Mercedes er i full gang med sin elbil-satsning. Innen 2022 skal ti helelektriske modeller være på plass, og det investeres rundt 100 milliarder kroner i den nye EQ-merkevaren de neste årene.

Det er EQC som markerer starten på den elektriske epoken til Mercedes.

Helt siden vi så de første konseptbildene av bilen i 2016 – har interessen for den elektriske SUV-en vært stor, spesielt her hjemme.

De aller ivrigste har ventet på bilen i rundt to år, men nå er ventetiden endelig over. I går var det nemlig offisiell Norgespremiere på EQC, inkludert den aller første kundeleveringen.

Det skjedde hos Bertel O. Steen Ullevål, som er en av landets største Mercedes-forhandlere.

Rett til hytta

Blant de over 2.600 som har reservert bilen, og betalt depositumet på 20.019 kroner, er det Jan Erik Westby som kan krone seg med tittelen «Norges første EQC-eier».

Han fikk overlevert bilen sent i går kveld, etter å ha ventet i drøye to år.

– Ja, dette var virkelig moro. Nå har jeg gledet meg lenge, og det var godt å endelig få nøklene til bilen, forteller Jan Erik, og legger til at familien allerede har en liten elbil fra før.

Nå får den besøk av en splitter ny EQC 400, med AMG-pakke.

– Det var et godt råd fra selgeren, og jeg ser jo at AMG-eksteriøret gjør bilen ekstra tøff å se på. Nå gleder jeg meg skikkelig til å kjøre til hytta på Blefjell, det blir stas, smiler Jan Erik.

Dette er Norges første EQC overlevert til kunde. Her med AMG-line-pakke.
Dette er Norges første EQC overlevert til kunde. Her med AMG-line-pakke.

Mercedes EQC blir en av årets viktigste nyheter

200 leveringer i år

Etter gårsdagens startskudd for EQC i Norge, er naturligvis forventningene til bilen store. Siden B-Klasse electric gikk ut av produksjon sommeren 2017, har ikke Mercedes hatt noen elbil å tilby.

Nyheten henger bokstavelig talt høyt. Her er det like før EQC heises ned til de fremmøtte på Bertel O. Steen Ullevål.
Nyheten henger bokstavelig talt høyt. Her er det like før EQC heises ned til de fremmøtte på Bertel O. Steen Ullevål.

Men nå kommer de altså på løpende bånd fremover, i tillegg til en massiv satsning på ladbare hybrider.

– Vi og alle forhandlere har store forventninger til EQC. Den blir helt klart vår viktigste enkeltmodell i 2020, forteller Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz personbil.

Han legger til at responsen på nye EQC så langt har vært veldig bra, og at det allerede ble signert flere kontrakter bare på Bertel O. Steen Ullevål i går kveld.

– Vi regner med å levere 200 biler til kunder i år, noe som har vært planen hele tiden, og den ser ut til å holde, sier Myhre.

Bli med når vi tester Mercedes-AMG GT R PRO på bane!

Med 408 hk og 760 Nm, klarer SUV-en 0-100 km/t på 5,1 sekunder. Rekkevidden er 417 kilometer, målt etter WLTP.
Med 408 hk og 760 Nm, klarer SUV-en 0-100 km/t på 5,1 sekunder. Rekkevidden er 417 kilometer, målt etter WLTP.

Tøff konkurranse

I Norge prises EQC fra 607.000 kroner. Det inkluderer også en god utstyrsliste som den norske importøren verdsetter til 70.000 kroner.

Stemningen var mer majestetisk enn elektrisk da EQC ble firt 60 meter ned mot publikum.
Stemningen var mer majestetisk enn elektrisk da EQC ble firt 60 meter ned mot publikum.

Helt konkret innebærer det blant annet 4MATIC firehjulsdrift, multimediesystemet MBUX, heldigital cockpit med 2 x 10,25″ display, elektriske seter, ryggekamera, akustiske ruter med ekstra isolering og lyddemping, varmeseter foran og automatisk nødbrems.

Men tross mye utstyr, og ikke en helt avskrekkende prislapp, vil Mercedes EQC utvilsomt få tøff konkurranse. De to argeste konkurrentene kommer fra Audi og Jaguar, med henholdsvis e-tron og I-Pace. Begge disse har også fått en god mottakelse i Norge.

Sammenlignet med EQC er begge konkurrentene priset høyere fra start. Audi e-tron begynner på 641.580 kroner, mens Jaguaren har en startpris på 639.950 kroner.

Prøvekjørt: Nye GLE 350de leverer klasseledende rekkevidde

Her kan du se flere bilder fra Norgespremieren av EQC:

^

Les vår test av nye Mercedes EQC her

Mesterkokk Eyvind Hellstrøm kjører også SUV fra Mercedes, men der stopper også likheten til EQC. Se mer i Broompraten: