9.500 ansatte må bort – det skyldes blant annet elbilene

Audi annonserer store kutt.

Audi må ruste seg til nye tider, det betyr blant annet et kraftig kutt i arbeidsstokken. Her fra fabrikken i Ingolstadt. Foto: Scanpix.
Audi må ruste seg til nye tider, det betyr blant annet et kraftig kutt i arbeidsstokken. Her fra fabrikken i Ingolstadt. Foto: Scanpix.

Bilbransjen er inne i store endringer. Mye handler om overgangen til elbiler, i tillegg til at mange investerer tungt i selvkjørende teknologi.

Dette skjer samtidig som dieselsalget faller. Omstillingen kommer raskere enn mange hadde ventet og dermed øker også kostnadene.

En rekke bilprodusenter reduserer nå i arbeidsstokken. Sist ut er Audi som bekrefter at de skal kutte inntil 9.500 stillinger, innen 2025.

Dette er hele 15 prosent av den nåværende arbeidsstokken. Her er det snakk om kostnadskutt tilsvarende over 60 milliarder kroner de kommende årene.

Audi forklarer dette med at de nå investerer tungt i elektriske biler. I løpet av de to neste årene skal de lansere fem elbiler og syv ladbare modeller. Innen 2025 skal de ha ikke mindre enn 30 elektrifiserte biler i utvalget sitt.

– Mange bileiere har grunn til å føle seg lurt!

Audi har bygget seg opp til å bli en av verdens største produsenter av premium-biler. Men også denne bransjen er i store endringer. Foto: Scanpix.
Audi har bygget seg opp til å bli en av verdens største produsenter av premium-biler. Men også denne bransjen er i store endringer. Foto: Scanpix.

– Må tilpasse seg fremtiden

Dette koster penger, samtidig som det er usikkerhet rundt hvor fort salget av elektriske biler vil ta av de i store markedene i Europa. Det igjen skaper uklarhet rundt produksjonstallene. Skal man drive bilfabrikker mest mulig effektivt, er det viktig å vært så nært 100 prosent av kapasiteten som mulig.

– Selskapet må tilpasse seg fremtiden. Det betyr at noen stillinger ikke lenger er nødvendige, mens nye vil bli skapt, skriver Audi i en uttalelse denne uken.

I forkant av dette har det vært lange forhandlinger med fagforeningene. Disse står sterkt i Tyskland, samtidig som de har tradisjoner for å samarbeide godt med ledelsen. Som et ledd i dette kuttprogrammet, skal alle gjenværende stillinger være sikret til minst 2029.

LES MER: Med takboks bruker elbilen mye mer strøm

SUV-en e-tron er først ut i en stor elektrisk offensiv fra Audi. Den selger – ikke overraskende – svært godt i Norge.
SUV-en e-tron er først ut i en stor elektrisk offensiv fra Audi. Den selger – ikke overraskende – svært godt i Norge.

2.000 nye stillinger

De som nå må gå, tilhører både arbeidsstyrken på fabrikkene – og i ledelsen. Audi benytter anledningen til å trimme hele organisasjonen sin. Målet skal være å få til dette ved hjelp av frivillighet og naturlig avgang. Her ligger det nok også et betydelig antall sluttpakker inne i løsningen.

Samtidig som dette skjer, skal Audi også inn med inntil 2.000 nye medarbeidere. Her skal de ruste opp ny kompetanse, særlig innen elektrisk mobilitet og digitalisering.

9.500 ansatte må gå, samtidig skal Audi ansette 2.000 nye, for å rigge seg mot fremtiden. Foto: Scanpix.
9.500 ansatte må gå, samtidig skal Audi ansette 2.000 nye, for å rigge seg mot fremtiden. Foto: Scanpix.

Brexit og Kina-problemer

Audi er for øvrig langt fra de eneste som nå kutter i antall stillinger. Ford har en tøff prosess på gang i Europa. Jaguar Land Rover reduserer også staben, det samme gjør Nissan og Honda.

De siste er særlig rammet av Brexit, fordi de har fabrikker i Storbritannia. En annen viktig faktor som preger deler av bransjen, er at salget av flere merker er kraftig ned i Kina. Her har endringene kommet raskt, dermed må man også omstille seg hurtig.

LES SAKEN: Flere tusen nordmenn har ikke gjort noe dumt

Se video: Dette kan det nok bli mer av på norske veier