. Fullt så morsomt og bredt som med ren bakhjulsdrift er det ikke. Vi merker noen ganger at vi gjerne skulle hatt enda mer av effekten ut på bakhjula. Men på en annen side, er det veldig behagelig å ha firehjulsdriften når kreftene skal brukes effektivt. Særlig nå som veiene ofte er glatte.

På vanlig vei, viser BMW at de kan dette med kompakte biler og sporty kjøreegenskaper. Styringen er presis og ikke for tung, og i svingene er det føret som gjør at vi ikke kan gi på mer, ikke understellet. Vi får en sterk følelse av at dette kan være rasende morsomt på svingete og tørre sommerveier.

Om den i tillegg er hvassere enn Mercedes A 35 AMG, må vi se nærmere på når vi får kjørt bilen med sommerdekk. Det er nok ganske jevnt mellom disse.

Se hva som har dukket opp til salgs

Baksetet er blitt mer romslig. Nå har du bedre plass til både ben, hode og albuer.
Baksetet er blitt mer romslig. Nå har du bedre plass til både ben, hode og albuer.

Hvordan er plassen?

Lengde på nye 1-serie, som kun leveres i femdørs-utgave, er 4.319 mm. Det er 5 mm kortere enn sin forgjenger. Som nevnt over, er også akselavstanden blitt redusert. Likevel er den innvendige plassen blitt bedre. Mye takket være at det nå er forhjulstrekk. I tillegg har bredden økt med 34 mm, til 1.799 mm, og høyden økt med 13 mm til 1.434 mm.

Hva dette betyr i praksis? Jo, i baksetet har du 33 mm mer beinplass, og mer luft rundt albuer og hodet. Dermed har du overraskende bra plass, til tross for de utvendige målene.

To voksne kan fint sitte i baksetet. Det ekstra innvendige volumet kommer dessuten fører og passasjer i forsetet til gode.

I bagasjerommet er kapasiteten økt med 20 liter, slik at det nå rommer 380 liter. Det betyr rett og slett at BMW har mest plass av de tre tyske. A-klasse har 370 liter, mens A3 (som snart blir erstattet av en helt ny generasjon) har bare 340 liter.

Setene kan legges ned i 40/20/40-konfigurasjon, noe som også er praktisk. Med alle setene nede er det 1.200 liter til rådighet.

Slik blir den spennende BMW-framtiden

Førermiljøet er stilig og har tatt et langt steg mot mer premiumfølelse enn forgjengeren. BMW holder seg heldigvis til menyhjul.
Førermiljøet er stilig og har tatt et langt steg mot mer premiumfølelse enn forgjengeren. BMW holder seg heldigvis til menyhjul.

Finest utenpå eller inni?

Design, ja. Hmmm. Denne er vanskelig. Vi var mildt sagt noe skeptiske til 1-serie, da vi så de første bildene. Slik var det for øvrig i forbindelse med alle 1-serie-lanseringene. Det er ingen av dem som kan beskrives som "vakre". Men faceliften av forrige generasjon, gjorde i alle fall en hel del for å gjøre akkurat den utgaven mye penere.

Det vi ikke helt har klart å venne oss til på den nye, er de lett skråstilte frontlyktene og den store grillen. Her skal det sies at design på en del BMW-modeller har vokst på oss i løpet av tiden. Så kanskje det "sitter" litt bedre om en stund.

Testbilen ser bedre ut enn de andre utgavene – med mer aggressiv frontspoiler, mørkere grill, som gjør at den er litt mindre prangende, tøff takspoiler bak og to tykke enderør. M-stylingen er som alltid et klart visuelt løft på BMWer.

Interiøret preges av nytt dashbord-design med den heldigitale instrumenteringen BMW Live Cockpit Professional. Den har vi klaget på før – og det funker ikke noe bedre i 1-serie. Det er rotete visning, vanskelig å lese og turtelleren går "feil" vei. Her er det rett og slett mange andre som gjør det bedre.

Men BMW sverger til å bruke menyhjul med knapper rundt, til infotainmentsystemet, og det takker vi for! Alt for mange går over til rene touch-skjermer. BMW har et av bilbransjens beste systemer. Det nyter også 1-serie godt av.

Legg merke til belysningen i stripene på dashbordet og i dørene. Ganske stilig og annerledes.
Legg merke til belysningen i stripene på dashbordet og i dørene. Ganske stilig og annerledes.
BMW har flere fysiske knapper enn konkurrentene. Men det gjør ikke noe, når det fungerer så bra som her.
BMW har flere fysiske knapper enn konkurrentene. Men det gjør ikke noe, når det fungerer så bra som her.

Setene i testbilen er for øvrig eksemplariske. Akkurat slik vi forventer av en sporty BMW, med solid sidestøtte, masse justeringsmuligheter og forlengbar lårstøtte.

Kvaliteten på interiøret oser premium. Her har det skjedd mye siden forrige generasjon. I tillegg har du nå tilgang til markedets beste head up display. Det er første gang i 1-serie - og nødvendig for å ikke irritere på seg magesår av de digitale instrumentene.

Interiøret er finest.

Her er tidenes grombil – og nå stiger prisene

Over 300 hk gir et friskt fraspark, og særlig nå på vinteren er det da greit å ha firehjulsdrift.
Over 300 hk gir et friskt fraspark, og særlig nå på vinteren er det da greit å ha firehjulsdrift.

Går den bra?

Klart en kompakt bil med 306 hk går bra! 0-100 km/t ekspederes på bare 4,8 sekunder. Men én ting er litt nedtur: Nå har M135i en firer under panseret. Vi skulle ønske at den fortsatt hadde en rekkesekser. Det har noe med karakteren på motoren å gjøre. Følelsen, lyden og responsen på gassen. Kanskje er det litt psykisk, også, at vi vet at det ikke er en rekkesekser, og lar det farge litt av inntrykket.

For når sant skal sies, er dette en helt ypperlig motor. Den leverer kreftene jevnt og fint, og du får et småfrekk knurring i tillegg. Effektiv er den, også. Forbruket er oppgitt til respektable 0,77 l/mil (WLTP-tall). Det er nøyaktig det samme som Mercedes A 35 AMG.

Akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t er såvidt bak Mercedes A 35 AMG, som klarer øvelsen på 4,7 sekunder. Mens den etterhvert aldrende Audi S3-en stikker av med seieren – med kun 4,6 sekunder.

Lydopplevelsen er nedtonet i BMW-en, sammenlignet med Mercedes A 35 AMG. Sistnevnte både smeller og knurrer høyere enn BMW-en. I en bil som åpenbart er bygget for å ha det moro, kunne BMW godt ha tatt i litt mer her.

BMW M6, du får den til 1/3 av nypris

BMW har valgt å prise M135i xDrive gunstig. Sammenlignet med både Mercedes A 35 AMG og Audi S3 er den en god del rimeligere.
BMW har valgt å prise M135i xDrive gunstig. Sammenlignet med både Mercedes A 35 AMG og Audi S3 er den en god del rimeligere.

Konklusjon:

BMW 1-serie er utvilsomt blitt en helt ny bil – og mer plass er selvsagt en god nyhet. Ikke minst at baksetet nå begynner å bli romslig nok.

Skal du ha noe annet enn firehjulsdrift, er det 120d som er alternativet til testbilen. Dieselmotoren på 190 hk / 400 Nm passer nok bilen helt ypperlig. Spørsmålet er om det finnes kjøpere i kompaktbil-segmentet som fortsatt velger diesel.

Prisene på 118i starter på 327.000 kroner, mens M135i xDrive letter deg for 619.000 kroner. Akkurat det er faktisk en lav pris, sammenlignet med konkurrentene. Både A 35 AMG (643.000 kroner) og Audi S3 (699.000 kroner) har en betydelig høyere startpris. (NB: Prisene er basert på opplysninger fra Opplysningsrådet for Veitrafikk, inkluderer ikke frakt/leveringsomkost.)

Også skal det som vanlig poengteres at det fort baller på seg, når du krysser av for ekstrautstyr. Testbilen ender på 774.000 kroner.

Les hele testen av BMW 1M Coupe her

BMW M135i xDrive

Motor: 2-liter, r4, bensin Effekt: 306 hk / 450 Nm 0-100 km/t: 4,8 sek. Forbruk: 0,77 l/mil Toppfart: 250 km/t Bagasjerom: 380 / 1.200 liter Lengde x bredde x høyde: 431 x 179 x 143 Vekt: 1,6 tonn Pris: Fra 619.000 kroner Pris testbil: 774.000 kroner

En stor bilsuksess blir ny

Video: Vi har snakket med BMW om hva som kommer i årene framover: