De politiske partiene har brukt millioner av kroner på å få ut sine budskap, men hvem har lykkes best?

Juryleder Terje Svabø og ansvarlig redaktør i Kampanje, Knut-Kristian Hauger, er klare i sin avgjørelse.

De mener MDG er den klare vinneren av valgkampen.

Digital synlighet

– MDG skårer bra på den digitale synligheten og har gjennomført en del gode kampanjer på de ulike sosiale medie-plattformene, sier Hauger.

Han presiserer at de har sett på hvem som har hatt den beste valgkampen, ikke hvem de mener har den beste politikken.

De annonserte vinneren og overrakte diplom på Nyhetskanalen søndag. Se video av overrekkelsen i videovinduet øverst.

Une Bastholm i MDG, som tok imot diplomet, er beæret over prisen.

– Dette er veldig stas. Vi er aller mest opptatt av politikken vår, men det er veldig stas å lykkes med valgkampen, sier Bastholm.

– Vi er et helt annet parti nå enn vi var i 2015. Det merker vi, sier hun.

MDG kjemper for klima og miljø - og har vært en tydelig motvekt til bompengemotstanderne i bompengedebatten som har preget valgkampen.

Tydelig budskap

Svabø mener valgkampen har vært kaotisk og uforutsigbar, men at de som har gjort den beste valgkampen har lykkes med å være tydelige i sitt budskap.

– MDG har ikke vært skuddredde i det hele tatt. Da bompengekrisen kom, så sto MDG fast og sa at «vi elsker bompenger», sier Svabø.

Senterpartiet kom på en god andreplass i kåringen. I likhet med MDG har de hatt et tydelig og målrettet budskap, mener juryen.

Kampanje har i nærmere 30 år kåret ett parti til vinner av selve valgkampen. Dette er første gang Miljøpartiet De Grønne vinner.

Juryen har blant annet sett på partienes bruk av digital markedsføring. De har fått hjelp av Teknologi- og designselskapet Knowit og strategisk rådgiver Jannikke Hannevik for å gjøre analyse av partienes bruk av Google, Facebook og Instagram.