her møtes de igjen:

VG felt i Sofie-saken

MØTTES IGJEN: Sjefredaktør i VG, Gard Steiro, hilser på Sofie før behandlingen i Pressens Faglige Utvalg onsdag morgen.
MØTTES IGJEN: Sjefredaktør i VG, Gard Steiro, hilser på Sofie før behandlingen i Pressens Faglige Utvalg onsdag morgen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix
Pressens Faglige Utvalg feller VG på fem punkter for dekningen av dansevideoen med Trond Giske. Avisen felles også på to punkter for evalueringsrapporten.

Dette er en av de mest omfattende fellelsene noensinne i PFU.

Bakgrunnen for saken er som følger: 20. februar sto 27 år gamle Sofie frem i TV 2 Nyhetene og fortalte at hun opplevde seg feilsitert, dårlig behandlet og presset av VG og deres politiske journalist, Lars Joakim Skarvøy.

Bakgrunnen for saken var at Sofie danset med Trond Giske på Bar Vulkan. Det ble tatt opp en snapchat-video som ble spredt. En tillitsvalgt i Fagforbundet varslet Arbeiderpartiet om videoen. Det var bakgrunnen for saken som VG publiserte.

Om dansen med Giske ble Sofie sitert på følgende: «Vi danset og hadde det hyggelig, så ble det litt mye, så jeg og venninnen min dro derfra».

Overfor TV 2 sa Sofie at hun aldri sa dette til VGs journalist. Hun opplevde derimot at hun hadde en hyggelig kveld og at Giske ikke var ubehagelig eller pågående. Dette kom ikke frem i avisens sak.

– En skamplett

I begynnelsen av april ble det klart at hun ønsket å klage avisen inn til Pressens Faglige Utvalg (PFU). I midten av april var klagen sendt.

Sofie mener at VG har brutt pressens etiske regelverk på syv punkter.

– Jeg føler meg presset, uthengt og dårlig behandlet av VG. Mediet har skrevet et sitat jeg ikke kan stå inne for, som jeg flere ganger har prøvd å endre/fjerne. Jeg mener at mediet har brukt meg til fordel for et politisk spill jeg aldri ville ta del i, skrev Sofie i klagen.

Her er bruddene VG anklages for

Sofie klager VG inn på disse punktene i Vær Varsom-plakaten:

  • 3.2. Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte.
  • 3.3. Det er god presseskikk å gjøre premissene klare i intervjusituasjoner og ellers overfor kilder og kontakter.
  • 3.6. Av hensyn til kildene og pressens uavhengighet skal upublisert materiale som hovedregel ikke utleveres til utenforstående.
  • 3.7. Pressen har plikt til å gjengi meningsinnholdet i det som brukes av intervjuobjektets uttalelser. Direkte sitater skal gjengis presist.
  • 3.9. Opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen. 4.2. Gjør klart hva som er faktiske opplysninger og hva som er kommentarer.
  • 4.13. Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.
  • Pressen Faglige Utvalg konkluderer med at VG 3,2, 3,3, 3,7, 3,9 og 4,13.

Onsdag morgen startet PFU sin behandling av saken.

– Dette er en skamplett hva gjelder arbeidsmetode. Dette er skadelig for publikums og potensielle kilders tillit til hvordan pressen jobber. Det er viktig at dette blir snudd, diskutert og tatt lærdom av, sier Liv Ekeberg, et av utvalgets medlemmer.

Hun er også kritisk til at VG brukte over en måned på å fjerne det omstridte sitatet. Det til tross for at TV 2 tidligere har vist at VGs sjefredaktør og Sofie hadde en lang samtale samme kveld som saken ble publisert. Da skal hun fortvilet ha forsøkt å fortelle redaktøren at hun opplevde seg feilsitert.

– Det er ufattelig at sitatene ble stående så lenge, sier Ekeberg.

Erkjenner fem punkter

Ifølge Trude Hansen i PFU-sekretariatet finnes det kun en sak i løpet av de siste ti årene som er felt på fem punkter.

VG erkjente selv brudd på fem punkter i Vær Varsom-plakaten.

Et omstridt punkt i klagen var hvorvidt VG brøt god presseskikk da de utleverte «off the record»-samtaler fra henens møte med VG-reporter Skarvøy. Disse ble gjengitt i rapporten avisen senere publiserte om behandlingen av saken.

Avisen mener at Sofie allerede hadde gjort samtalene kjent i TV 2s reportasje. PFU endte med å felle VG også for arbeidet som ble gjort med rapporten.

Har beklaget

TV 2 har tidligere forelagt Gard Steiro anklagene som fremgår av PFU-klagen.

– Vi har mottatt klagen og synes - som vi har sagt tidligere - det er bra at Sofie bringer saken inn for PFU. Nå skal vi sette oss grundig inn i klagen og sende vårt tilsvar på normal måte. VG har allerede erkjent at det er gjort feil både før og etter publisering. Vi har uten forbehold beklaget overfor Sofie, Trond Giske og andre impliserte, skriver han i en e-post til TV 2 6. mai.

PFU behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål. PFU er en selvdømmeordning opprettet av Norsk Presseforbund, som skal overvåke og fremme den etiske og faglige standard i norsk presse. Vær Varsom-plakaten legges til grunn for PFUs vurderinger og uttalelser.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook