Denne måneden kommer et nytt bilmerke til Norge

Målet er å selge 1.000 biler neste år.

Kinesiske Chery kommer til Norge i høst, de starter med denne modellen som heter Chery Arrizo 5e.
Kinesiske Chery kommer til Norge i høst, de starter med denne modellen som heter Chery Arrizo 5e.

I høst er det klart for to helt nye bilmerker i det norske markedet. Kanskje ikke helt overraskende kommer begge fra Kina. Og det er vel heller ikke overraskende at det her handler om elbiler.

Tidligere i høst var vi i Broom i Belgia, og fikk vite mer om hvordan MG skal satse i Europa og Norge.

Nå er det klart at kinesiske Chery kommer med sine første biler til Norge helt i slutten av oktober.

Det er bransje-nettstedet Bilnytt som melder dette.

Båt på vei til Norge

RSA som i dag importerer blant annet Suzuki og Isuzu til Norge, står bak.

– Vi starter salget umiddelbart. Den første bilen er Chery Arrizo 5e med rekkevidde på 379 km. Bilen har god plass og vi priser den til 299.900 kroner, sa Espen Kristoffersen som er ansvarlig for nye bilmerker hos RSA, til Bilnytt da nyheten sprakk tidligere i høst.

Den første bilbåten med elektriske Chery Arrizo 5e har forlatt Kina med kurs for Drammen. 31. oktober kommer de første 300 elbilene. Neste år er det budsjettert med minst 1.000 biler. Norge blir det første landet som skal selge kun elektriske Chery.

Nytt bilmerke: Norge får verdens første butikk

Her er nykommeren fotografert på Fornebu. Foto: Chery.no.
Her er nykommeren fotografert på Fornebu. Foto: Chery.no.

460 liters bagasjerom

– Det som gjør kinesiske biler til Norge ekstra aktuelt nå, er elbiler. Kinesiske produsenter har god tilgang til batterier, og produserer allerede elbiler med lang rekkevidde. Neste år innføres det høye bøter på CO2-utslipp i Europa, kinesiske produsenter kan selge kvoter på samme måte som Tesla har gjort. Dette gjør det aktuelt for kineserne å lansere elbiler i Europa, og da er Norge et egnet sted å begynne, sier sjefredaktør Atle Falch Tuverud i BilNytt.no.

Det vi vet om Chery Arrizo 5e så langt foruten pris og rekkevidde, er at bilen er 4,57 meter lang. Den har et bagasjerom på 460 liter. Som på endel andre elbiler kan hengerfeste ikke leveres.

Dette bilmerket har du neppe hørt om

Slik ser det ut innvendig, ikke overraskende med en ganske stor skjerm midt på dashbordet. Foto: Chery.no.
Slik ser det ut innvendig, ikke overraskende med en ganske stor skjerm midt på dashbordet. Foto: Chery.no.

SUV med 4x4

Elmotoren er på 122 hestekrefter og batteripakken på 54 kWt kan lades til 80 prosent på en halv time.

RSA ruller i starten ut Chery hos til sammen 25 forhandlere, som til sammen dekker ganske store deler av landet. Importøren skal også være i kontakt med flere som er interessert i å selge Chery. Forhandlernettet kan derfor bli utvidet, etter hvert.

Bilene vil bli solgt med samme garantvilkår som øvrige elbiler RSA importerer, som er 8 år og 160.000 kilometer for batteriet.

LES MER: Nå kommer et nytt bilmerke til Norge

Chery Arrizo er en relativt kompakt elbil, med bagasjerom på 460 liter. Foto: Chery.no.
Chery Arrizo er en relativt kompakt elbil, med bagasjerom på 460 liter. Foto: Chery.no.

Se video: Visste du at denne kommer fra Kina?