Ulovlig «kompiskjøring» kan koste deg dyrt:

Lovendring gir politiet et etterlengtet verktøy mot piratsjåfører

STAVANGER (TV 2): Et smutthull i loven har gjort det vanskelig for politiet å hindre pirattaxivirksomhet i sosiale medier. Nå er smutthullet tettet og prisen for å bli tatt er høy.

– Dette er det verktøyet vi har manglet for å slå ned på denne ulovlige kjøringen, sier politiinspektør Leif Ole Topnes til Stavanger Aftenblad, som først omtalte saken.

Han sikter til såkalt «kompiskjøring» som har blitt svært utbredt i Norge de siste årene.

Tusenvis av nordmenn er medlem av ulike grupper på Facebook, hvor man avtaler kjøring seg i mellom.

Politiet mener store deler av denne aktiviteten er ulovlig. De kaller dette en moderne form for pirattaxivirksomhet.

– Det har virkelig blomstret i senere tid. Vi ser at det er veldig god trøkk på disse sidene, sier Aleksander Naley i Sør-Vest politidistrikt.

TV 2 ble med politibetjenten ut på jakt etter ulovlige «kompissjåfører».

– Har følt oss hjelpeløse

Politibetjenten tar oss med ned til en parkeringsplass midt i Stavanger. Dette er én av plassene hvor mange plukkes opp.

– Spesielt om kveldene og i helger. Butikkene rundt her er stengt da, men parkeringsplassen er gjerne full av biler som står her med motoren i gang, sier Naley.

Han drar opp telefonen og viser frem en av distriktets største grupper. Over 20.000 er medlem i den åpne Facebook-gruppen.

– Her ser vi at det er fremsatt et tilbud om en tur. Faktisk også med pris på kjøpet. Det er et klart brudd, sier han.

Dette har det imidlertid vært utfordrende for politiet på Sørvestlandet å gjøre noe med.

– Vi har følt oss litt, skal vi kalle det, hjelpeløse, sier betjenten.

Frem til nå.

OPPMERKSOM: Politibetjent Aleksander Naley håper presiseringen i lovverket vil gjøre folk oppmerksom på at de kanskje bidrar til ulovlig svart arbeid. Foto: Gunnar Ringen Johansen / TV 2
OPPMERKSOM: Politibetjent Aleksander Naley håper presiseringen i lovverket vil gjøre folk oppmerksom på at de kanskje bidrar til ulovlig svart arbeid. Foto: Gunnar Ringen Johansen / TV 2

Fire ord endrer alt

I 2016 endte en sak mot tre sjåfører med tilknytning til det app-baserte taxiselskapet Haxi i Stavanger i Høyesterett.

Anken mot sjåførene ble forkastet etter at de hadde blitt frifunnet både i tingretten og i lagmannsretten.

En sentral årsak til frifinnelsen var at en applikasjon på en mobiltelefon ikke kunne anses som offentlig sted.

Men i begynnelsen av juli ble det lagt til fire nye ord i yrkestransportlovens fjerde paragraf som endrer premissene fullstendig.

Nå heter det at:

«Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve. Det samme gjelder den som utfører persontransport mot vederlag på lignende måte som drosje når tilbud om transport blir rettet til allmennheten på offentlig plass eller via digitale plattformer

– Endringen gjør at kjøring som avtales gjennom internett mot vederlag er å anse som pirattaxi, sier Naley.

– Billig og tilgjengelig

På Universitetet i Stavanger har «alle» hørt om «kompiskjøring». Flere av studentene TV 2 treffer her er medlem i en slik gruppe.

– Det er billigere og litt lettere å prute på prisen, sier Maren Brueland Andersen.

– Det er hvis du ikke har noe annet alternativ. For eksempel hvis du er på en plass hvor det ikke går noe kollektivt, sier Maja Undheim Salte.

De har begge blitt gjort oppmerksom på presiseringen i loven og vil tenke seg om før de sender ut forespørsel i en slik gruppe igjen.

– Hva tenker dere om at dette er svart arbeid?

– Ja. Det er synd. Det går jo utover taxisjåførene. Det synes jeg er dumt, sier Brueland Andersen.

BILLIGERE: Mange studenter ved UiS har fått skyss gjennom slike Facebook-grupper. Motivasjonen er økonomisk. Med den nye lovendringen vil Maren Brueland Andersen (til venstre) og Maja Undheim Salte tenke seg om før de benytter seg av tilbudet igjen. Foto: Gunnar Ringen Johansen / TV 2
BILLIGERE: Mange studenter ved UiS har fått skyss gjennom slike Facebook-grupper. Motivasjonen er økonomisk. Med den nye lovendringen vil Maren Brueland Andersen (til venstre) og Maja Undheim Salte tenke seg om før de benytter seg av tilbudet igjen. Foto: Gunnar Ringen Johansen / TV 2

– Ødelegger inntektsgrunnlaget

Det synes, ikke overraskende, Norges Taxiforbund også.

Ifølge en kartlegging forbundet utførte tidligere i år, finnes det rundt 120 slike grupper landet over. Til sammen har gruppene flere hundre tusen medlemmer.

– Det blir upresist å kalle det «kompiskjøring». Du er ikke kompis med 20.000 medlemmer i en Facebook-gruppe, sier Atle Hagtun, redaktør i Norges Taxiforbund.

Næringen er lite imponert over at slike grupper har fått holde på i årevis. Hagtun er imidlertid fornøyd med at ordlyden i yrkestransportloven nå er endret.

– Dette er svart kjøring i stort omfang som ødelegger inntektsgrunnlaget for en viktig samfunnstjeneste, sier han.

FORESPØRSLER: I Facebook-gruppen er det mange som ønsker en sjåfør. Foto: Skjermdump
FORESPØRSLER: I Facebook-gruppen er det mange som ønsker en sjåfør. Foto: Skjermdump

Bøter og avskiliting

Politibetjent Naley understreker at politiet ikke har som formål å ta flest mulig. Han tror imidlertid mange ikke har vært klar over at det er ulovlig.

– Formålet er å gjøre folk oppmerksom på at man faktisk kan være med å bidra til svart arbeid. Det er også et sikkerhetsaspekt ved dette. Man vet jo ikke om en sjåfør man ikke kjenner har lappen, eller om bilen er EU-godkjent.

Han minner også om at det er forskjell på samkjøring og piratkjøring.

– Det er ikke noe i veien for å dele på drivstoffutgiftene om man skal samme vei. Det er noe annet om man kjører noen man ikke kjenner til flyplassen mot betaling, sier han.

Og om man bryter denne fjerde paragrafen og blir tatt – da vil det kunne få sviende konsekvenser.

– Her i distriktet er første reaksjon 10 000 kroner i forelegg, altså en bot. Det ligger også an til at bilen din vil få et bruksforbud i tre måneder, sier Naley.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook