BASEN: Administrerende direktør i Lufttransport Frank Wilhelmsen på basen i Tromsø.
BASEN: Administrerende direktør i Lufttransport Frank Wilhelmsen på basen i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen

ambulanseflykrisen:

– Vi har fem fly klare til bruk

Administrerende direktør i Lufttransport AS har ikke blitt kontaktet angående ambulanseflykrisen. – Vi har fem fly klar til bruk i løpet av en dag eller to, sier han.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag ble fem av 11 ambulansefly satt på bakken på grunn av tekniske problemer.

De fem flyene, som alle har opplevd uregelmessigheter, vil stå på bakken inntil alle har fått en teknisk gjennomgang.

Babcock Scandinavian AirAmbulance AS vant i 2017 anbudskonkurransen om å drive ambulansefly i Norge. Selskapet overtok tjenesten etter Lufttransport AS 1. juli 2019 og skal levere luftambulansetjenester i perioden 2019 til 2030.

Klare for å bistå

Konkurrenten Lufttransport AS har nå flere fly klar til bruk på kort tid, men har ikke hørt et ord.

– Vi har fem fly som kan brukes. Vi har alt som trengs for pasienttransport. Det eneste vi mangler er piloter, sier administrerende direktør i Lufttransport AS, Frank Wilhelmsen til TV 2.

Det var Dagbladet som først snakket med Wilhelmsen.

Etter Babcock tok over avtalen la Lufttransport AS seks av 11 fly ut til salgs.

De resterende flyene kan bli klare til bruk i løpet av en dag eller to.

– Vi hadde tenkt til å benytte flyene i ti år til, men så tapte vi anbudet, sier han.

Wilhelmsen sier det ville vært naturlig at de ble kontaktet i forbindelse med denne krisen, og at han står klar til å bidra om det skjer.

– Hvis noen kontakter oss, skal vi klare å komme frem til en løsning, sier han.

Ikke identifisert problemet

Lufttransport AS har ikke opplevd de samme tekniske problemene som Babcock har møtt på nå.

I en pressekonferanse søndag kunngjorde Babcock at de enda ikke har identifisert de tekniske feilene.

– Motorene går som vanlig, men pilotene opplever en vridning i overgangen mellom motor og propell. Det er mange komponenter som jobber sammen når vinkel og turtall skal justeres før landing, og det er der vi har utfordringer. Vi jobber med å finne en løsning, sa ansvarlig for flyoperasjoner Hans Skog Andersen i Babcock.

Å sette inn de tidligere brukte flyene, ville ikke vært en rask operasjon ifølge Andersen. Pilotene må trenes opp igjen for å kunne fly de tidligere flyene.

– Det vil være utarbeidelse av en rekke dokumenter som skal være grunnlag for måten man vedlikeholder luftfartøyet på. Selv om det ser likt og enkelt ut, så er det en tidkrevende operasjon.

– Staten må overta

SV har sendt brev til helseminister Bent Høie (H) der de ber om en redegjørelse for situasjonen. Partiet vil i tillegg kalle Høie inn på teppet ved møteslutt i Stortinget mandag.

Kjersti Toppe i Senterpartiet vil mandag fremme forslag i Stortinget om at staten må overta hele tjenesten.

– Staten har ikke mulighet til å drive et flyselskap på kort varsel. Det er en stor operasjon, så det ville ikke ha løst noe som helst i denne situasjonen, sier helseminister Bent Høie.

– Kan det være aktuelt å bryte kontrakten med Babcock dersom situasjonen ikke bedrer seg?

– Vi forventer at situasjonen skal løse seg og jobber ut fra det, sier Høie.