Dette kan bli fremtidens skole:

Får i hjemmelekse å ringe bestemor

På Jelsnes skole i Sarpsborg kan de få felles turgåing, støvsuging, eller å gi noen et kompliment i hjemmelekse. Det kan være helt i tråd med de verdiene som legges til grunn i regjeringens nye læreplaner.

– En gang fikk vi i lekse å ringe noen vi ikke har snakket med på lenge, forteller Sivert.

– Ja, det var veldig hyggelig. Jeg ringte mormor. Hun bor veldig langt unna. Det var veldig koselig å snakke med henne igjen, sier Josefine.

– Jeg ringte også bestemoren min. Hun bor i Tromsø. Det var veldig lenge siden jeg hadde sett henne, legger Emma til.

– Og det gjorde dere som lekse?

– Mhm, nikker de tre.

Omtanke og medmenneskelighet

De tre tiåringene har vært med på et prøveprosjekt på lille Jelsnes skole i Sarpsborg.

Prosjektet handler om å gi oppgaver og lekser som ikke er pugging av gangetabeller eller bøying av verb. I stedet skal leksene styrke sosiale ferdigheter og gi følelsen av mestring.

– Hva lærer barna av å snakke med bestemor?

– Da lærer man omtanke, medmenneskelighet, masse av de grunnleggende verdiene vi skal bygge skole-Norge på framover, når regjeringen legger frem verdiene i læreplanene for for 2020, sier rektor Petter Thulin ved skolen.

Læreplaner for fremtidens skole

Det er utdanningsminister Jan Tore Sanner (H) som mandag legger frem regjeringens læreplaner for fremtidens skole i Norge.

I den overordnede delen av planene er de grunnleggende verdiene mer tydelige enn tidligere, som blant annet:

* Menneskeverd

* Etisk bevissthet

* Skaperglede, engasjement og utforskertrang

* Respekt for naturen og miljøbevissthet

Med en ny måte å tenke på, mener Jelsnes skole at de er i forkant av det å undervise i tråd med de nye verdiene. Skolen har tatt tankegodset langt.

Som hjemmelekse kan elevene for eksempel få i oppgave å spille brettspill, gi noen et kompliment, eller å hoppe på trampoline.

– Hvordan lærer et barn noe av å hoppe i trampoline?

– Det er noen barn som stiller svakt, og som sliter mye med at lekser er negativt, og da handler det om mestring. Man kan lære å bli glad i seg selv, mener lærer og leder for prosjektet, Beate Strømnes-Hopmoen.

Gå tur med foreldre

Jelnes skole er en såkalt "Røre-skole", i likhet med en rekke andre skoler i Østfold. Det handler om at elevene skal røre mer på seg og være mer aktive både på skolen og i fritiden.

Mye av de alternative leksene handler nettopp om dette, i kombinasjon med selvbevisstgjøring og sosiale ferdigheter. En lekse kan for eksempel være å gå tur med mor eller far.

– Det handler om å stoppe litt opp i hverdagen og ta seg tid til en god samtale. Barna har likt dette godt og vil gjøre mer av det, sier Strømnes-Hopmoen.

Leksene handler ofte om fokus på ernæring og helse.

– Vi kan få i lekse å lage en sunn dessert, eller å lage sunn frokost eller ha med sunn matpakke, forteller Sivert.

Offline-lekse ga leselyst

Også i skoletiden tenker Jelsnes skole nytt. I gymtimen kombinerer de fysisk aktivitet med å løse matteoppgaver.

– Vi må tørre å prøve nye ting for å få aktive og glade barn. Når vi gjør det slik, er det ikke alle som tenker på at de faktisk også løser matteoppgaver, smiler Strømnes-Hopmoen.

Skolen understreker at de ikke fjerner de tradisjonelle fagene, verken på skolen eller i leksene. De tror likevel at annen kunnskap enn pugging av matte og grammatikk kan være vel så viktig.

– Samhandling, å samarbeide om ting, bli enige om ting, ta ansvar, planlegge og strukturere seg, det ligger masse læring i det, sier rektor Thulin.

– Vi trenger jo ikke bare gjøre sånne lekser som matte, for slike andre lekser gjør jo noe med oss, poengterer ti år gamle Josefine.

Kanskje har skolen et poeng. Noe skjedde i alle fall da leksen var å ikke være online i tre dager.

– Det var ikke så vanskelig, jeg leste jo bøker hver dag!, sier Sivert, og høster rungende latter fra de to jentene.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook