Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen håper julenissen ikke ser på merkene i asfalten, og i stedet tar han på ordet, når han sier at han ikke har oppført seg rampete i 2019.
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen håper julenissen ikke ser på merkene i asfalten, og i stedet tar han på ordet, når han sier at han ikke har oppført seg rampete i 2019.

– Kjære julenissen – jeg har vært sååå snill i år ...

LOS ANGELES (BROOM TV 2): Og jeg ønsker meg BARE denne bilen! Se video:

Filmen Ford vs Ferrari går sin seiersgang på kinoer rundt om i hele verden. Sentral i handlingen er Carroll Shelby – en mann som først livnærte seg ved å kjøre racing, og senere bygde racingbiler og tunet biler for blant andre Ford.

Opp gjennom årene hadde han en rekke ekstreme sportsbiler på samvittigheten. Mange av dem Mustanger.

Shelby døde i 2012, 89 år gammel. Men modellene lever videre. Nå har Ford laget 2020-modellen av Shelby GT500.

Brooms redaksjonssjef har vært og testet den – og han er euforisk. Faktisk i den grad at han for første gang siden tredjeklasse har laget seg en ønskeliste til julenissen. Skjønt, liste og liste. Den har bare ett punkt: Ford Mustang Shelby GT500.

Her du kan du lese litt om hvordan han ble "frelst" – få også med deg videoen nederst i saken:

Råeste – noen gang

Vi er i Los Angeles, der testturen starter på Hotel Continental – midt i sentrum. Nede i kjelleren står et 40-talls av de heftigste Mustangene i verden og venter.

Jeg er med i en gruppe utvalgte journalister fra hele verden, som får en unik mulighet til å teste de nyeste Mustangene. Alt fra Ecoboost-motoren på 2,3-liter, via Mustang Bullitt, Shelby GT350 – og opp til toppmodellen GT500.

Og ikke for å disse de andre modellene, men vi sikter oss raskt inn på sistnevnte. Det er litt av et syn! Her har man ikke holdt tilbake på noe. Og i motsetning til hjemme i Norge, er det omtrent ingen svarte, sølvgrå eller grå biler. Her er fargepaletten godt representert – og det underbygger følelsen av å komme inn i et godtebutikk for voksne.

Det visuelle inntrykket blir imidlertid snart overgått av lyd. I det den første GT500-en starter opp, får vi nesten sjokk. Det ljomer i betongveggene. Man skulle nesten tro at et feilparkert Spitfire jagerfly, du vet det som RAF brukte i andre verdenskrig, nettopp hadde sparket i gang sin V12 Rolls Royce-motor. I USA er det INGEN som bryr seg katta om støynivå, i alle fall. Det kan vi skrive under på.

Norges første Ford Mustang: Denne ville alle kappkjøre med!

Ford har presset en diger turbolader oppi motorrommet. 5,2-literen yter plutselig 760 hk! Det er superbilkrefter ...
Ford har presset en diger turbolader oppi motorrommet. 5,2-literen yter plutselig 760 hk! Det er superbilkrefter ...

Råeste av det råe

GT500-, GT350- og Bullitt-modellene stemmer i en V8-symfoni som kan få hårene til å reise seg på enhver. For en bilentusiast gir det rett og slett en ekstatisk følelse. Det er eksospotter med diameter som et søppelspann – og de brøler og knurrer som en sjalu løve.

Men selv i rabalderet som råder i garasjen, skiller GT500-en seg ut, og det bare akkurat sånn det skal være. Vi står tross alt foran den aller råeste Mustangen som er produsert av Ford for det sivile markedet. Hør bare på dette: 5,2-liters V8-motor som er kompressormatet og yter 760 hk. Smak litt på det: Sjuhundreogseksti hestekrefter. Og hver eneste hingst sendes sendes bakover. Stakkars, stakkars bakhjul!

0-100 km/t er oppgitt til 3,5 sekunder. Og den klarer kvartmila, som er en stor greie her i Trump-land, på under 11 sekunder. En annen øvelse som forteller litt om kapasiteten til denne bilen: 0-100-0 mph (0-160-0 km/t) trenger den bare 10,6 sekunder på (under ideelle forhold, understreker Ford. Vi tipper det i det minste innebærer glovarm asfalt!). Hvis du er usikker på om det siste egentlig er spesielt bra, så kan vi fortelle at GT500 klarer dette raskere enn den originale Bugatti Veyron.

Sånn, da skjønner du at vi snakker om noe helt utenom det vanlig. Selv for en Shelby-modell.

Les mer om Mustang: En av de morsomste nybilene du kan kjøpe

Gåsehudgaranti: Lyden av muskelbilen er hinsides!

For høye forventninger?

På plass i førersetet er det bulende panseret noe av det første vi legger merke til. Kuppelen er den største på en Mustang noen gang - og dekket av slisser som skal slippe ut varme. Helt sikkert smart, for det er mye varme som skal ut.

Foran er det faktisk dobbelt så store luftinntak som i lillebror Shelby GT350.

