BankID på mobil opplevde mandag innloggingsproblemer for kunder som bruker Telenor som operatør.

– Tjenesten har vært nede i 20 minutter. Vi vet foreløpig ikke hva som er årsaken, men jobber med å løse problemet, sa kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i BankID og Vipps til TV 2.

Kommunikasjonssjefen opplyste at kodebrikken fortsatt vil fungere mens tjenesten er nede.

Ved kommunestyre- og fylkestingsvalget 2019 har flere velgere fått en elektronisk utsendelse av valgkort.

For å kunne benytte valgkortet må man logge seg inn med BankID.

– For velgere som har fått et digitalt valgkort, er det mulig å stemme uten. Så lenge du har med deg identifikasjon vil du kunne få utdelt et nytt valgkort der du velger å stemme, sa Kjærnes.

Klokken 16.49 var feilen rettet.

– Da er problemene med BankID på mobil for Telenor rettet opp i, og tjenesten fungerer som normalt igjen, sier Kjærnes.

Operatør som er koblet til telenor sitt mobilnett ble også rammes av feilen. Kunder som har følgende operatører kunne ikke kunne benytte BankID på mobil mandag: Talkmore, Fjordkraftmobil, Saga mobil, PepCall, Dipper, Telipol, Sponz, Gudbrandsdal Energi mobil, Hudya mobil og Happybytes.