Glem Postmann Pat-biler – nå er det dette som gjelder

Skal erstatte de tradisjonelle varebilene.

Posten tenker nytt og skal snart begynne å teste ut denne, en elvaresykkel som kan ha med seg hele 2,5 kubikk. Foto: Posten.
Posten tenker nytt og skal snart begynne å teste ut denne, en elvaresykkel som kan ha med seg hele 2,5 kubikk. Foto: Posten.

Det er ikke så veldig lenge siden små, røde varebiler var det obligatoriske arbeidsverktøyet for mange norske postmenn- og kvinner.

De ble brukt til å frakte brev og pakker rundt. Ofte med en dieselmotor under panseret.

Men det grønne skiftet har forlengst kommet til Posten også. De siste årene har de vært langt fremme med å teste ut nye løsninger. Ikke bare elbiler – men også kjøretøyer som virkelig skiller seg ut fra mengden.

Posten er først

Nå er det klart for ett til: Posten har nemlig gått til innkjøp av nye elvaresykler, som skal erstatte tradisjonelle varebiler. Bonus: De kommer seg også svært lett frem i bygatene.

Syklene lages av den engelske produsenten EAV, og Posten er det første selskapet som tar i bruk den største modellen med lastekapasitet på opp mot imponerende 2,5 kubikkmeter. Da er det kanskje en fordel om ikke alle pakkene ombord er veldig tunge...

Kinesisk varebil testes ut i Norge

Vi har etter hvert blitt vant til å se elektriske varebiler fra Posten. Men de jobber med mange flere løsninger enn dette. Foto: Scanpix.
Vi har etter hvert blitt vant til å se elektriske varebiler fra Posten. Men de jobber med mange flere løsninger enn dette. Foto: Scanpix.

Flere viktige satsinger

– Disse syklene er en perfekt tilpasning til strengere regulering av biltrafikk i byene. Vi vil teste syklene i nordiske byer for å se hvordan vi best kan bruke dem til nytte for våre kunder. Samtidig er dette viktig for å bidra til godt bymiljø og for å nå vårt mål om alle våre kjøretøy skal være utslippsfrie innen 2025, sier pressesjef John Eckhoff i Posten, i en pressemelding.

Bylogistikken vil i fremtiden foregå med kjøretøy som er mindre, og mer tilpasset områdene de kjører i. Posten jobber med flere tiltak for miljøeffektiv bylogistikk, blant annet samarbeidet i Elskede by med Ragn-Sells og KLP.

Andre viktige satsinger er varesykler fra svenske Velove, Paxster fra norske Loyds, mindre el-kjøretøy fra Inzile og ulike elektriske varebiler.

Her er bruktbilen for deg som ikke skal til Ikea

Postbilen Paxster bygges i Sarpsborg og skiller seg helt klart ut i trafikken. Her med statsminister Ena Solberg i førersetet. Foto: Scanpix
Postbilen Paxster bygges i Sarpsborg og skiller seg helt klart ut i trafikken. Her med statsminister Ena Solberg i førersetet. Foto: Scanpix

Kommer i oktober

– Vi er glade for å levere våre EAVans til Posten i Norge. Det er et godt eksempel på et logistikkselskap som tar tak i problemer med forurensning i byer i hele Skandinavia, sier Adam Barmy, som er grunnlegger og teknisk direktør i EAV Limited.

Leverandøren av syklene holder til i Oxford i England. De elektriske varesyklene blir etter planen å se i bygatene blant annet i Oslo og Stockholm fra oktober.

Kjøpte bruktbil – så kom det et overraskende brev i posten...

Skremmende lange arbeidsdager: Se video under