Motoren på tomgang vibrerer så hele kroppen merker det. Dette er alvor!

Jeg kommer til å tenke på David Pericak sine ord om denne bilen. Han er noe så kult som direktør for ikon-modellene hos Ford. Det er stillingen sin, det! Om GT500 sier han ganske enkelt:

– It´s the biggest and the baddest Mustang we have ever made.

Det sier ikke så lite.

Er dette Norges råeste kjøreskole-bil?

Nedtur?

Vi kan ikke huske å ha sittet i en bil som gir samme yre forventning til kjøreturen som denne. Alt med GT500 gir oss forventninger. Så høye, faktisk, at det er vanskelig å se hvordan den skal klare å leve opp til dem.

Har Ford rett og slett gått for langt i å bygge opp utseende og lyd, slik at selve opplevelsen er dømt til å bli en nedtur?

Det er et spørsmål som ubønnhørlig sniker seg inn i underbevisstheten, før vi vipper girspaken i D, og ruller ut av parkeringskjelleren.

Bilfabrikken trekker seg ut av Norge

Et feiltrinn kan koste dyrt

To timer senere nærmer vi oss toppen av den smått legendariske kjøreruten Angels Crest, like utenfor bykjernen. En vei som snor seg oppover fjellsidene, og som er breddfull av hårnålssvinger. I bakgrunnen ligger utsikten til LA – og med strålende sol er asfalten både tørr og varm.

Her starter veien. Hvis du noen gang er i LA – anbefaler vi et besøk.
Her starter veien. Hvis du noen gang er i LA – anbefaler vi et besøk.

Vi tipper det nærmer seg ganske greit det Ford omtaler som "ideelle forhold". Perfekt for å slippe løs en villhingst som GT500.

Vi har imidlertid fått et par advarsler før avreise. Angels Crest er kjent for å være underholdende å kjøre – men også for å være lunefull. En del av svingene er vanskelig å bedømme, det kan plutselig dukke opp rester av steinras midt i veien – og flere steder mangler det helt autovern! Et lite feiltrinn her, kan koste deg dyrt.

Med andre ord – det er greit å ha en dose respekt i bagasjen når man skal presse en bil med 760 hk oppover de pittoreske veiene.

I det vi stopper på et av utkikkspunktene på veien, og bilen står og puster og peser etter å ha blitt jaget ganske hardt, kan vi imidlertid konkludere: Opplevelsen av å kjøre denne bilen er alt ANNET enn en nedtur. Tvert imot. Bilkjøring har aldri vært mer underholdende!

Med denne kan du skremme vannet av svigermor

Som å ha en sokk i lomma

Nå er det viktig å presisere et par ting. Nummer 1: Shelby sine GT500-modeller har alltid vært dette: Straight line monsters! Raske i lyskryssduellene, og ikke så mye mer enn det.

Jay Leno har uttalt at enkelte muskelbiler kan sammenlignes med å dytte en sokk i lomma, for imponere damene med en stor "bul" i buksa. Det kan se imponerende ut fra avstand, men skuffelsen blir stor når det kommer til stykket.

Med det mener han at mange muskelbiler, til tross for det sportslige utseende, som regel ikke er noe særlig i svingene.

Det blir fort liggende igjen litt gummi på asfalten når du kjører Shelby GT500.
Det blir fort liggende igjen litt gummi på asfalten når du kjører Shelby GT500.

Ford Mustang Shelby GT500 er heller ikke den raskeste bilen gjennom den legendariske racerbanen Nürburgring, et yndet sted blant mange bilprodusenter for å bevise hvor raske bilene deres er.

Amerikansk muskelbil – nå stiger prisene

Vinge – som ikke er til pynt

Men man har gjort grep på å gjøre den mer kompetent i svingene. Tidligere nevnte Pericak var også sjefen for Ford GT-utviklingen i forbindelse med comeback på Le Mans. Han vet en del om ekstreme kjøreegenskaper – og har sørget for at GT500 er mer enn bare en dragracer. Mer enn bare en sokk i lomma.

Splitter under fangeren foran og den herlig vulgære karbonvingen bak – de er der fordi de har en funksjon. Sistnevnte kommer rett fra en racerbil og er justerbar – manuelt naturligvis. De to er med på en viktig oppgave: Gi bilen bedre grep. Vingen alene sørger for 250 kg ekstra marktrykk.

Denne er perfekt hvis du vil provosere miljøvern-naboen

Bakseter er valgfritt

Og det er mer: Karosseriet er stivet opp, blant annet ved en magnesium "bro" mellom støtdempertårnene foran. Karbon-felger skal bidra til å redusere vekten mest mulig. Til og med baksetene fjernes om du bestiller "racing-pakke" – for å spare vekt.

Ventilerte Brembo-bremser gir mulighet for å redusere farten raskt og effektivt, de gangene det trengs. Og brukes denne bilen riktig, kommer du helt klart til å trenge gode bremser!

I USA har de selvsagt en egen radiokanal som bare spiller Elvis. Og det er perfekt når du i tillegg kjører en erkeamerikansk bil som Ford Mustang.
I USA har de selvsagt en egen radiokanal som bare spiller Elvis. Og det er perfekt når du i tillegg kjører en erkeamerikansk bil som Ford Mustang.

Det er også et eget program for kjøring på bane. Bilen senkes ikke – men alt blir strammet opp; styring, girkasse, gassrespons. Da aktiveres også automatisk launch control (beklager at det norske språket fortsatt ikke har funnet en godt alternativ til dette begrepet).

Så joda, man har jo tenkt på svinger og aktiv kjøring. Og Ford er ganske klare: Ikke forsøk å gjøre noe mer med denne bilen, for å gjøre den raskere. Det er ikke mer å gjøre!

Thomas trodde drømmebilen glapp, men nektet å gi seg

Glis per kilometer

Men likevel. Den er stor og tung, og bakhjulene har altså et svare strev med å omsette monsterkreftene til fart. Ofte må de gi tapt, og resultatet av det, kan fort bli en diger røyksky. Ikke effektivt – men fy flate så moro!

Samtidig er det en fantastisk følelse når du treffer godt med timingen ut av svingene, og merker at du klarer å utnytte kreftene. Nettopp fordi det ikke er lett, blir følelsen ekstra god.

Men for å si det sånn: Tilfeldighetene vil ha det til at vi tester nye Audi RS6 på de samme veiene, dagen etterpå. Og selv om det er en stasjonsvogn, kjører den fletta av GT500 – med sin avanserte differensialsperre, firehjulsdrift og firehjulssving. Den er fintunet, sofistikert, drepende effektiv og klinisk.

GT500 er nesten neandertalsk, til sammenligning. Men på morofaktor troner den likevel øverst på pallen.

Dette er fortsatt et av klassens beste kjøp

Klart du kan velge andre farger enn grønn. Rød, for eksempel. Bare IKKE velg den i sort. Da forsvinner detaljene som gjør at denne bilen virkelig skiller seg ut. Sjekk luftinntaket i front – her skal det slukes mye luft for å kjøle ned motoren.
Klart du kan velge andre farger enn grønn. Rød, for eksempel. Bare IKKE velg den i sort. Da forsvinner detaljene som gjør at denne bilen virkelig skiller seg ut. Sjekk luftinntaket i front – her skal det slukes mye luft for å kjøle ned motoren.

Lydbildet

Lydbildet er en viktig del av totalpakken som byr på den voldsomme godfølelsen. Ja, vi må altså tilbake til den, en gang til. Denne bilen hører du komme på en mils avstand!

Aller best er lyden under hard akselerasjon, når du tømmer førstegiret og gjerne andregiret – og virkelig rekker å nyte følelsen av både akselerasjon/hjulspinn og den øredøvende drønningen fra de fire enorme pottene der bak.

Euforisk, er kanskje det beste ordet for å beskrive følelsen.

For å være politisk korrekt har Ford noe de kaller "quiet mode" på eksosanlegget. Da hysjer de ned godlyden. En løsning for de som ikke vil vekke hele nabolaget hver gang man skal på en handletur sent på kvelden.

Men ærlig talt, det må da bare være nydelig for naboene å få høre en GT500 i fri utfoldelse. Og hvis de ikke liker det, har du trolig et veldig kjipt nabolag – og bør flytte.

Ny Mustang vist fram – fansen ikke fornøyd

Interiøret er i stor grad slik du er vant med i Mustang. Det betyr en god porsjon hardplast – og litt 'billigfølelse'. Men det er funksjonelt og greit.
Interiøret er i stor grad slik du er vant med i Mustang. Det betyr en god porsjon hardplast – og litt "billigfølelse". Men det er funksjonelt og greit.

Billig

I USA koster en Shelby GT500 rundt 700.000 kroner. Det er virkelig gitt vekk, når du ser hva slags bil du får hendene på. Joda, den er fortsatt preget av mye hardplast innvendig – og er langt unna å være så sofistikert som superbilene.

Men den tar det igjen på rå utstråling – og den byr opp til dans så snart du trykker på startknappen. I en Porsche eller Aston Martin ser det bare rart ut å dra en donut. I en Shelby GT500 er det akkurat det du skal gjøre! Bare pass på at du har budsjett til dekkene. Den spiser gummi som politikere spiser kameler i valgkampen.

Målt i glis/latterutbrudd per kilometer er GT500 i en klasse for seg.

Så kjære julenissen: Jeg har hatt et par utskeielser, men stort sett vært veldig snill og grei i 2019. Og jeg lover å ikke mase mer, hvis du bare kan sørge for å en GT500 på julaften. Pleeeeeeeease!

Shelby GT500 er bil for breiale folk! Denne hekken forteller alt du trenger å vite om hvor rå denne modellen er.
Shelby GT500 er bil for breiale folk! Denne hekken forteller alt du trenger å vite om hvor rå denne modellen er.

Verdens mest solgte sportsbil!

Video: Så mye moro blir det med 760 hk og bakhjulsdrift: