El-sparkesykler:

Brudd, tann- og hodeskader: – Manglende hjelmbruk er bekymringsfullt

Elsparkesyklene blir brukt av hundrevis av mennesker i Oslo hver dag.Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
BEINBRUDD: Rådgiver i FrP, André Melchior Larssen, ligger innlagt på sykehuset etter en tur på sparkesykkelen for en uke siden. Foto: Privat
Elsparkesyklene i Oslo har ført til hundrevis av skader. Eksperter ønsker seg både aldersgrenser og obligatorisk hjelmbruk.

Denne våren dukket et nytt fenomen opp i mange storbyer. Som et lett og praktisk transportmiddel, byr elsparkesyklene på mange muligheter, men også utfordringer og skader.

508 skadde

Siden i vår har skadelegevakten og akuttmottaket på Ullevål registrert 508 skader i forbindelse med bruk av elsparkesykler.

Det toppet seg i feriemåneden juli, da det kom inn fem uheldige elsparkesyklister til legevakt eller akuttmottak i Oslo hver dag.

Blant de skadde er 31 vurdert som alvorlig skadet. Av disse fikk seks personer alvorlige ansikt/hodeskader, og 25 fikk andre alvorlige bruddskader.

Det er ikke pålagt å bruke hjelm når man leier elsparkesykkel.

– Bekymringsfullt

Overlege Henrik Siverts ved Skadelegevakten, sier i en epost til TV 2 at manglende hjelmbruk også gjelder bysyklister.

– Begge deler er ganske så bekymringfullt, sier han.

– Vi har hatt pasienter med bruddskader i ansiktet og blødninger i hodet, tannskader og større kuttskader, sa Siverts til NTB i august.

Det er flere menn enn kvinner som skader seg. 309 av de skadde var menn, og 199 var kvinner, og de er i alderen tre til 77 år.

Det har ikke kommet offisielle tall etter 17. september, så det reelle tallet er det foreløpig ingen som har full oversikt over. I tillegg forventer Trygg Trafikk at det er mørketall i antall ulykker, siden man kun har tall fra skadelegevakten å basere seg på.

FrP-rådgiver innlagt med brudd

Forrige fredag kveld var André Melchior Larssen ute på tur på elsparkesykkelen, da han havnet i en ulykke.

OPERERT: Bilde av beinet til Larssen etter operasjonen. Foto: Privat
OPERERT: Bilde av beinet til Larssen etter operasjonen. Foto: Privat

Larssen ble innlagt med brudd over og under kneet, i tillegg til flere splinter i kneet. Mandag måtte han operere.

– Jeg er redd, alvorlig redd for smertene som møter meg i dag, skriver Larssen i et Facebook-innlegg.

Videre forteller han at han har hatt gallesteinsanfall, og at de smertene kunne «bare gå og legge seg» sammenlignet med komplisert beinbrudd.

– Ja da, alt er min egen skyld, det var jeg som tryna på sparkesykkelen og det var jeg som tok avgjørelsen om å bruke den som førte til det kompliserte beinbruddet fredag kveld, skriver han.

Larssen takker for støtten han har fått på sosiale medier og fra familien sin, og forteller at det gjør ham mindre redd.

Ingen promillegrense

Elsparkesyklene faller inn under samme reglement som sykler. Derfor kan de brukes på sykkelstier og fortau så lenge de ikke er til hinder for gående. Og det er hverken aldersgrense eller krav om bruk hjelm.

Det er heller ingen promillegrense for bruk av elsparkesykkel, men utleieselskapene forbyr fyllekjøring. Loven tillater bruk av kjøretøyene så lenge det skjer forsvarlig.

Ifølge overlege Henrik Sivertsen er det ruspåvirkede som får de mest alvorlige skadene. Ifølge tallene utgjør berusede rundt 21 prosent av de skadde.

Dårlig oversikt

Sparkesykkelulykker faller inn under sykkelulykker, og så lenge det ikke er andre kjøretøy involvert, registreres de ikke hos politiet. Dette er noe av frustrasjonen hos de som arbeider med trafikksikkerhet.

De ulykkene som ikke fører til besøk hos skadelegevakten eller akuttavdelingen, blir dermed ikke registrert.

– Vi mener det må etableres et skaderegistreringssystem. Vi har kun oversikt over 40 prosent av ulykkene, og det er de som kommer inn til legevakten, og sitter derfor med for lite kunnskap, sier kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Chriostoffer Solstad Steen, til TV 2.

De ønsker seg også klarere regler ved bruk av elsparkesykler.

12-årsgrense og hjelmbruk

Veldig få bruker hjelm på elsparkesykkel, og dette øker sannsynligheten for hodeskader.

– Vi ønsker en 12-årsgrense på bruk av elsparkesykler og et krav om hjelmbruk for alle under 16 år, sier Solstad. Politiet har også uttalt støtte til dette.

De ønsker også at lokale myndigheter setter tak på hvor mange elsparkesykler som skal være tilgjengelig for leie, samt vurdere et krav om å leie ut hjelm sammen med sykkelen.

Det er kun Oslo og Kristiansand som har utleie av elsparkesykler hittil. De andre norske byene har ønsket å se an erfaringer, før de eventuelt åpner opp for utleieselskapene.

Mange har imidlertid kjøpt seg private elsparkesykler.

Strammer inn reglene

Flere europeiske storbyer har skjerpet regelverket for bruk av elsparkesykler.

København har innført regler som innebærer 15 års aldersgrense for å kjøre uten voksen. I tillegg skal det kun være én person på elsparkesykkelen, og det er ikke tillatt å kjøre den på fortau.

Etter en sommer med ulykker, har flere overleger i akuttmedisin ved danske sykehus, gått ut med krav om obligatorisk hjelmbruk. De sier at cirka 40 prosent av alle skader etter ulykker med elsparkesykler, er hodeskader.

– De faller og får enten en kul, eller hull i hodet. En stor del av de 40 prosentene har vist tegn på hjernerystelse, altså at de har vært kortvarig bevisstløse, hatt hodepine eller følt svimmelhet, sier overlege på akuttmottaket på Fredriksbargs og Bispebjerg Hospital, til DR.

Hodeskader kan potensielt være svært alvorlig.

Også i Sverige raser diskusjonen om regelverk for elsparkesykler etter at det i mai omkom en 27 år gammel mann som følge av kollisjon mellom en elsparkesykkel og bil.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook