Nå blir denne 400.000 kroner billigere

Porsche lanserer ny utgave av sin elbil i dag.

Elektriske Porsches Taycan ble lansert i september. Da var det toppmodellene som ble introdusert. Nå kommer en ny innstegsmodell: 4S. Den senker startprisen med 400.000 kroner.
Elektriske Porsches Taycan ble lansert i september. Da var det toppmodellene som ble introdusert. Nå kommer en ny innstegsmodell: 4S. Den senker startprisen med 400.000 kroner.

Det var store forventninger til Porsches første elbil: Taycan. Ikke minst i Norge – der over 3.000 personer betalte depositum på 20.000 kroner for å forhåndsbestille.

Men det var nok mange som fikk litt angst, da de så prisen. Taycan Turbo koster fra 1,3 – mens Turbo S koster fra 1,6 millioner kroner. Det er mye penger – også for en elbil i toppklassen.

Porsche har imidlertid startet med toppmodellene, og i dag kommer en ny innstegsmodell. Den får betegnelsen 4S.

Taycan 4S blir blant annet tilgjengelig med to forskjellige batteripakker.

Performance-batteriet er standard, med en kapasitet på 79,2 kWt, 407 km rekkevidde (WLTP) og som yter opptil 530 hestekrefter på overboost.

Som et alternativ kan man velge den kraftigere Performance Plus-opsjonen på 93,4 kWt som gir 463 km rekkevidde (WLTP) og yter maksimalt 571 hestekrefter.

Slik prøver Porsche å lure alle nysgjerrige

Taycan er firedørsmodell – som er tilgjengelig med 4 eller 4+1-setekonfigurasjon.
Taycan er firedørsmodell – som er tilgjengelig med 4 eller 4+1-setekonfigurasjon.

Raske

Performance-Plus har den samme batteripakken som i Turbo og Turbo S, og det vil koste 57.800 kroner å oppgradere batteripakken.

Begge variantene av Taycan 4S sprinter til 100 km/t på 4,0 sekunder, og har en toppfart på 250 km/t. Der er med andre ord ytelser det står respekt av, selv om dette er "innstegsmodellen".

– Mottakelsen av Taycan har vært over all forventning, vi har allerede solgt nesten 300 Turbo og Turbo S i Norge. Modellen vi nå lanserer er den veldig mange på reservasjonslisten har ventet på. Når vi har fått en startpris på 900.000 kroner er dette nærmest en unik mulighet til å realisere drømmen, uttaler Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge.

Norge først i verden: Åpnet for bestilling av elektrisk Porsche

Nordic utstyrspakke

Nå er det naturligvis slik at du kan, og trolig bør, sørge for en del mer utstyr enn standard, når du kjøper en Taycan.

Porsche har selv sydd opp tre ulike utstyrspakker som du går ut med prisene på.

Nordic-pakken inkluderer blant annet den utvidede batteripakken (rekkevidde på 463 km), 20" felger, panoramatak og 4+1 seter. Prisen på denne blir 1.027.900 kroner.

Interiøret i Taycan er preget av en rekke skjermer. Blar du opp litt ekstra, får du også en egen skjerm foran passasjersetet foran.
Interiøret i Taycan er preget av en rekke skjermer. Blar du opp litt ekstra, får du også en egen skjerm foran passasjersetet foran.

Vanvittig pågang etter elektrisk Porsche

Sportslig modell

De som vil ha mer utstyr, kan gå for Innovasjon. Da får du blant annet også night vision, ekstra skjerm foran passasjeren foran og Porsche sin Electric Sport Sound. Da blir prisen 1.206.700 kroner

Hvis du ønsker største utstyrspakken velger du Ytelse. Inkludert her er oppgraderte bremser, krengingshemming og bakakselstyring i tillegg til alt utstyret i Nordic og Innovasjons-pakkene. Denne pakken koster 1.298.200 kroner.

De ulike pakkene kan imidlertid endres og konfigureres individuelt, i konfiguratoren.

Her blir Porsches elbil avslørt i buss-feltet!

Ekstremt rask

Taycan Turbo og Turbo S ble vist for publikum og lansert for første gang i september.

Toppmodellen har 625 hk (460 kW) i utgangspunktet. Men en overboost-funksjon øker effekten til 761 hk (560 kW). Det betyr også at du har et dreiemoment på 1.050 Nm.

Selv om bilen veier 2.295 kg, klarer den 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Det butter ikke før det digitale speedometeret lyser opp 260 km/t.

Fra stillestående til 200 km/t tar det 9,8 sekunder. 160 km/t har du på 6,3 sekunder. Og slik kunne vi fortsatt.

Når det gjelder videre Taycan-modeller, er det naturlig å tenke seg at det kommer i alle fall én modell til – som blir den nye innstegsmodellen. Men dette vil ikke Porsche si noe om, enda. Denne er ventet å få batteri på 80 kWt og bakhjulsdrift.

PS: Broom skal til Los Angeles i november for å teste Taycan 4S.

Etterhvert vil Taycan komme med en utgave med mindre batteri og bakhjulsdrift. Men Porsche vil foreløpig ikke snakke så mye om denne modellen.
Etterhvert vil Taycan komme med en utgave med mindre batteri og bakhjulsdrift. Men Porsche vil foreløpig ikke snakke så mye om denne modellen.

Lurer du på noe om Taycan? Vi har masse informasjon til deg:

Vi har testet Taycan: Les mer her

Her kan du lese mer om rekkevidden til Taycan

Slik gikk det da vi testet toppfarten i Taycan Turbo

Her kan du lese om interiøret i Porsches elbil

Lyst til å gå i dybden? Les mer her