VW Golf er bilen som gjennom tiår har hatt det norske folk i sin hule hånd. Modellen har i en årrekke vært på toppen av norske salgsstatistikker. Det er den for så vidt enda – da med den elektriske versjonen e-Golf, som importøren har priset svært aggressivt.

Kanskje først og fremst for å forsøke å ta igjen Tesla Model 3, som Norges mest solgte bil i år. Det er el-versjonen av Golf som er hot nå. Mens bensin og dieselmotor, selges det knapt her hjemme.

Det er ingen hemmelighet at dagens generasjon av Golf går mot slutten. En helt ny generasjon skal vises om bare noen få uker. Den vil være på markedet før sommeren.

Den populære e-Golf bli ikke med i modell-sortimentet videre. Den erstattes av elbilen VW I.D 3, som heller ikke er langt unna. I.D vil bli en hel serie med elbiler i ulike segmenter fra VW.

Heftige modeller til gunstig pris

Dette i sum gjør at den norske importøren nå tar grep og kjører tøffe kampanjer, på det som tradisjonelt sett var gjeve modeller, før "alle" skulle ha elbil...

– Den syvende generasjonen av Volkswagen Golf er på toppen av sitt utviklingsløp. Det feirer vi med en knallpriser på noen av våre mest attraktive modeller med klassisk drivlinje. Og nettopp muligheten til å sikre seg Golf GTI og Golf R til spesialpris, er en noe som alle entusiaster må merke seg, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge, i en pressemelding.

For første gang i historien blir nemlig spydspissmodellene Golf GTI og Golf R tatt med i en salgskampanje. Golf GTI Performance har en TSI-motor med 245 hk, og vil koste fra 449 900 kroner, mens råskinnet Golf R har hele 300 hk. Den vil nå koste fra kroner 579 900.

Her kan du lese mer fra lanseringen av ID.3:

Nesten 45.000 kroner i rabatt

Golf Highline 150 hk TSI EVO DSG vil ha en omfattende utstyrspakke, 150 hk bensinmotor med sylinderkutt-teknologi, og syvtrinns DSG-automatgirkasse – til en pris fra 349 900 kroner. Det er en rabatt på hele 44.500 kroner, noe som gjør den billigere enn den tidligere bestselgeren med 115 hk TSI-motor.

Golf produseres i rundt to millioner eksemplarer årlig. Av disse er bare 16.000 e-Golf og halvparten av disse igjen, havner i Norge.

VW Golf har helt siden starten, i 1974, vært en stor bil-suksess her hjemme. Det skal bli spennende å se hvordan den nye generasjonen, den åttende i rekken, blir tatt i mot når den tid kommer.

Enn så lenge kan man altså gjøre gode kjøp på "opphørssalget" på den utgående modellen. Kanskje holder det til å vippe Tesla ned fra bestselger-tronen også?

Les også: Dette er VW viktigste bil siden Bobla

Video: Om alt går etter VWs plan så skal dette bli Norges mest solgte bil.