Morten Hegseth (33) og Erik Anders Sæter (22) har delte meninger om den nye Instagram-endringen.
Morten Hegseth (33) og Erik Anders Sæter (22) har delte meninger om den nye Instagram-endringen. Foto: NTB scanpix / TV 2 montasje

Instagram gjør endringer – norsk influenser raser

Nå fjerner Instagram «likes» i Norge. Dét har norske influensere delte meninger om.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i år ble det kjent at den populære bildedelingstjenesten Instagram testet ut ideen om å skjule likerklikkene på Instagram-poster.

Formålet var å begrense press blant brukerne om å få høye likerklikk.

Endringene ble først testet ut i Canada, Australia, New Zealand, Japan, Irland, Italia og Brasil. Nå blir det også Norges tur, og for noen norske brukere har endringen allerede trådt i kraft.

Forskjellen fra tidligere vil i hovedsak være at man ikke kan se andres likerklikk-antall, men man vil fortsatt kunne se hvem som har likt sitt eget bilde.

Ulempe for influensere – fordel for unge

Journalist og influenser Morten Hegseth (33) har et todelt syn på saken. På den ene siden, mener han det er politisk korrekt å si at man er imot et samfunn der likes rangerer mennesker i verdi.

Samtidig innrømmer han at han som influenser med mange følgere selv, gjerne vil at folk skal se hvor mange likes han har.

– Alt i alt, det at Instagram fjerner likes er kanskje det minst alvorlige samfunnsproblemet vi har i dag, og den største konsekvensen er vel at noen «influenser-egoer» blir såret, inklusive mitt eget, sier Hegseth til TV 2.

Selv om han tror flere av de største influenserne vil mislike endringen, er han samtidig positiv til følgene det kan få for unge som sliter med press.

– Man ser jo at ungdom i dag sliter mer enn de gjorde før, og forskningsrapporter viser at sosiale medier kan være en av årsakene. Dersom det å fjerne likes kan gjøre at interne konkurransen blant ungdom blir mindre, så applauderer jeg det, sier han.

– Tror du Instagrams brukere vil finne nye måter å rangere hverandre på?

– Nå står jo slaget i mye større grad om følgere og ikke oppslutning. Hva det vil bety og om det har negative konsekvenser, det vet jeg ikke helt. Det blir spennende å se hva resultatet av dette her vil bli, sier Hegseth.

Raser mot endringen

Influenser Erik Anders Sæter (22), kjent fra blant annet Farmen kjendis, har derimot ikke mye til overs for den nye endringen. Han tror dette vil gå mer ut over de som lever som influensere, enn det vil gagne unge som sliter med press.

– Det man ser fra prøveprosjektene i andre land, er at engasjementet fra folk blir mindre når man ikke ser «likes»-ene, noe som igjen gjør at også rekkevidden til innleggene blir mindre. Det åpner opp for folk som ikke lager engasjerende innhold. Likerklikk er jo også en pekepinn for å se hva folk vil ha, sier Sæter til TV 2 og legger til:

– Bedrifter betaler influensere for å gjøre markedsføring for de, og så har de kanskje ett prosent engasjement. Nå som «likes» ikke vises, kan du på en måte skjule det og late som du er flink selv om du ikke er det.

Presset vil fortsette

Sæter tror ikke endringen vil gjøre mye forskjell blant unge, og han tror at presset om popularitet vil fortsette uansett.

– Man kamuflerer dette under at folk skal få bedre selvtillit og at det er en popularitetskonkurranse, men alt er jo en popularitetskonkurranse. Folk har vært populære og upopulære fra tidenes morgen, det har ikke noe med antall likes å gjøre, sier han.

Sæter poengterer at han forstår at sosiale medier er mye mer integrert i hverdagen til unge i dag. Likevel tror han det sosiale hierarkiet blant ungdommen vil gjenspeile seg på Instagram uansett.

– Alle kan jo måle det eller se det mye mer visuelt på Instagram, men hvis du går hjem på slutten av dagen og du ikke har noen venner, så er jo det trist uansett, det har ikke noe nødvendigvis med sosiale medier å gjøre, tror han.

Han tror derimot at andre apper er mer aktuelle plattformer hvor mobbing kan foregå.

– Jeg tror Snapchat for eksempel er mye verre, for da kan man jo sende ting og så forsvinner det. Jeg bare føler at man overvurderer hvor mye mobbing som kan foregå ut i fra hvor mange likes man få, mener han.

Instagram ønsker mindre konkurranse

Tidligere Facebook-direktør og nå Instagramsjef, Adam Mosseri, gjestet morgenshowet «CBC This Morning» i juni og uttalte den gang formålet med endringen fra selskapets side.

– Vi ønsker ikke at Instagram skal handle så mye om konkurranse. Vi ønsker at det skal være et sted hvor mennesker bruker energien sin på interaksjon med folk de liker og de tingene de bryr seg om, sa Mosseri.