Denne klarer noe du neppe venter deg
Mercedes har sluppet til AMG på flaggskipet.
Mercedes har ikke som vane å spare på toppmodellene sine. I SUV-segmentet er det GLS som regjerer i toppen, med store mengder komfort, utstyr og teknologi.
Tidligere i år kom GLS i en helt ny generasjon, og nå er endelig topputgaven, signert AMG klar.
Her spares det heller ikke på kruttet. Nykommeren blir rett og slett en av de raskeste bilene i klassen.
612 hk
Forklaringen finner vi naturligvis under panseret. Her har AMG montert den velkjente V8-eren på 4 liter. I GLS 63 yter den ikke mindre enn 612 hk og vanvittige 850 Nm.
På toppen av det, finner vi et 48-volts mildhybridsystem. Her supplerer den lille elmotoren med 22 hk og 250 Nm ekstra i korte perioder. Det betyr altså at dreiemomentet kan bevege seg opptil 1.100 Nm på det meste!
Kreftene sendes til hjulene via AMG sin Speedshift TCT-automatkasse på ni trinn.
Sprinten fra 0-100 km/t er i mål på bare 4,2 sekunder. Det er svært imponerende i en bil som er over 5,2 meter lang, og veier gode 2,5 tonn.
Til sammenligning er det bare 0,2 sekunder tregere enn nye A45.
Mercedes-AMG GLE: Her er den nye SUV-kongen fra Mercedes
Bane og ørken
Luftfjæring er standard på AMG-versjonen. Her kan du som vanlig velge mellom komfort, sport og sport +. Sistnevnte aktiverer du dersom det skulle dukke opp en Porsche Cayenne eller BMW X7 M50d i bakspeilet. I de to sportsmodusene senkes også bilen automatisk med 10 mm.
GLS 63 får AMG sitt 4Matic+ system. Det innebærer full variabel drift, fra 0:100 til 50:50-fordeling mellom for- og bakakslingen. Med andre ord: Monsteret av en SUV er utstyrt med driftmode.
Vi ser allerede for oss GLS i fullt driv på Gatebil til sommeren.
Er du av typen som trives bedre i ørkenen, finner du en egen sand-modus på GLS 63. Da heves bilen med 55 mm, og gjør seg klar til å grave seg fremover – fremfor å ligge sidelengs i sladd.
Ford v Ferrari: Her er den fantastiske historien om superbilen
Bøs
Som vanlig har AMG justert eksteriørdesignet noe. Blant annet med større og kraftigere luftinntak og vertikale riller i grillen. Panamericana-grillen er med andre ord på plass.
Bak sladrer fire solide enderør om at dette ikke er Greta Thunbergs favorittbil.
På innsiden er det AMG-ratt og karbondetaljer (om ønskelig) som skiller seg mest ut fra en standard GLS.
Bilen lanseres i løpet av sommeren 2020. Norske priser er ikke klare, men dette blir utvilsomt en av de dyreste Mercedes-modellene du kan få kjøpt neste år.
Samtidig med lanseringen av GLS i AMG 63-versjon, er samme utgave også klar for «lillebror» GLE. Også denne blir utstyrt med V8 og 612 hk.
Se alle bildene av de GLE (blå) og GLS (hvit) i fullverdig AMG-utgave under:
Mercedes GLE 350de: Setter rekord i elektrisk rekkevidde
Årets heftigste biltur? Vi tester AMG GT C Roadster i Hardanger.