Madelen (28) var deprimert, glemsk og energiløs – så tok hun en tur til legen

Helsekontrollen (TV 2): Føler du deg trøtt, litt deppa og har konsentrasjonsvansker, kan det hende at du har B12-mangel. En enkel blodprøve kan gi deg svaret.

Avhengig av hvor man setter grensen for B12-mangel, er det mellom 2,5 prosent og 26 prosent av befolkningen som har for lite B12 til enhver tid, ifølge lege ved Balderklinikken, Bernt Rognlien.

Han går så langt som å kalle det et folkehelseproblem.

Se Helsekontrollen gratis på TV 2 Sumo

Ble redd

Madelen Ulleberg (28) er blant dem som vet hva dette handler om.

– Jeg var 27 år gammel og følte meg som en dement 90-åring. Jeg kunne begynne å skrive en e-post og når jeg var ferdig så jeg at jeg bare hadde skrevet 10 prosent av det jeg hadde tenkt. Jeg ble jo litt redd.

Men symptomene på at noe var galt, stoppet ikke der.

– Jeg var sur, deprimert, ble sint for alt, hadde ingen energi og gråt mye. Jeg husker jeg tenkte: «Hvordan ble jeg hun der?», sier Madelen.

Tilstanden hennes gikk ut over alle aspektene av livet hennes. Hun klarte ikke jobben, å trene ble altfor fysisk krevende, det ble slutt med kjæresten og hun isolerte seg fra venner.

– Jeg var på bunn, men det var ikke før jeg fikk utslett i hele ansiktet og nesten mista synet at jeg til slutt oppsøkte lege. Etter flere undersøkelser fant de ut at jeg manglet B12, forteller hun.

Et vitamin vi må ha

B12 er supervitaminet som kroppen vår er helt avhengig av for å ha et godt immunforsvar, energi og et velfungerende nervesystem. Vitaminet er også viktig for dannelsen av røde blodceller.

Har man en mangel får man i starten ofte diffuse nevrologiske og psykiske symptomer: kronisk tretthet, slitenhet, nevropati (nummenhet, stikking, smerter), svimmelhet, ustø gange, kognitiv svikt, nedstemthet, demens, tegn på anemi i form av blekhet og glatt, rød tunge. Det kan også gå utover benmarg, slimhinner og sædproduksjon.

Ifølge Norsk Helseinformatikk er et anbefalt inntak av B12 for voksne 2-4 mikrogram per dag. Vanlig variert kosthold med kjøtt, fisk, sjømat, egg og melkeprodukter gir 5-7 mikrogram daglig. Vegetardiett med egg og melk gir under 0,5 mikrogram daglig, og en vegansk diett inneholder ikke B12 i det hele tatt.

Dårlig opptak i tarmen

Er du vegetarianer eller veganer er det derfor ekstra viktig at du tar tilskudd av B12. Men det finnes også de som spiser helt normalt og likevel mangler vitaminet.

– Dårlig opptak i tarmen er en annen grunn til at noen ikke klarer å ta opp B12. Vi ser også mangel på B12 når autoimmune sykdommer utvikler seg, når det er sykdom i nedre tynntarm, kronisk betennelse i magesekkens slimhinne, tarmparasitter, bakteriell overvekst, alkoholisme eller ved nedsatt funksjon i bukspyttkjertelen. Langvarig bruk av noen former for medisiner kan også gi dårlig opptak, sier Bernt Rognlien.

Rognlien sier videre at noen grupper er mer sårbare enn andre. Flere eldre har alvorlig mangel på B12 fordi forekomst av tilstander som reduserer opptaket øker med alderen, og eldre spiser ofte mindre. Det finnes flere eksempler på eldre som har utviklet demenslignende symptomer, og så viste det seg å være B12-mangel.

Det er ekstremt viktig at gravide og de som ammer får i seg nok, samt barn og unge som er i vekst.

– Folkehelseproblem

Ifølge tall fra Folkehelseinstituttet har antall resepter på B12 økt fra 33 299 i 2009 til 111 291 i 2018.

Det er likevel grunn til å tro at det er flere som har B12-mangel uten å vite om det, ifølge Rognlien.

– Nivået av B12 bør ligge på 250 – 300. Er verdien under det, må det gis kostanbefalinger eller tilskudd, mener Rognlien.

Lege og medisinsk fagdirektør fra Statens Legemiddelverk, Steinar Madsen, mener verdier helt ned mot 150 er innenfor. Han er heller ikke enig i at B12-mangel er et folkehelseproblem.

– Men det er en gråsone mellom 100 – 250, og hvis man er i denne sonen og har symptomer på B12-mangel, så anbefales det å ta ekstra blodprøver for å se om man har en mangel eller ikke. Det anbefales ikke å behandle pasienter med tilskudd uten å ha utredet ordentlig, presiserer han.

Madsen sier videre at det er unødvendig for pasienter å få sprøyter med B12, da man i dag har tabletter som gir gode nok doser av B12.

Nytt liv med B12

Ett år, flere B12 sprøyter og B12-tabletter etterpå, er livet blitt veldig annerledes for Madelen.

– I dag har jeg det veldig bra. Nå trener jeg med personlig trener to ganger i uka, humøret mitt er stabilt, jeg fungerer bra på jobb og jeg og kjæresten min har funnet tilbake til hverandre.

Hun sier hun fortsatt tar piller med B12.

– Jeg synes jo det er litt sprøtt at man kan ha det så grusomt bare ved å mangle et vitamin, og når man får det så blir ting bra. Det er egentlig helt utrolig!

Lik TV 2 på Facebook