Venter økning i salg av el-sparkesykler
Rundt 30.000 små elektriske kjøretøy har blitt solgt i Norge hittil i år. Flesteparten var el-sparkesykler, og bransjen forventer at salget vil øke ytterligere.
For første gang har Elektronikkbransjen målt salget av små elektroniske kjøretøy som inkluderer både hoverboards, el-skateboards og el-sparkesykler.
I løpet av det siste halvåret har 30.000 slike kjøretøy blitt solgt over disk i Norge.
– Mikromobilitet er virkelig i vinden, og vi ser at det er de dyrere produktene som brukes til å komme seg enten helt til jobb eller til nærmeste kollektivtransport som øker mest. Bransjen forventer at salget av disse produktene kommer til å øke kraftig, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Elektronikkbransjen i en pressemelding.
Ruter-samarbeid med Tier
Det finnes ikke egne salgstall på el-sparkesykler, men ifølge tilbakemeldinger fra bransjen er sparkesyklene det mest solgte fremkomstmiddelet. Dette skyldes i stor grad at flere aktører har etablert seg med utleievirksomhet, særlig i Oslo.
El-sparkesyklene har raskt blitt et populært fremkomstmiddel. Samtidig har debatten rast både rundt hvordan de påvirker bybildet, samt sikkerheten.
Fra april til og med juni ble 187 personer skadd i forbindelse med ulykker ved bruk av elektrisk sparkesykkel. Dette gjaldt både private modeller og utleiemodeller.
21. august ble det kjent at kollektivselskapet Ruter nå inngår samarbeid med tyske Tier om el-sparkesykler slik at personer med månedskort også vil få tilgang til fremkomstmiddelet i Oslo.
Mobil- og DAB-salget ned
Tall fra bransjen viser at salget av smarthøyttalere har doblet seg siden i fjor, mens både mobilsalget og salget av DAB-radioer har falt med henholdsvis 11 og 13 prosent.
– Flere produsenter har kommet med toppmodeller som koster godt over 10.000 kroner, og da beholder folk gjerne mobilene lengre. Det har også vært noe uro i markedet, og alt dette har påvirket nordmenns kjøpsvaner, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo.
Samlet sett har verdien av elektronikksalget falt med tre prosent siden i fjor, og tendensen er at nordmenn kjøper litt færre, men dyrere produkter enn før.