200 biler til – så forsvinner denne
Sier farvel med en ny spesialversjon av i8.
Det var i 2014 BMW lanserte sin aller første sports-hybridbil, i8.
Den fikk massiv oppmerksomhet, mye på grunn av det spektakulære designet ingen annen BMW-modell har matchet.
Som vanlig har BMW prioritert kjøreegenskapene i utviklingen av i8. Men også bærekraft har vært avgjørende, noe som blant annet speiles i den hybride drivlinjen.
Med fulladet batteri skal i8 klare 55 kilometer på ren strøm, selv om de færreste i8-eierne neppe bryr seg nevneverdig om akkurat det.
I stedet er det ytelser og kjøreglede som står i fokus, og akkurat der leverer i8 i bøtter og spann. Det kan nok også forklare hvorfor i8 har blitt verdens mest solgte ladbare sportsbil.
Slutt
Selv om i8 har solgt godt i klassen, er bilen allerede på vei til å fases ut. Som planlagt skal nemlig i8 legges ned til neste år.
Dermed har bilen fått en svært kort levetid, med kun fem år, når produksjonen ender i april 2020.
Dette bekrefter BMW selv i forbindelse med annonseringen av en siste utgave av i8. Den får navnet Ultimate Sophisto Edition, og skal kun lages i et svært begrenset antall.
Norges mest solgte får stryk i sikkerhetstest: – Viser farlig oppførsel
Nye detaljer
Nærmere bestemt 200 eksemplarer, fordelt mellom både coupé- og roadster-utgavene.
Ultimate Sophisto Edition-utgaven av i8 får kun visuelle forandringer. Blant annet en spesiallakk på karosseri og felger. Detaljer som sorte kalippere og nye lyktglass er også nytt på modellen.
På innsiden understreker BMW at det er snakk om en limited-utgave, ved å stemple produksjonsnummeret både i midtkonsollen og ved døra.
Tidenes raskeste BMW utsolgt i Norge på et blunk!
Samme motor
Teknisk og mekanisk er det ingenting som skiller Ultimate Sophisto Edition-utgaven med dagens i8.
BMW løfter morobilen til nye høyder
Det vil si at drivlinjen er akkurat den samme, nemlig en 3-sylindret 1,5 liters bensinmotor, som får bistand fra en elmotor.
Samlet systemeffekt er 374 hk og 570 Nm. 0-100 km/t er i mål på 4,6 sekunder i roadsterutgave.
Hvorvidt den nye Ultimate Sophisto-versjonen kommer til Norge er ikke kjent, ei heller prisen. Men ettersom det nå igjen bekreftetes at i8 legges ned, vil antagelig ikke populariteten synke i årene som kommer…
Les full test av i8 Coupé her.
BMW fortsetter grill-satsningen. Omtrent slik kommer fremtidens modeller til å se ut...