PRISKRIG: Prisen på en Grandiosa har vært helt nede i 14 kroner.
PRISKRIG: Prisen på en Grandiosa har vært helt nede i 14 kroner. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix // Kasper Frøjd / TV 2

Ellevill julepriskrig: – Mistenker tastefeil hos konkurrenten

Det er ingen grunn til å vente med julehandelen, ifølge lavpriskjedene. Priskrigen skal allerede ha «kunstig lave priser».

– Det er ingen grunn til å vente med julehandelen, siden prisnivået allerede er såpass lavt. Det er langt billigere enn i fjor, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

Med to uker igjen til jul, begynner priskrigen virkelig å spisse seg til. Flere av lavpriskjedene melder om «kunstig lave priser».

– Det har vært litt «texas» denne uken, sier Arvin.

Tøff konkurranse

Arvin forteller at Kiwi startet å presse prisene allerede i november.

– Det er mange varer som er ekstremt lavt priset, som et resultat av tøff konkurranse mellom lavpriskjedene, forteller hun.

Også presseansvarlig i Rema 1000, Torkel Fjørtoft, bekrefter at priskrigen har vært heftigere enn tidligere.

– Priskrigen har vært ganske intens i år. Hundrevis av priser flytter seg hver eneste dag. Vi skal ha de laveste prisene, så det er bare å henge med, sier Fjørtoft.

Kommunikasjonsjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, forteller at denne uka har vært spesielt tøff.

– De to siste dagene har vært ganske tøffe. Bare på mandag hadde vi 709 prisjusteringer. Det er mye, for å si det mildt, forteller han.

Blir ikke skremt av matsvinn

Selv med lave priser mener kjedene de gjør mye for å bekjempe matsvinn.

– Undersøkelser fra i fjor viser at én av fem kjøpte mer mat enn det de klarte å spise. Det synes vi ikke noe om. Ved ekstremt lave priser, hamstrer folk. Da blir det mer matsvinn, og det håper vi å unngå, sier Kristiansen.

Også Kiwi har fokus på matsvinn, og oppfordrer kundene til å ikke kjøpe mer enn de trenger.

– Det er selvfølgelig en risiko for matsvinn. Vi er opptatt av å redusere eget matsvinn og hjelpe kundene med å redusere sitt. Vi oppfordrer kundene til å benytte seg av de lave prisene, men forsøke å ikke kjøpe mer enn de trenger, sier Arvin.

Hun mener at julepriskrigen hjelper mange i førjulstiden.

– Vi er stolte av å bidra til at folk har litt mer å rutte med før jul. Desember er en dyr måned for mange, sier Arvin.

«Boligpriskrakk»

Coop sitt mest ekstreme prisfall er på pepperkakehus.

– Tirsdag ble vi rammet av et kraftig priskrakk. Pepperkakehusene stupte fra hele 22 kroner til litt over 2 kroner, sier Kristiansen.

Han forteller at prishoppet skjedde etter at en konkurrent, som senere stilte prisen opp igjen, satt ned prisen.

– Vi mistenker at noen har tastet feil, men har valgt å bli værende på denne prisen. Nå har andre fulgt etter, sier Kristiansen.

– At «boligprisen» stupte med hele 90 prosent på noen få timer er ganske ekstremt. Er du på boligjakt til pepperkakefamilien din, er dette et godt tidspunkt, fortsetter han.

Grandiosa på topp

En vare som har sneket seg med i julepriskrigen er ferdigpizzaen Grandiosa. Arvin tror grunnen er at desember er en travel måned.

– Desember er høytid for frossenpizza, og Grandiosa er bestselgeren i denne disken. Mange ønsker kjappe og lettvinte middager i disse dager.

Tirsdag kunne man få Grandiosa til 14 kroner hos Rema 1000.

– Kanskje pizza også fungerer som «barnevaktmat» i mange familier, eller som en kjapp middag før juleavslutninger og andre arrangementer, sier Arvin.

KIWI sine prisjusteringer:

.