Sp: Staten må overta luftambulansetjenesten

OPPDAGET I AUGUST: Ifølge Babcock har selskapet jobbet med å finne en løsning på flyproblemene siden de oppdaget dem i august.
OPPDAGET I AUGUST: Ifølge Babcock har selskapet jobbet med å finne en løsning på flyproblemene siden de oppdaget dem i august. Foto: Rune Stoltz Bertinussen/NTB Scanpix
Lørdag satte Babcock fem av sine ambulansefly på bakken. Kjersti Toppe i Senterpartiet vil mandag fremme forslag i Stortinget om at staten må overta hele tjenesten.

Som følge av det selskapet omtaler som «tekniske uregelmessigheter» har Babcock satt fem av sine ambulansefly på bakken.

– Pilotene har opplevd det som en vridning i flyet, som varer noen sekunder, men datautskriften fra flyet viser at det ikke er feil på motoren, sier Hans Skog-Andersen, som er sjef for flyoperasjoner i Babcock, til TV 2 lørdag kveld.

De fem flyene, som alle har opplevd uregelmessigheter, vil stå på bakken inntil alle har fått en teknisk gjennomgang.

– Jobber intensivt

Problemet, som ifølge Skog-Andersen er identifisert til å ligge i komponenter i overgangen mellom motor og propell, ble først oppdaget i august.

Lørdag kveld står basene i Bodø og Tromsø uten fly.

– De er tre fly som er operative fra Brønnøysund og nordover, mot normalt fem. I tillegg har ambulansejeten på Gardermoen kapasitet til å nå hele landet, sier Skog-Andersen.

– Hvorfor er ikke de andre Kingair-flyene tatt ut, om de er like som de som opplever problemer?

– Babcock har kun tatt ut flyene hvor det er registrert uregelmessigheter. For de øvrige flyene som fortsatt benyttes er det innført et høyere sikkerhetsnivå enn normalt, sier Skog-Andersen.

Tekniske utfordringer

Babcock Scandinavian AirAmbulance AS vant i 2017 anbudskonkurransen om å drive ambulansefly i Norge. Selskapet overtok tjenesten etter Lufttransport AS 1. juli 2019 og skal levere luftambulansetjenester i perioden 2019 til 2030.

Etter byttet av leverandør har flere ambulansefly vært ute av drift i kortere eller lengre perioder. Årsakene har vært tekniske utfordringer, sykdom eller pålagt hviletid.

Etter å ha levert en beredskap på 90 prosent både i august, september og november, påla Luftambulansetjenesten HF i slutten av oktober Babcock å sette i verk både kortsiktige og langsiktige tiltak for å styrke beredskapen.

Babcock leverte ambulanseflyberedskap på 93,28 prosent i november. Medregnet Forsvarets helikopter ble den totale beredskapen på 99,30 prosent.

Ikke friskmeldt

Ifølge en rapport fra Luftambulansetjenesten som kom tidligere i desember, er ambulanseflyberedskapen forbedret i november. Da skrev Luftambulansetjenesten at «det er for tidlig å si når ambulanseflytjenesten kan friskmeldes».

– Frem til vi ser at det leveres høy og jevn beredskap med tjenestens ni fly vil vi som oppdragsgiver følge Babcock og deres leveranse svært tett, uttalte Luftambulansedirektør Øyvind Juell i en pressemelding da.

Etter det TV 2 erfarer sitter Babcock, Luftambulansetjenesten og Universitetssykehuset i Tromsø i krisemøter i dag.

– Kritisk

Helsepolitisk talsperson for Senterpartiet, Kjersti Toppe, omtaler situasjonen som alvorlig.

– Det er en kritisk situasjon for beredskapen, og den virker ute av kontroll. Det er innlysende at statsråden og helseforetakene er nødt til å komme på banen og ta ansvar for situasjonen med kompenserende tiltak.

Hun opplyser til TV 2 at hun ønsker å fremme et forslag i Stortinget mandag om at staten skal overta luftambulansetjenesten.

– Babcock har over lengre tid vist at de ikke makter å oppfylle kontrakten. Nå er det full krise. Staten ved helseforetaket må overta ansvaret fra Babcock, sier hun.

Helseminister Bent Høie har ikke ønsket å kommentere situasjonen overfor TV 2 lørdag.

Store avstander

Kommunelegen i Berlevåg, Hanne Heszlein-Lossius, beskriver situasjonen som kritisk og alvorlig.

– Og det gjelder alle Finnmarks kommuner, når det ikke er fly tilgjengelig. Fra legevakten i Bergen har man ti minutter inn til nærmeste sykehus. Vi er tretti mil unna. Avstanden for en pasient i Berlevåg til hjertelege er like stor som om en sender en person i Oslo til Hamburg, sier hun.

– Da er vi nødt til å ha fly i beredskap, fortsetter kommunelegen.

Hun har selv opplevd problemer flere ganger.

– Forsinkelser, at fly ikke kunne kommende og at vi blir stående lenge med pasienter på legevakten har vi nok alle opplevd, sier hun.

Hun tror situasjonen hadde blitt løst om dette hadde skjedd lengre sør i Norge.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook