Gamle elbil-batterier kan gi lavere strømregning

NYTT LIV: Batterier som er for dårlige til å brukes videre i biler, kan brukes videre i mange år i boliger. Foto: AP/Heldal Eiendom
NYTT LIV: Batterier som er for dårlige til å brukes videre i biler, kan brukes videre i mange år i boliger. Foto: AP/Heldal Eiendom
I et boligprosjekt utenfor Bergen følger det med et Nissan Leaf-batteri i hver boenhet.

Batteriet integreres i boligens elektriske anlegg og skal bidra til å jevne ut toppene i strømforbruket – og trolig føre til lavere strømregning for beboerne.

Ideen er at batteriet lades om natten, når belastningen på strømnettet er lav. Så sørger et styringssystem for at man bruker batteristrøm om morgenen eller om ettermiddagen, når belastningen på strømnettet er størst.

– Vi ønsker å oppnå gjenbruk av batteriene, som er et kult miljømessig fremskritt i boliger. Bare 20 prosent av kapasiteten er borte når batteriene tas ut av bilene. De kan fint brukes videre i boliger, forklarer daglig leder Marie Therese Heldal Haukeland hos utbyggeren Heldal Eiendom overfor TV 2.

Jevner ut toppene

Systemet kan også spare beboerne for penger. Spotprisen på strøm endrer seg gjennom døgnet, og typisk koster strømmen mest når etterspørselen er høyest – om morgenen og om ettermiddagen.

Når folk kommer hjem fra jobb, fyker strømforbruket opp når mange setter elbilen på lading og skrur på komfyren for å lage middag.

18. oktober varierte prisen for 1 kWh i Kristiansand fra 34,20 øre til 39,80 øre, ifølge kraftbørsen Nord Pool. Forbrukere som har moderne strømmålere med timevisning kan bli fakturert for ulik kraftpris gjennom døgnet.

Ny modell for nettleie

Nettleien, som er den andre komponenten i strømregningen, er også i ferd med å endres. I dag betaler man nettleie per kWh uavhengig av når man bruker strømmen. NVE utreder nå en modell hvor prisen vil være høyere når etterspørselen er høy og lavere når etterspørselen etter kraft er lav.

– Om kraftnettet skal gjøre jobben sin, må det dimensjoneres for toppene i forbruket. Hvis vi greier å gi noe økonomisk motivasjon for å jevne ut toppene, kan man spare investeringer i strømnettet, sier Ove Flataker, direktør i NVE.

Flataker understreker at totalsummen ikke skal bli høyere for forbrukeren gjennom den nye modellen.

– Tvert imot vil sparte investeringer i nettselskapet bety lavere nettleie for strømkundene, sier Flataker.

Gjenbruk

Et batteri som tar av for toppene i forbruket vil kunne gi lavere strømregning. Batteriene som installeres i leilighetene i boligprosjektet Skjold Stall kommer fra Nissan elbiler, hovedsakelig storselgeren Nissan Leaf. Når batteriene har tapt 20 prosent av kapasiteten, egner de seg ikke lenger til kjøring.

Da overtar selskapet Eaton batteriene. Selskapet sørger for testing og installasjon i boligene.

– Vi plukker ut cellene fra bilene, stripper dem og tester dem og pakker 12 celler i en batterikasse. En slik kasse med batterier fra første generasjon Leaf kan lagre 4,2 kWh. En tilsvarende kasse med celler fra den nyeste versjonen kan lagre 10 kWh, sier administrerende direktør Jon Helsingeng i Eaton Electric Norge.

Cellene bygges inn i flere kasser, som ifølge Helsingeng gjør løsningen svært brannsikker. Batteripakken kan plasseres hvor som helst i boligen.

Sikkert system

Effektuttaket er ikke i nærheten av så stort som når batteriet brukes i en bil, så det skal ikke være noen risiko knyttet til varmgang og brannfare.

– Til denne eiendommen vil en enhet på 10 kWh lades ut med en effekt på 6 kW. Det er som en koketopp, sier Helsingeng.

I større bygg kan flere batteripakker installeres sammen. Eaton har levert mer omfattende batteriløsninger både i Norge og i utlandet. På Bislet Stadion er det installert 30 batteripakker som kan lagre 100 kWh.

Tommel opp fra Enova

Om batteriene brukes i kombinasjon med et solcelleanlegg, vil det gi brukeren mulighet til å bruke «gratis» kraft når det passer best. Enova ser på batteriløsninger i hus som et godt miljøtiltak.

– Den storstilte elektrifiseringen vi trenger på vei mot lavutslippsamfunnet byr på noen utfordringer for strømnettet. Slike smarte løsninger er med på å bidra til å redusere denne belastningen på strømnettet, og kan på den måten gjøre omstillingen til lavutslippsamfunnet enklere og mindre kostbar, uttaler Gunnel Fottland, Enovas markedssjef for bygg og energisystem.

– Det er også et pluss at det er brukte batterier som blir tatt i bruk. Det betyr at levetiden til batteriene forlenges, og at det ikke er miljøkostnader knyttet til produksjon av nye batterier, fortsetter Fottland.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook