– Dette er det verktøyet vi har manglet for å slå ned på denne ulovlige kjøringen, sier politiinspektør Leif Ole Topnes til Stavanger Aftenblad, som først omtalte saken.
Han sikter til såkalt «kompiskjøring» som har blitt svært utbredt i Norge de siste årene.
Tusenvis av nordmenn er medlem av ulike grupper på Facebook, hvor man avtaler kjøring seg i mellom.
Politiet mener store deler av denne aktiviteten er ulovlig. De kaller dette en moderne form for pirattaxivirksomhet.
– Det har virkelig blomstret i senere tid. Vi ser at det er veldig god trøkk på disse sidene, sier Aleksander Naley i Sør-Vest politidistrikt.
TV 2 ble med politibetjenten ut på jakt etter ulovlige «kompissjåfører».
– Har følt oss hjelpeløse
Politibetjenten tar oss med ned til en parkeringsplass midt i Stavanger. Dette er én av plassene hvor mange plukkes opp.
– Spesielt om kveldene og i helger. Butikkene rundt her er stengt da, men parkeringsplassen er gjerne full av biler som står her med motoren i gang, sier Naley.
Han drar opp telefonen og viser frem en av distriktets største grupper. Over 20.000 er medlem i den åpne Facebook-gruppen.
– Her ser vi at det er fremsatt et tilbud om en tur. Faktisk også med pris på kjøpet. Det er et klart brudd, sier han.
Dette har det imidlertid vært utfordrende for politiet på Sørvestlandet å gjøre noe med.
– Vi har følt oss litt, skal vi kalle det, hjelpeløse, sier betjenten.
Frem til nå.
Fire ord endrer alt
I 2016 endte en sak mot tre sjåfører med tilknytning til det app-baserte taxiselskapet Haxi i Stavanger i Høyesterett.
Anken mot sjåførene ble forkastet etter at de hadde blitt frifunnet både i tingretten og i lagmannsretten.
En sentral årsak til frifinnelsen var at en applikasjon på en mobiltelefon ikke kunne anses som offentlig sted.
Men i begynnelsen av juli ble det lagt til fire nye ord i yrkestransportlovens fjerde paragraf som endrer premissene fullstendig.
Nå heter det at:
«Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve. Det samme gjelder den som utfører persontransport mot vederlag på lignende måte som drosje når tilbud om transport blir rettet til allmennheten på offentlig plass eller via digitale plattformer.»
– Endringen gjør at kjøring som avtales gjennom internett mot vederlag er å anse som pirattaxi, sier Naley.