Hvor vi bor har mye å si for om vi advarer andre om politikontroller eller ikke.
Hvor vi bor har mye å si for om vi advarer andre om politikontroller eller ikke. Foto: Scanpix

I byen holder de tett – mens bygdefolket advarer om kontroller

UP er oppgitt over de som advarer andre.

En ny undersøkelse viser at det er store forskjeller på by og land når det gjelder tilbøyeligheten til å varsle om politikontroller.

Undersøkelsen, som er utført av Respons Analyse på vegne av alkovettorganisasjonen Av-og-til, viser at nesten hver fjerde person som bor på bygda har valgt å varsle andre bilister om politikontroll.

Randi Hagen Eriksrud er generalsekretær i Av-og-til. Hun reagerer på at så mange går til det skrittet å varsle andre når politiet gjennomfører kontroller.

Store forskjeller

– Tallene er urovekkende. Vi vet at førjulstiden er høytid for ulykker. Politiets tilstedeværelse i trafikken har som formål å redde liv. Da er det illevarslende at så mange velger å sabotere forebyggingsarbeidet. Vi har ingen liv å miste, verken i byen eller på bygda, sier hun.

Av de som sier at de har varslet andre om en politikontroll, bor 23 prosent i en kommune med mindre enn 25.000 innbyggere. For kommuner med innbyggertall mellom 25.000 og 100.000 er andelen 13 prosent, mens bare 8 prosent av de som bor i en stor by med over 100.000 innbyggere svarer ja på dette.

Ser du hvor UP befinner seg på dette bildet?

Mange advarer andre når de oppdager en av politiets fartskontroller langs veiene.
Mange advarer andre når de oppdager en av politiets fartskontroller langs veiene. Foto: Scanpix

UP-sjefen reagerer

Hver dag blir 14.000 kjøreturer gjennomført i alkoholrus. Og blant bilførere som omkommer i trafikken, er 30 prosent under ruspåvirkning på ulykkestidspunktet.

– Fart og rus gjør veiene farligere. Det er hovedårsakene til de alvorligste ulykkene, sier UP-sjef Steven Hasseldal.

Han oppfordrer publikum til å tenke seg om før de varsler sine medtrafikanter om politikontroller.

– Tenk etter hvem du faktisk når med varselet ditt. Kanskje ender du opp med å bidra til at en fartsgal sjåfør eller en notorisk ruskjører ikke blir stanset. I verst tenkelige scenario kan disse sjåførene forårsake en alvorlig ulykke etter neste sving. Det vil vi gjøre alt i vår makt for å forhindre, sier han.

UP-sjefen: – Helt greit å sladde litt

Rundt 14.000 bilfører kjører i alkorus hver dag. For UP er det en prioritert oppgave å luke disse ut av trafikken.
Rundt 14.000 bilfører kjører i alkorus hver dag. For UP er det en prioritert oppgave å luke disse ut av trafikken. Foto: Scanpix

Forstår politiets frustrasjon

Brooms bilekspert Benny Christensen er selv oppvokst på et lite sted. Han er ikke overrasket over det som kommer frem i denne undersøkelsen:

– Det er vel så enkelt som at flere kjenner hverandre på bygda, kontra i de store byene. Det er mer nærliggende å advare naboen, som man stadig møter på butikken, enn vilt fremmede. Men det gjør det naturligvis ikke mer riktig. Jeg forstår godt politiets frustrasjon. De er ikke der for å ta flest mulig, de er der for at det skal bli tryggere for deg og meg å ferdes i trafikken. Da err det også viktig at de får luket ut de som representerer en fare, sier Benny.

Varslet andre om kontroll, det skulle han ikke gjort

Se video: Her snakker vi luksus i særklasse