Nå kan han bli verdensmester

KAN TA TITTELEN: Andreas Bakkerud jakter verdensmester-tittelen.
KAN TA TITTELEN: Andreas Bakkerud jakter verdensmester-tittelen. Foto: TV 2
Andreas Bakkerud skulle bli tidenes første verdensmester i rallycross. Det klarte han ikke – men fem år senere har han fingrene rundt pokalen.

– Det er viktig hver morgen når man står opp å gå til speilet og si: «Jeg skal bli verdensmester».

Ordene tilhører Andreas Bakkerud, motorsportstalent fra Bergen. Vi skriver april 2014, og 24-åringen er en av førerne som skal kjøre tidenes første VM-sesong – hittil har det bare vært kjørt EM, men nå har Det internasjonale bilsportsforbundet, FIA, sanksjonert et globalt mesterskap, og for første gang skal det kåres en verdensmester.

Stor i kjeften

– Alle sier de skal vinne VM. Men det er bare én som kan stikke av med det, og det er meg, selvfølgelig, gliser en selvsikker Bakkerud i en reportasje i Magasinet på TV 2.

Men slik gikk det ikke. Petter Solberg ble tidenes første verdensmester, og tok også tittelen i 2015. De tre neste titlene gikk til Sverige, én til Mattias Ekström og to til Johan Kristoffersson.Og Bakkerud?

Riktignok har han vunnet sju VM-runder i løpet av sine første seks år i sirkuset, men sammenlagt står han med to tredjeplasser som best. Neppe det han så for seg i 2014.

– Jeg tror kanskje den 24 år gamle bergenseren tok litt store ord i kjeften og gikk litt hardt ut. Men jeg var nok litt ung. I motorsport så blomstrer man gjerne når man nærmer seg 30, sier Bakkerud.

Tøff sesong

Han er blitt 28 år gammel, og er én VM-runde unna å fullføre sin sjette sesong – en sesong hvor forutsetningene har vært vanskeligere enn på lenge.

I fjor kunngjorde alle bilprodusentene som var involvert i VM at de ville trekke seg ut, fordi hele VM-sirkuset skal bli elektrisk fra 2021-sesongen, og dermed foretrekker fabrikks-teamene å forberede seg på de nye reglene i stedet for å bruke penger på biler som snart blir utdatert. Konsekvensen var at Bakkerud mistet støtten fra Audi, og mer eller mindre sto på bar bakke foran årets sesong.

– Målsetningen var fortsatt å bli verdensmester, så jeg var innstilt på å selge alt jeg eide og satse alt på å få kjøre VM. Men bare å komme til start var veldig tøft – å få alt til å fungere, bygge opp et nytt team med mekanikere og teamkamerat Liam Doran, og skaffe alle sponsorene selv, det er en stor jobb i kulissene. At vi nå er med oppi der og fighter i toppen, det er etter planen, men å komme dit i år har vært en mye tøffere jobb enn jeg hadde sett for meg, sier Bakkerud.

Og som om ikke det var nok, startet sesongen på verst mulig måte i Abu Dhabi i april, med en voldsom kollisjon med rivalen Timmy Hansen fra Sverige.

– Jeg hadde allerede vondt i magen før løpet, for jeg hadde signert alle papirene og hadde store budsjetter foran meg, og visste at halvparten ennå ikke var dekket inn – og så smalt det. Jeg fikk en regning på over en million kroner etter første løpet. Da lurte jeg litt på hva jeg holdt på med, sier Bakkerud, som innrømmer at den smellen satte spor ikke bare i økonomien, men også i psyken.

– Det tok et par løp å løsne opp i det. Vi presterte jevnt bra, men fikk det ikke helt til. Og så tror jeg faktisk jeg ga litt f… midt i sesongen, og da løsnet det litt. Jeg vant i Canada, og scoret mye poeng i de andre løpene, og plutselig er vi med og fighter igjen, sier Bakkerud.

Uhyre jevnt

Det er et understatement. Foran sesongens siste løp, i Cape Town i Sør-Afrika, skiller det ett poeng opp til nettopp Timmy Hansen, mens svenskens lillebror Kevin ligger sju poeng bak Bakkerud – og resten av konkurrentene er for langt bak til å kunne blande seg inn i kampen om VM-tittelen. Det får Fredrik Brenna-Lund til å skjelve i buksene. Han er fysisk landslagstrener i Norges Bilsportforbund, og har fulgt Bakkerud tett de siste ukene inn mot VM-innspurten.

– Første gang jeg møtte Andreas, på Hell for mange, mange år siden, hadde han lånt telt, lånt bil, lånt kjøredress, lånt hjelm og altfor store kjørehansker. Jeg spurte ham hva han tenkte om fremtiden. Og da fortalte han meg, i en alder av 13-14 år, at han skulle bli verdensmester i rallycross. At han nå skal kjøre for den VM-tittelen, det betyr ekstremt mye for hele miljøet, for vi er nødt til å endre på situasjonen slik den er nå: At det er Petter Solberg som står som den eneste verdensmesteren fra Norge. Vi trenger flere for at bilsporten skal kunne vokse enda mer, gliser Brenna-Lund, og han er ikke den eneste som er nervøs.

– Et rotterace

– Forrige løp var i Latvia, og det er sju uker mellom det og det siste løpet i Cape Town. Vanligvis går løpene slag i slag, men denne gangen har jeg hatt så sinnssykt god tid til å tenke over det siste løpet. Det har vært langt der fremme, og nå er det plutselig her. Det er mye følelser, mye håp, mye forventninger – det er jo litt spesielt med det, man jobber for et mål hele livet, og plutselig så er det der. Og så så jevnt… det blir et rotterace.

– Men når det er over, så er det du som står som verdensmester?

– Ja.

– Såpass svær i kjeften er du fortsatt?

– Ja, det er jeg. Jeg er bergenser, så jeg har lov til det, flirer Andreas Bakkerud.

Lik TV 2 Sporten på Facebook