Den ladbare GTE-versjonen blir temmelig sikkert bestselgeren her hjemme når VW Golf kommer i helt ny generasjon. Men den har nok ikke mulighet til å demme opp for tapet av elektriske e-Golf som nå utgår.
Den ladbare GTE-versjonen blir temmelig sikkert bestselgeren her hjemme når VW Golf kommer i helt ny generasjon. Men den har nok ikke mulighet til å demme opp for tapet av elektriske e-Golf som nå utgår.

Blir helt ny – men salget vil sannsynligvis stupe

Akkurat offisiell: Dette er åttende generasjon VW Golf

Den har vært Norges mest solgte bil i 18 år. 270.000 nordmenn har kjøpt Volkswagen Golf siden den kom på markedet første gang i 1974.

Bare ta en titt på parkeringsplassen på jobben, utenfor kjøpesenteret, ut av vinduet eller rundt deg i trafikken: Det tar neppe lang tid før du får se en Golf.

Og en til, en til – og enda en.

Så langt har det vært slik at helt ny generasjon Golf automatisk har betydd suksess og gjerne enda høyere salg. Men åttende generasjon som akkurat nå er lansert, kommer til å bli et unntak i Norge.

Det skyldes ikke bilen i seg selv. Den er det neppe veldig mye galt med. Men i elbil-landet Norge kommer Golf til å tape stort på at den ikke lenger blir tilgjengelig i en helelektrisk utgave. Det blir nemlig ingen e-Golf av den nye generasjonen.

Blir ikke storsalg

Der skal helt nye VW ID.3 ta over, som den første i en ny familie av elbiler. Og Golf står igjen med bensinmotor og ladbar hybridløsning. Sistnevnte har nok muligheter til å bite bra fra seg, men ikke i nærheten av nok til å hindre at salget vil falle mye.

Volkswagen feirer akkurat nå verdenspremieren der Golfen ble oppfunnet; der den for 45 år siden ble utviklet og bygget: I Wolfsburg – selveste «Autostadt». Den nye Golfen kommer på markedet i Norge mot sommeren 2020.

Nå kommer et helt nytt bilmerke til Norge

Ingen store sprell: Dette er helt klart en Golf!
Ingen store sprell: Dette er helt klart en Golf!

Dette sier VW selv om bilen:

  • Åttende generasjon. Nyutviklet, og med nytt design, vil Golf revolusjonere kompaktklassen med nye innovasjoner
  • Utvendig design. Perfekte proporsjoner og distinkte linjer gir den nye Golfen dynamikk og en sterk tilstedeværelse
  • Innvendig design. Digitale berøringsoverflater gir et revolusjonerende design og forenkler livet med en Golf
  • LED-lyskonsept. Nye Golf får LED-teknikk som standardutstyr
  • Målestokk i klassen. Grensene flyttes innen design og førerens samhandling med bilen
  • Takket være intelligent digitalisering – rask og intuitiv betjening.

Se hva de som eier VW Golf mener om bilene sine her:

Linjene er blitt litt strammere, det merkes særlig i fronten.
Linjene er blitt litt strammere, det merkes særlig i fronten.

Tre mildhybrider

Den nye Golfen er den første modellen i sin prisklasse med en digital high-end cockpit som standard. Talegjenkjenning skal reagere naturlig på stemmekommandoer. Kompatible smarttelefoner kan gjøre den tradisjonelle bilnøkkelen overflødig

Golfen er alltid oppkoblet. «We connect» og «We connect Plus» gir tilgang til strømmetjenester, nettradio og flere nettbaserte tjenester direkte i bilen. I nye Golf kan systemer og tjenester legges til og oppgraderes etter hvert med «We Upgrade»

Som den første i klassen kan Golf leveres med tre effektive 48-volt mildhybriddrivlinjer, med 81 kW (110 hk), 96 kW (130 hk) og 110 kW (150 hk).

Slik ser det ut inne i den nye Golfen. Her er det blant annet mye ny teknologi.
Slik ser det ut inne i den nye Golfen. Her er det blant annet mye ny teknologi.

Kompakte mål

Dessuten kommer GTE ladbar hybrid i to utgaver: 150 kW (204 hk) og 180 kW (245 hk). Begge Golfene med eHybrid har et nytt litium-ion batteri på 13 kWt, som gir Golf lang elektrisk rekkevidde, og gjør det mulig å kjøre med nullutslipp i nærtrafikk.

Med den åttende generasjonen av Golf lanseres også den nyeste versjonen av den modulære plattformen for tverrstilt motor (MQB). Golf er dessuten – som alltid – mer enn bare en modell. Verdenssuksessen til Volkswagen og veien mot å bli verdens største bilprodusent er tett knyttet til Golf.

Selv om den nye Golfen kan virke flatere, mer langstrakt og dynamisk, er de kompakte dimensjonene beholdt: 4.284 mm lang, 1.789 mm bred og 1.456 mm høy. Akselavstanden er 2.636 mm.

Nye VW Golf kommer til Norge sommeren 2020.
Nye VW Golf kommer til Norge sommeren 2020.

Flere nye utgaver

For første gang vil «Travel Assist» gjøre det mulig å kjøre i 210 km/t på Autobahn, uten aktive inngrep fra føreren. Styring, gass og bremsing – alt kan bilen besørge selv. Spesielt på lange kjøreturer hever det både komforten og sikkerheten.

Som første Volkswagen er den nye Golfen koblet opp mot omgivelsene. «Car2x»-funksjonen benytter informasjon fra andre kjøretøy innenfor en radius av 800 meter, sammen med signaler fra trafikkinfrastrukturen, til å varsle føreren og andre «Car2X»-modeller om mulige farer. Dermed blir kollektiv intelligens mulig.

I løpet av de nærmeste årene vil også Golf GTI og GTI TCR, Golf GTD, Golf GTE og Golf R-modeller bli lansert.

VW Golf: Nei - denne bilen hadde ikke VW noe tro på

Video: Dette er bilen VW selv tror blir Norges mest solgte neste år.