Perfekt hvis du har dårlig tid til hytta

BMW kommer med spreke SUV-nyheter.

BMW X5 og X6 kommer begge i morsomme og kjøreglade M-utgaver. Men billige blir de ikke.
BMW X5 og X6 kommer begge i morsomme og kjøreglade M-utgaver. Men billige blir de ikke.

X-modellene til BMW har siden starten med X5 i 1999 vært svært viktig for salget, også i Norge. X forteller at det er en litt høy og SUV-aktig bil det er snakk om. Som regel med firehjulsdrift, selv om unntak finnes.

Med andre ord en biltype som passer oss nordmenn veldig godt.

Tilbake i 2017 innledet BMW en stor modelloffensiv. De har siden introdusert en mange nye modeller i flere segmenter.

Blant de mange elektrifiserte modellene er det også rom for biler med «det lille ekstra» og bokstaven M i navnet.

To SUV-nyheter

Nå avdukes to nye og kjøreglade SUV-er; helt nye X5 M og X6 M.

Under panseret i de nye M-modellene finner vi en 4,4-liters V8 bensinmotor med BMWs M TwinPower turboteknologi. Ytelsene er på opp til 625 hk med et dreiemoment på 750 Nm. De kraftigste utgavene gjør unna sprinten fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder, det er 0,4 sekunder raskere enn forrige generasjon.

BMW X5 M, for deg som har dårlig tid til hytta ...
BMW X5 M, for deg som har dårlig tid til hytta ...

X5 M og X6 M kommer i flere versjoner. Standardutgavene, om slikt kan kalles standard, yter 600 hk og bruker 3,9 sekunder fra stillestående til 100 km/t. Competition-utgavene byr på ytterligere 25 hk. I tillegg til «ekstra krutt» har Competition-modellene også særegne tekniske løsninger for enda spissere kjøregenskaper, utvidet standardutstyr og egne designdetaljer.

Du kan kjøpe høyere toppfart

Alle modellene har elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t, som kan økes til 290 km/t dersom man krysser av for «M Driver’s Package» i tillegg.

Kreftene overføres til bakken via en 8-trinns M Steptronic automatgirkasse og firehjulsdrift. Med M xDrive prioriteres egenskapene til bakhjulsdrift i kombinasjon med egenskapene til firehjulsdriften. Med to egne modus for firehjulsdriften og aktiv M-differensialsperre på bakakselen, skal M xDrive sikre optimalt grep og retningsstabilitet.

Med BMW X7 blir du kongen av høstferien:

Se alle bildene av BMW X6 M og X5 M her:
Se alle bildene av BMW X6 M og X5 M her:
BMW X6 M.
BMW X6 M.
BMW X6 M
BMW X6 M
BMW X5 M
BMW X5 M
BMWE X5 M
BMWE X5 M
BMW X5 M
BMW X5 M
BMW X5 M og X6 M.
BMW X5 M og X6 M.

Skiller seg ut

De nye M-modellene har flere designmessige signaturtrekk man kjenner fra andre M-modeller: Store luftinntak i frontspoileren, egne sidespeil, egen spoiler og diffusor i støtfangeren bak, takspoiler (X5 M) og bakspoiler (X6 M), samt 21’’ M-felger, er noen av elementene som skiller de to SUV-ene fra sine noe mer moderate familiemedlemmer.

Interiøret skiller seg også noe fra de andre X5- og X6-modellene. Instrumenteringen er egen for M-modellene og på rattet finnes de røde M-knappene som lar føreren bestemme bilens oppsett. Den særegne girspaken og elektrisk justerbare sportsseter i eget M-design er andre elementer som understreker sportsligheten i interiørdesignet.

Bilsalget: Ni førsteplassser på rad – men i år kan det ryke

Billige blir de ikke

Priser:

BMW X5 M kr. 1.999.000

BMW X5 M Comp. kr. 2.133.000

BMW X6 M kr. 2.028.000

BMW X6 M Comp. kr. 2.162.000

X5 M og X6 M har premierer på den internasjonale bilutstillingen i Los Angeles i november. Lanseringen starter i begynnelsen av april 2020.

– Festen er ikke over, det er kake igjen, som det heter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

– Vi i BMW ønsker å gi våre kunder valgfrihet blant et stort utvalg av modeller. I tråd med denne strategien elektrifiserer vi store deler av modellutvalget, samtidig som vi utvider vår portefølje BMW M-modeller, sier Tegneby videre.

Les også: Vår test av nye BMW X5 her:

Video: BMW har mange spennende ting på gang. Hør mer her: