Elbilen I-Pace har snudd opp-ned på hele situasjonen for Jaguar i Norge. Fra å ligge helt i bunnen av registreringsstatistikkene, har de gjort et solid byks oppover.

Vi skal ikke lenger tilbake enn til 2017 før antall solgte Jaguarer her hjemme var 299.

I fjor ble det en formidabel økning, til 1.360 eksemplarer. Og i år fortsetter oppturen.

Ved utgangen av september hadde Jaguar levert ut 2.813 biler. Dermed blir 2019 et helt unikt år i Jaguar-historien her hjemme.

Solgt Jaguar i 40 år

Dette merkes også godt på forhandlernivå. Jaguar opplyser nå at ingen andre europeiske forhandlere har solgt flere eksemplarer av I-Pace enn AS Insignia i Oslo.

Faktisk har Insignia levert ut flere Jaguar I-Pace enn mange europeiske land til sammen.

Insignia har solgt Jaguar i 40 år og historien går enda lenger tilbake – faktisk helt tilbake til 1974. Da startet de som autorisert Jaguar-verksted.

Siden har det skjedd mye i bilverdenen, og spesielt de siste 18 månedene har vært en elbilrevolusjon for forhanderen som selger nesten hver tredje I-Pace i Norge.

Denne er fra samme konsern og har blitt ladbar

Entusiastene hos AS Insignia leverer imponerende resultater og selger mer I-Pace enn noen annen Jaguar-forhandler i Europa i år.
Entusiastene hos AS Insignia leverer imponerende resultater og selger mer I-Pace enn noen annen Jaguar-forhandler i Europa i år.

15 biler om dagen

Allerede i midten av september kunne de overrekke nøklene til I-Pace nummer 1.000. Kjøperen var Raymond Østlund som hentet bilen hos forhandleren i Konows gate.

I perioder har Insignia vært oppe i 15 biler om dagen. Det byr naturligvis på utfordringer. To nye selgere er ansatt, i tillegg til en logistikkansvarlig, fire produktspesialister som har håndtert prøvekjøringer og utleveringer og flere nye mekanikere.

Marius Hayler er ny landssjef hos Jaguar Land Rover-importøren i Norge. Han understreker at kundeopplevelse blir stadig viktigere.

SUV-favoritter kommer som elbiler

Raymond Østlund (til venstre) kjøpte I-Pace nummer 1.000 hos Insignia i Oslo.
Raymond Østlund (til venstre) kjøpte I-Pace nummer 1.000 hos Insignia i Oslo.

Den første som utfordret Tesla

– Allerede til neste år vil nesten alle bilmerker ha elbiler, og konkurransen vil bli mye større. Det som kommer til å definere suksess eller fiasko, er evnen til å fokusere enda mer på kundeopplevelsen. Og med over 1000 leverte I-Pace hittil, har Insignia vist at de både har kapasiteten og ekspertisen til å sikre nettopp det, sier Hayler, i en pressemelding.

Da I-Pace kom på markedet i fjor, var dette den første bilen som for alvor utfordret Model S og Model X fra Tesla. Senere har flere konkurrenter kommet etter. Både Audi (e-tron) og Mercedes (EQC) har lansert elektriske SUV-er, en rekke andre merker har biler på vei.

Den store bølgen av nye elbiler kommer fra neste år av. Det vil gi elbilkundene langt mer å velge mellom enn i dag.

Sjekk hva du må betale for millionbilen nå

Fra svært lave nivåer, har Jaguar-salget her hjemme tatt helt av. Årsaken er elektrisk og heter I-Pace.
Fra svært lave nivåer, har Jaguar-salget her hjemme tatt helt av. Årsaken er elektrisk og heter I-Pace.

LES MER: Vi dro på vintertur med I-Pace

Se video: Fire grunner til at dette blir Norges mest solgte neste år