Dommer påpekte feil – fikk ikke svar fra Nav

Dommeren i Trygderetten mente Nav ikke hadde fulgt EØS-reglene og ba dem gjøre en ny vurdering av en sak i oktober 2017. Nav svarte ikke dommeren, skriver VG.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Saken dreide seg om en litauisk sjåfør som fikk foten knust i en trafikkulykke i Norge. Han fikk et krav fra Nav på 650.000 kroner fordi han hadde reist til hjemlandet etter ulykken. Dommer i Trygderetten Constanse Holtermann opphevet Navs beslutning, skriver VG.

I kjennelsen skriver Holtermann at hun kontaktet Nav og ba dem vurdere ankesaken opp mot EØS-reglene. De fikk en tidsfrist, men Nav svarte ikke innen fristen.

Dommeren skriver at i saker der EØS-reglene kommer i konflikt med norske lover, er det EØS-reglene som har forrang. Siden Nav ikke hadde vurdert saken opp mot EØS- reglene, ble vedtaket opphevet.

Denne kjennelsen blir senere vist til i et flertall av ankesaker hos Trygderetten.

LO-advokat Imran Haider, som har doktorgrad i trygderett, sier at når Trygderetten tar opp feil eller mangelfull lovforståelse med Nav, så får du ikke klarere foranledning til å gå gjennom sin egen lovforståelse enn det.

– De gangene dommeren sier noe om regelforståelse, må man være ekstra oppmerksom på det som sies, sier Haider.

Bakgrunnen er at Trygderetten skal være med på å forme praksis og lovforståelse.

(©NTB)