Nå er det bare få dager til årets bilmesse i Frankfurt åpner dørene. Som vanlig ventes det flere spennende nybil-lanseringer, og i kjent stil velger flere av bilprodusentene å tease nykommerne litt i forkant.

Hos Mercedes er det spesielt to SUV-er mange gleder seg til å se nærmere på.

Her får nemlig både GLB, som bygger på B-Klasse, og den større GLE Coupé sin verdensdebut.

Lover ladbar utgave

Sistnevnte kom på markedet for bare fire år siden. Men nå er det altså klart for en helt ny generasjon, basert på nyeste utgave av GLE.

Den har Mercedes jobbet mye med, og sørget for at bilen har fått de oppgraderingene den trenger. Spesielt er det helt nye interiøret i GLE etterlengtet, og noe som naturligvis videreføres i coupé-utgaven av bilen.

I likhet med storebror GLS, skal også GLE og GLE Coupé bygges ved Daimlers anlegg i Tuscaloosa, Alabama.
I likhet med storebror GLS, skal også GLE og GLE Coupé bygges ved Daimlers anlegg i Tuscaloosa, Alabama.

I første omgang kommer nyheten med tre motoralternativer: To dieselmotorer og en AMG-versjon, som drikker bensin.

Diesel-alternativene er GLE Coupé 350 d 4Matic eller 400 d 4Matic, med henholdsvis 272 og 330 hestekrefter. Disse leveres fra en rekkesekser på 3 liter.

Mercedes lover dessuten at en ladbar hybrid er under utvikling, noe som kan bli spesielt interessant i Norge.

Her ventes det en elektrisk rekkevidde på solide 100 km, målt etter WLTP-standarden.

Les mer om nye GLE

Nye GLE har fått et stort og viktig løft på interiørsiden.
Nye GLE har fått et stort og viktig løft på interiørsiden.

AMG

Vanligvis venter Mercedes noe med å avsløre AMG-utgaven av nye modeller. Men denne gangen kjører de på, og viser oss like gjerne bilen i AMG 53-utførelse.

Dette blir den foreløpige toppmodellen, før en AMG 63 plutselig dukker opp.

Bilen er 494 cm lang og 201 cm bred, en økning på henholdsvis 39 og 7 mm sammenlignet med forgjengeren.
Bilen er 494 cm lang og 201 cm bred, en økning på henholdsvis 39 og 7 mm sammenlignet med forgjengeren.

Under panseret på nye AMG GLE 53 4Matic+ Coupé, finner vi også en 3-liters sekser, kombinert med et 48 volts mildhybrid-system.

Bensinmotoren yter 435 hk og 520 Nm alene, og får noe drahjelp av elmotoren på 22 hk og 250 Nm i kortere perioder.

Sammen med firehjulsdrift og AMG sin Speedshift-kasse på ni trinn, koster den voksne SUV-en unna 0-100 km/t på 5,3 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250…

BMW X5: Dette er bilen som takler både skudd og eksplosjoner

Baklysene er ut til å være inspirert fra nyeste generasjon A-Klasse. Dette lyktdesignet ventes forresten å komme på nye S-Klasse også.
Baklysene er ut til å være inspirert fra nyeste generasjon A-Klasse. Dette lyktdesignet ventes forresten å komme på nye S-Klasse også.

Mer sportslig

Sammenlignet med "vanlig" GLE, ønsker Mercedes at coupé-versjonen av bilen skal oppleves mer sportslig. Derfor er akselavstanden for eksempel 60 mm kortere..

Også designet skal hinte til en mer sportslig karakter, med den fallende taklinjen. I AMG-versjon kjenner vi igjen de store luftinntakene foran, kombinert med Panamericana-grillen, som tidligere kun var forbeholdt AMG 63-modellene.

Håndtakene i midtkonsollen kjenner vi igjen fra andre generasjon ML.
Håndtakene i midtkonsollen kjenner vi igjen fra andre generasjon ML.

Hekken på bilen rundes av med en diffusor som er hjem til fire trill runde eksosrør. Her serveres i tillegg et hissig lydbilde, men fullt så brutalt som 63-versjonen med V8-er blir det nok ikke.

Bilen får også AMG sitt Ride Control-system, med ulike kjøreprogram som tilpasser både gassrespons og hvordan understellet oppfører seg.

Nye GLE Coupé debuterer straks på bilmessen i Frankfurt. Hva prisen blir i Norge er ikke bekreftet, men den legger seg antagelig noe over nye GLE, som begynner på 931.900 kroner med minste dieselmotor.

^

Eyvind Hellstrøm feirer med ny millionbil – her får han teste den:

Mercedes har aldri solgt flere AMG-modeller i Norge